Hej. Tänkte höra vad forumet tänker om värmesystem.
Håller på att planera ett husbygge, lågenergihus med tillhörande garage.

Hus inv 126m2 Um ca 0,12 (yta ca 376m2) platta på mark 1-plan
Garage inv ca 60m2 Um ca 0,22 (yta ca 204m2) platta på mark 1-plan

platsen för bygget är Sätila (Marks kommun, hittar inget exakt DVUT)

garaget kommer stå ca 2m från huset, och tänkte ha värmesystemet i tvättstugan som blir i hörnet närmast garaget.

Första tanken var att ha en kombinerad FTX & frånluftsvärmepump (t.ex. Nilan compact P/S)
http://www.nilan.se/sv-se/hem/losningar/bostadslosningar/helhetslosning/compact-s
som tar hand om varmvatten och värme för huset sen sätta en luft-luft i garaget. Varmvatten till garaget genom en kulvert från huset.

Garaget kommer nog användas för sporadiskt pillande så känner inte behov av att hålla 20 grader året runt utan det räcker nog med kanske 10 grader underhållsvärme och öka på lite när man ska pyssla. En ho för att tvätta händerna i garaget och utkast för vattenslang på utsidan.

Vad tror ni, är det rimligt med en FTX-FLVP eller ska man satsa på något annat? Tycker det är lite svårt att uppskatta effekten som värmepumpen levererar vid låg temperatur :/


Enkel skiss av en hustomt med hus, garage och parkering, pil som visar söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den värme som nilan har att bolla med är den som finns i huset. Det är ju ingen perpetum.. utan måste ju tillföras tillskottsvärme. ...som tex Geo gör...180 l tempererat vatten? emaljerad beredare? och en kompakt byggd konstruktion skulle iaf få mig att dra åt mig öronen, och översättningsprogrammet har väl hakat upp sig när det står: 0,6 kvm solpanel.
 
Jag håller visserligen till något längre söderut,
men här räcker luft-luft-värmepump, FTX och 100 liter elektrisk VV-beredare bra.

Har visserligen inte uppvärmt garage, men i stallet har vi en 30-liters VV-beredare i sadelkammaren.
Och det är mycket sällan som det behövs tillskottsvärme där.

Totalt energibehov för hus och hem 5.000 kWh/år.

Hur ser din energiberäkning ut?
 
Det är energiberäkningen som gör mig fundersam :/ 1585w för att hålla värmen vid -15 och en del extra för att kompensera för ventilation. Nu blir det inte jättekallt så ofta här, kanske är skadad från mina år i Norrbotten?
Årsförbrukningen har jag inte i huvudet men mellan 5.000-10.000kwh/år beroende på hur jag labbar med siffrorna.

Nilan aggregatet har samma att spela med som en vanlig fl-vp men ftx:en bör göra det lite mer effektivt?
 
Johannes Carlsson skrev:
...1585w för att hålla värmen vid -15 och en del extra för att kompensera för ventilation...
1585 Watt? Per dag, vecka månad eller år?
För hela huset eller per kvm?

Bra om du är lite tydligare.
Och vad betyder "en del extra"?
 
1585 Watt är effekten (värmeeffekt) som behövs för att värma hela huset när det är -15 ute, sen ventileras det in kalluft som måste värmas upp. Runt 2000w, ftx sparar runt 80% av det så via ventilation tappas ca 400w. 1585+400 blir 1985w som måste tillföras för att hålla värmen.
Gratisvärme är lite svårt att uppskatta så jag tänker att jag vill ha ett system som klarar av att hålla värmen även om huset är tomt?
 
Ja, men jag begriper ändå inte.
Hur ofta är det -15°C utomhustemperatur i Halland?
Aldrig som jag minns i alla fall, men har ju bara bott här i sex år :surprised:

Och om det är så kallt någon enstaka, stjärnklar natt,
så tar väl husets värmetröghet hand om det, så kylan inte blir så märkbar inomhus?
 
harry73
Jag säger inte att det händer ofta men 2008-2010 var vintrarna så kallt att det även här i skåne undet minst en vecka var kallare än -15 med -26 som absoluta minimum här. Då hjälper husets värmetröghet inte så mycket mer.
Men har ni braskamin i huset, då har man lite reservvärme i alla fall
 
Jag tänkte skippa kaminen, jag kan ju installera en bergvärmepump för kostnaden jag spar på en kamin och det blir troligtvis ändå för varmt om man skulle elda.

Utrymme är det lite ont om i huset så vill gärna ha en kompakt lösning. Kan väl acceptera att använda eltillsats när det är riktigt kallt men vill ju gärna att pumpen ska klara så mycket som möjligt.
 
Jag har bott i mitt lågenergihus i ett år nu och kan dela med mig lite av erfarenheter.

Uppvärmning med Luft-vatten VP samt FTX. Golvvärme för att sprida värmen. Huset är på 162 m2, 1,5 plan. Stockholm.

FTX har dragit ungefär 400 kWh.

Värmepumpen har slukar 2200 kWh el. Inget elpatron har använts. COP ligger på 3.3. Av energin som VPn utvinner från luften så har har ca 1600 kWh gått till varmvatten och resterande 5700 kWh till värme.

Så mitt tips är att du kör på Luft-vatten VP eller bergvärme och FTX.

Jag skippade iden på kamin av samma anledning som du. Kommer bli övervarmt om du kör mer än en kort stund.
 
Plars, vill du berätta vad elförbrukningen har varit totalt?

Dvs inklusive "hushållsel", datorer, TV osv. Alltså all inköpt elenergi.
 
ca 5000 kWh. Har en del utebelysning som går på astrour året runt. Motorvärmaren drar väl ca 100 Kwh/säsong. Är även inkopplad på ett kommunalt lättrycksavlopp med tillhörande värmekabel som drar ca 400 kWh/år. En avfuktare har gått lite grann på vinden under året. ca 500 kWh. Resterande går till hushållsapparater.

Säg att det blir ca 1500 kWh för all inomhusel till apparater och dylikt som kan räknas in i uppvärmningen. Tyvärr så fattar ju inte värmepumpen det eftersom jag inte har en inomhusgivare, så ibland blir det lite väl varmt.
 
Tack för infon Plars, det låter som du har ett välbyggt och energisnålt hus!

Vi gör av med lika mycket el här söderut, utan både motorvärmare och avfuktare :)
 
Så nästan 74% är varmvatten? Lönar sig med snabbdusch då ;)
Om jag satsar på en luft-vatten + FTX så kanske det är smart att dra ut värmekulvert till garaget med golvvärme och en fläktkonvektor? Eller är det bara krångligt?
 
Tror jag blir knäpp snart av allt sökande :p har sett att Viessmann har en ftx med inbyggd vätskevärmare som man kan koppla till LVVP eller BVP.
Som billiga alternativ finns ju Nibe 470, är det något att ha?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.