Hej,

vi har nyligen installerat en insatskamin i vår öppna spis, mysfaktorn är hög men tillskottsvärmen lyser lite med sin frånvaro. Tror vi behöver en bättre spridning i huset.

- det är en hörnspis, kaminen har två glassidor och står ca 5 cm från innervägg
- öppning mellan överkant kamin och överkant öppning är ca 10-15 cm
- ovanför är en ganska stor spiskupa utan varmluftsgaller, denna är naturligtvis isolerad där röret mynnar ut i murstocken

Min fundering är nu om jag ska sätta in ett eller flera varmluftsgaller, eller köpa en sån där eco fan (eller smart fan) som fungerar utan el. Jag är inte intresserad av en batteridriven fläkt. Vad tror ni ger bäst effekt? Erfarenheter.

MVH, Frank
 
Montera varmluftgaller som släpper ut värmen under kåpan till att börja med.
Det bör räcka.
Har själv en insats under en rätt stor kåpa i stugan jag har. Det strömmar ur otroligt mycket varm luft ur detta galler. Vi värmer i princip hela stugan med insatsen.
Insatsen ska ge rejält med värme om ingenting är fel...
 
Jag har också galler, det sprider värmen väldigt bra.
 
Själv satte jag en fläkt på 250m3 per timme på min kamin och skillnaden är enorm ifrån att elda hela dan med en höning av temp med 2-3grader gör jag samma sak nu på en femtedel av tiden drog även tillluft till förbränningen utifrån vilket gör lite skillnad det också men en jätte skillnad när man slutar elda då kaminen innan drog ut den uppvärmda luften på nån timme eller två nu håller det i sig över natten!
 
  • Gilla
Karins projekt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.