Har ett pågående problem gällande vårt hyfsat nybyggda hus. För er som inte orkar läsa hela historien, kan direkt gå till stycke 10. som börjar på "Nu till den egentliga......).

Annars kommer här en komprimerad version av vårt nybygge och de problem vi haft. För två år sedan hittade vi en tomt utanför Sundsvall som vi blev förtjusta i. Alltså, dags att bygga hus! Tidigare erfarenheter med div. mindre, fristående byggföretag var inte helt goda, så nu beslöt vi oss för att satsa på stort och etablerat, som har byggt hus förr. Så ett 1,5 plans villa från Smålandsvillan beställdes. Så, nu känns det tryggt. Trodde vi.

Huset levererades och inflytt var efter midsommar sommaren 2018. Då hade vi även anlitat den byggfirma som monterar dessa hus att inreda övervåningen, i tron att de hade denna kompetens. Så övervåningen är ett separat avtal med Byggföretaget, ej med SMV.

Här kommer i korthet de större byggfel, och rena byggfusk som uppdagades.

Tre veckor efter inflytt, och vid sommarens första åskregn, läcker taket. Under takfönstret droppar det vatten och fram med hinkar för att rädda parketten på övervåningen. en tid efter kommer representanter från Byggföretaget som SMV anlitar och hittar glipor i takfönsterplåten på utsidan, som rättas till. Men, jag är inte helt övertygad att takfönstren är korrekta, varav jag hittar att tegelpannorna nedan fönstret ligger i samma nivå som överkant fönster, samt att pannorna börjar redan efter ca 5 cm nedanför nederkant fönstret. Mellan här är nu en djup vallgrav som samlar allt regnvatten. Detta påtalar jag för SMV och Byggföretaget. Det tog ca 15 månader innan detta åtgärdades utvändigt. I höstas öppnade vi väggdelen innefrån under takfönstret, då hittades fuktfläktar på insidan av undertaket nedanför takfönstret. Här upptäckte vi även att det inte finns någon isolering eller plastning i väggen under takfönstret, bakom innervägg kunde vi se undersidan på undertaket. Känns inte helt korrekt.

Efter inflytt pågick arbetet med övervåningen. Då upptäckte jag att montering av kaminrör inte stod rätt till. Jag hade en sotare på besök i ett annat ärende, som jag bad kika på vad han ansåg. Han fick i princip sätta sig ner och hämta andan, varav han bad om ett glas vatten. Sedan stammar han fram att det är ingen bra idé att stötta upp ett kaminrör med träreglar dikt an på tre sidor, samt tejpa fast diffussionsplasten direkt på röret. Som tur var upptäcktes detta innan innertaket monterades och snickarna fick börja om och helt enkelt följa ritningen, som låg kvar i kartongen. Jag undrar bara hur många SMV-hus i denna regionen vars kaminrörsinstallationer har den riskfyllda montering.

Sen även själva kaminen, som inte såg symetrisk ut. Så jag började klämma och känna, och vips så lossnade ett par tälgstensblock! Det visade sig att man monterat ihop kaminen i fel ordning, varav de sista blocken inte gick att förankra. Istället hade man lagt brickor på över- och underkant och tryckt in dessa block, i förhoppning att det inte skulle upptäckas..

En morgon vaknade vi av en smäll. Vår äldsta son (6 år) vaknar tidigt och brukar då sätta sig och kolla på TV. Och ville då ha en filt, som hängde på en utav innerdörrarna på ovanvåningen. Dörren lossnade och föll över honom. Som tur var med "bredsidan" och inte kanten, så han klarade sig utan skador. Dock fick dörren sprickor på ett par ställen. Det visade sig att ingen av dörrarna var fastskruvade i beslagen, man hade endast trätt på dem. Alla satt lösa. När detta påtalades, kom det representanter från Byggföretaget och skruvade fast dörrarna och lovade att byta ut den spruckna dörren. Detta har inte gjort ännu, utan istället upptäckte vi att de (när vi inte märkte det) målat över sprickorna med täckfärg.

Precis före inflytt görs provtryckning av undervåningen. Som misslyckas fatalt, då byggarna endast lagt en frigolitskiva som tätning i trappen. Det läcker som ett såll och tryckningen får dåliga värden. Vilket gör att vi inte får kommunens energibonus på 15 000 kr, som alla nybyggda hus får om de anses energieffektiva. Tack för den, Byggföretaget..

Bör jag nämna att huset var ett sk. "nollfelshus", ingen anmärkning vid slutbesiktning. Jag hade önskat att besiktningsmannen hade gått upp på taket och kikat, då hade ju åtminstone den felaktiga takfönstermonteringen upptäckts.

Nu till den egentliga frågeställningen. Under hösten efter inflytt känner vi en markant kyla på övervåningen. Barnen får sova med tjocka täcken och sitta med filtar när de kolla på TV, trots att radiatorerna är varma och vi använder kaminen frekvent. Det är konstant kallt på övervåningen. Vi tar in en energikonsult som med värmekamera hittar kalla partier längs väggarna. Detta anmäls och byggarna kommer återigen, installerar inspektionsluckor i väggarna och hittar då att tejpningen av plasten längs golvet i kattvinden är dålig och har spruckit, lösullsisoleringen har läkt ut på golvet längs stora delar av sidorna. Vilket orsakat kylan. Detta åtgärdas under våren 2019, enligt byggarna. Men icke, nu när höstkylan återigen kommer är övervåningen kall och kallluft tränger in i rummen från väggarna. Kontrollmätning av temperaturen bekräftar även detta. Vi misstänker att det läcker fortfarande och åtgärderna som gjordes inte var tillräckliga, till detta läcker det även kalluft från underkant takfönster (se ovan). Vi har nu påtalat detta återigen för byggföretaget. Vi vill inte ha en vinter till med kall övervång, TV-tittande barn i filtpaket och onödiga energikostnader. Då får vi svaret, att de hinner de nog inte med denna vinter. Kanske, om de får tid över och oväntade luckor i planeringen. Men, förmodligen till våren.

Så, är detta rimligt? Min vetskap om konsumenttjänstlagen är väl att fel ska åtgärdas inom rimlig tid. Jag anser att vänta till våren inte är rimlig tid. Bör rättsliga kontaktar tas? Eller vad bör göras?

Tacksam för att ni orkat läsa, tips mottages gärna.
 
BirgitS
Att vänta till våren är inte rimlig tid utan om firman själv inte hinner med får de anlita någon annan som gör det. Ett första steg kan vara att kontakta kommunens konsumentvägledare för ibland kan de ringa upp företag och berätta för dem vad lagen säger. Du kan också skriva ett brev med lämpliga hänvisningar till lagtexten och att om felen inte är åtgärdade inom en månad (rimlig tid) så kommer du att ta in ett annat företag som får åtgärda det på byggarens bekostnad.
 
  • Gilla
Borgir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.