Det här känns som en lite dum fråga att ställa, och jag är lite förvånad över att inte hitta 20 liknande trådar.
Men men..

Hur stor klippare bör vi sikta på?
Tomt ca 1000 m²
"Yta med gräs" strax under 500 m², med rätt konsekventa siffror från en bunt karttjänster.
Satellitbild över tomtmarkerat område på 963,3 m² inklusive hus och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftbild av tomt markerad med rosa linje för att visa gräsyta på 466,8 m².
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du väljer en efter gräsmattan men att överdimensionera något är inte fel!
Är det två modeller du väljer mellan?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
köp en som klarar av 1000 m².
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Du måste överdimensionera för att inte klipparen ska gå hela tiden.

Testa guiden hos Huskvarna så kan du testa dig fram.
Men jag skulle ha minst dubbla kapaciteten för att slippa ha den igång under dagarna
 
Husqvarna tycker jag ska ha en 305 (600m²) som då ska jobba 8 timmar om dagen
Eller en 310 (1000m²) som också jobbar 8 timmar.
Känns ju som att dom räknar lite sådär
 
Eller så gör dom precis som hos Gardena, att 305 och 310 är samma maskin med lite längre schemaläggning på den "större".
 
  • Gilla
Ucklahoma
  • Laddar…
Min Bosch Indego 1000 (original) klipper mina 200 m² på 3 timmar, men den är ju smart så den vet var den klippt och vad som ännu inte klippts.

Jag kör på schema, 1 dag/vecka, varje måndag och kanske någon gång extra skickar jag ut den manuellt.
 
Grön och blå robotgräsklippare på gräsmatta från en artikel år 2015.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tycker den här var lite lustig. Det har väl inte hänt supermycket mer dom 9 år som gått sen dess 😆
 
  • Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
[bild]
Tycker den här var lite lustig. Det har väl inte hänt supermycket mer dom 9 år som gått sen dess 😆
Den var ju ledande redan då och det enda som hänt är att den blivit ännu mycket bättre.
24 meter/minut klipphastighet, LogiCut, Multiarea, Bordercut..och pris under 12000 för största modellen...

När min (som inte styrs med app) ger upp blir det en Indego igen.

Jag köpte min på Bauhaus Bäckebol (Göteborg) den 17/5 2013 , fick den för 8356.- tack vare prisgaranti (Cheepys pris 9496 - 12%).

11 år gammal den syttende Maj i år, varit på rep två gånger i början när det mesta strulade men sedan bara tuffat på (originalbatteri fortfarande).
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Husqvarna tycker jag ska ha en 305 (600m²) som då ska jobba 8 timmar om dagen
Eller en 310 (1000m²) som också jobbar 8 timmar.
Känns ju som att dom räknar lite sådär
Den klipper väl inte snabbare utan har väl bara större batteri?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag valde HQ 315 när vi köpte 2018.
Den klipper ca 900-1000 kvm. Har aldrig gått sönder eller strulat överhuvudtaget.
Nu känner jag bara folk med Worx, och alla dessa har strulat från första året.

Men överdimensionera helt klart.
 
Min maskin har jag på 40 minuter 4 dagar i veckan. Vilket räcker för att klippa (mer så går gräsmattan sönder), men det vore bättre för batteriet att jobba mer då Gardena/HQ laddar batteriet så mycket att det går sönder (bytt batteri 1 gång redan vid 16 dagar total klipptid). Så det är inte säkert att det är bäst att överdimensionera.
 
S sjoelund skrev:
Gardena/HQ laddar batteriet så mycket att det går sönder
Det där låter helt vansinnigt, mitt Bosch batteri är 11 år gammalt och står på laddning 6 av 7 dagar från vår till senhöst.

Det måste vara något fel på din maskin.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det där låter helt vansinnigt, mitt Bosch batteri är 11 år gammalt och står på laddning 6 av 7 dagar från vår till senhöst.

Det måste vara något fel på din maskin.
Det är inte direkt ovanligt att läsa om Gardena/HQ ägare som behöver byta batteri. Blir annat märke nästa gång, tro mig... Tror min sa att den låg på 12000 laddcykler på 3 år vilket bara är möjligt om den försöker ladda när den redan är full.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.