Hej,

Jag funderar på att installera en sådan här:

https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-avla...vn4sDxYvIn4hi50QYSMnMIIDPKqV1MdxoCpTIQAvD_BwE

eller dylik modell.

Är just nu i skedet där jag planerar och genomför dragning av avloppsrör inför gjutning av platta.

Tanken är att själva duschutrymmet ska bli upphöjt sisådär 5-10 cm medelst en andra gjutning ovanpå den plattan som alltså snart ska gjutas. Därför undrar jag om val och placering av golvbrunn måste ske nu eller om dessa 5-10 cm besparar mig det arbetet i detta skede och alltså kan genomföras senare när jag väljer att gjuta denna lilla "duschplatta" ovanpå grunden?

(Tänk er alltså ett badrum på 2x2,5 m där ungefär en tredjedel är upphöjt för duschutrymme och avskiljt med en glasvägg.)
 
Kan tyvärr inte svara på din fråga, men följer då vi går i precis samma tankar i vårt nybygge. Jag har hoppats på att man kan vänta med att bestämma det då vi tänkt göra som du nämner att gjuta upp den biten senare, alt. att regla upp det golvet.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
AntonSandegren AntonSandegren skrev:
Kan tyvärr inte svara på din fråga, men följer då vi går i precis samma tankar i vårt nybygge.
Alright, vad bra, då är vi två som hoppas på svar.
 
T
Den kinaskiten är inte godkänd med våra tätskikt. Hur har ni tänkt att vattnet ska komma förbi plåtkanten på den rännan?

Släpp tanken på en förhöjd platå i duschzonen, lika korkat det.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om jag missförstår, men vill du alltså höja golvet lokalt just i duschzonen i badrummet?
Vad skulle vara poängen med det? Golvbrunnen ska ju med all rimlig logik vara den lägsta punkten i ett våtrum.
För övrigt, puckad design på den brunnen. Jag begriper inte hur ett tätskikt ska kunna ansluta mot den på ett vettigt sätt?
Enda möjliga användningsområdet för den skulle jag säga är en isolerad källare där tätskikt kan skippas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
Det är Unidrain-brunn du letar efter. Den är, om rätt installerad, godkänd.
https://www.unidrain.se/

Du måste sätta underdelen till den innan du stänger golvet.
 
  • Gilla
CFj och 10 till
  • Laddar…
Tack för era svar.

Då vet jag att den brunnen är skit och puckad.

Då vet jag också att idén om att höja duschutrymmet är korkad.

Poängen med designen var att det ska vara snyggt.

Googlade lite för att hitta bilder på vad jag menar och på engelska verkar det kallas för "shower pan":

https://i.pinimg.com/originals/d0/91/ca/d091ca858366aea79429585c3c47ba09.jpg

Idén är alltså att det finns en liten tröskel, och ovanpå denna står glasväggen. På så vis blir det på sätt och vis som om man bygger sin egen duschkabin, fast med betonggolv och glasvägg.

Måste väl finnas de som byggt såhär i Sverige också?
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Måste väl finnas de som byggt såhär i Sverige också?
Har du en till golvbrunn så går det ju. Det viktiga är att om det blir läckage i t.ex. anslutningen till handfatets vatten så ska det vattnet kunna rinna ut någonstans inuti badrummet i stället för att rinna ut i rummet utanför.
 
  • Gilla
Anders Uddeskog och 5 till
  • Laddar…
Tröskeln till badrummet måste vara 2cm ovanför golvbrunnen enligt GVK, så har du en upphöjd dusch behöver du en annan golvbrunn för badrummet också. Har du bara det är det inget konstigt med göra duschgolvet högre.
 
  • Gilla
Gert57 och 1 till
  • Laddar…
D droidekas skrev:
Det är Unidrain-brunn du letar efter. Den är, om rätt installerad, godkänd.
[länk]

Du måste sätta underdelen till den innan du stänger golvet.
Ok, så jag sätter underdelen, och gjuter betong upp till underkant, ungefär, och sedan flytspacklar jag sista biten för att få bra fall och få golvet att liva med underdelens överkant?

Tack för tipset om Unidrain. Så om jag förstod dig rätt så är denna produkt närapå den enda av detta slag som är godkänd?

Hittade även en liknande design av Purus - antar att även den är godkänd?

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...xAMQ7OsvEZ-UozUekitt_gTSJvM0lUhIaAp0KEALw_wcB


Frågan är: varför säljs alla dessa andra sorters väggnära golvbrunnar på olika svenska onlinebutiker - om de inte är godkända i Sverige? Är det ens lagligt liksom?
 
  • Älska
Hemmakatten
  • Laddar…
BirgitS
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Frågan är: varför säljs alla dessa andra sorters väggnära golvbrunnar på olika svenska onlinebutiker - om de inte är godkända i Sverige? Är det ens lagligt liksom?
Det finns ju inget lagkrav på att göra badrum som försäkringsbolagen anser vara fackmässigt gjorda.
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Tack BirgitS och Byggmarodören, för era förklaringar ang att och varför ytterligare en golvbrunn behövs i sådana fall.

Om jag väljer att bygga på det traditionella sättet (dvs utan upphöjt duschutrymme), på vilken höjd ska då golvbrunnen placeras inför gjutning av plattan?

1. Precis i våg med övriga plattan, och så får jag flytspackla efteråt för att få det rätt i duschutrymmet? eller 2. Något lägre än plattan, och så jobbar jag med sloda och slip för att få till ett fall under och efter gjutningen?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tycker också det kan vara snyggt.
Men vore det inte smidigare med ett färdigt kar?
[länk]
Tack för tipset! Visste inte att denna produkt existerade! Skitsnyggt. Finns det i massa olika storlekar eller? På den länk du skickade står att produkt ej tillgänglig, samt att den är lite kort för mitt projekt - behöver nog nåt som är kring 180 cm långt.
 
Hemmakatten
Googla lite på europeiska sajter, Tyskland kanske Megabad, de är stora. Här, där jag bor har alla duschkar. Men har aldrig sett detta mörka kar, men jättesnyggt är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.