Jag har läst på ett par ställen att led är polkänsligt alltså att man inte kan polvända för då går det dioden sönder.

Vad innebär detta i praktiken? Min 12v trafo med stickkontakt till fasadbelysningen går ju att vända på i uttaget?

Om jag skulle råka förväxla tändtråd och nolla vid installation av takarmatur till ledlampa med e27-sockel - går något sönder då? För en glödlampa spelar det ju ingen roll.

Eller om jag slarvar när jag byter strömbrytare och byter plats på kablarna....

Jag menar inte att jag skall hålla på och koppla fel här och där, men jag är nyfiken på när man behöver vara extra försiktig med LED jämfört med vanlig glödlampa.

Och hur märker jag om jag har gjort fel? Lyser det normalt men går sönder i förtid eller är det becksvart från början?

Led är ju dyrt...
 
Hur du kopplar in på 230 Volts sidan spelar ingen roll, på diodsidan lyser inte dioden om + och - är växlade.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Du måste ju skilja på "pol" på primärsidan av trafon/drivern och sekundärsidan.

Det finns också en uppsjö av olika "standarder" för hur LED skall driva.

Själva LED lampan, alltså komponenten som lyser har egenskaper som totalt skiljer den från en glödlampa. Det går bara ström i en riktning, det är grundfunktionen för en Diod (LED = Light Emitting Diod). Den ursprungliga funktionen för en vanlig diod är som likriktare.

Men en diod har fler spännande egenskaper. Även i strömmens framriktning så går det ingen ström överhuvudtaget innan man når diodens s.k tröskelspänning. För vanliga likritardioder är den typiskt 0,7V. För en LED brukar tröskelspänningen ligga högre, på 2 - 3 V. Men om man höjer spänningen till tröskelspänningen så leder dioden istället i princip obegränsat. TIll skillnad från en glödlampa som är s.k resistiv, den leder mer ström ju högre spänning man lägger på.

Men en LED som man försöker driva med ex. dubbla tröskelspänningen kommer att försöka dra alla ström som finns i elnätet, varvid den givetvis brinner upp.

Däför skall en LED drivas med konstant ström, istället för konstant spänning. Man har alltså en drivkrets som ex. leverarer 350mA, och så blir det den spänningdet blir.

Skall tillägga att även om en diod inte leder någon ström åt fel håll, så tål den bara en viss spänning i backriktningen, övertsiger man den så bryter strömmen igenom och dioden blir förstörd. Därav att det är viktigt att polarisera rätt.

Men då finns det armaturer som är avsedda för konstantströmsmatning, och det finns armaturer som är avsedda för kontantspänning, de innehåller då egna drivare som skapar den konstanta strömmen.

Och därmed så finns det armaturer som klarar 12 AC, de skall kunna användas som ersätter för halogen, och det finns armaturer som går på 230V AC. Men i all dessa så finns det då drivkretsar inbyggda som levererar konstant ström till själva lysdioden.
 
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Tusen tack för klargörande svar!
Ovärderligt =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.