M Markarbetaren skrev:
Den största skillnaden är att solcellerna på taket är svåra att likvidera. Om nu elpriset återgår till "normala" 40-50öre/kWh, hur ser avkastningen då ut för en solcellsanläggning för 200-250,000kr?
Ögonblicksbilden just nu, naturligtvis inte 100% säkerställd, men börsen KAN ha bottnat i höstas samtidigt som elpriset har varit ATH i december. Är det nu man växlar aktier/fonder till solceller, sälja billigt, köpa dyrt?

Vad händer om Ukrainaläget förändras, RU blir main supplyer av gas/olja till mellersta/södra EU igen och vi får behålla våran el då Frankrike får snurr på sina kärnverk som stått stilla 50% av tiden pga. eftersatt underhåll under Covid?

Min gissning är att om vi får ett mer normaliserat elpris, företagens vinster ökar, börsen hoppar jämfota av glädje och payback time för en solcellsanläggning blir XX antal år.

Observera att jag inte tar ett ställningstagande, jag bara framställer ett tänkbart scenario.
Årsmedelpriset 2020 låg på 22öre/kWh. Någon som har räknat på hur ekvationen ser ut med det priset?
[bild]

Ja självklart kommer kalkylen på solceller vara olika beroende på elpriset, likt hur värdet på aktier kommer att vara olika beroende på börsen.
Men förstår inte riktigt varför den ena investeringen utesluter en annan, får du avkastning så är det ju gött? Visst kanske inte samma avkastning som andra investeringar men att diversifiera sina investeringar så att man har så mycket avkastning under lång tid är väl ändå målet?
 
  • Gilla
Avatar86 och 2 till
  • Laddar…
M
H Herr byggare skrev:
Visst kanske inte samma avkastning som andra investeringar men att diversifiera sina investeringar så att man har så mycket avkastning under lång tid är väl ändå målet?
Jag upplever det som att många köper solceller i tron att 2022 års elpriser är det som gäller framåt och att man räknar med att investeringen ska vara betald på 5 år. Ungefär som att man i Januari 2000 skulle säga "inom 10 år har mina 100,000kr avkastat 20 miljoner för OMX30 gick 71% gågna året".

När jag gjorde en beräkning så fick jag fram 15 år som återbetalningstid för solceller, vad blir det, typ 4,7%/år? Jag kan ju tycka att en investering med ganska stor risk, inte minst politisk, bör på ritbordet ge mer än 4,7%. Men vi tänker alla olika och har olika riskaversion.
Bild på en svensk text visar solkraftsberäkningar, kostnader, antaganden och återbetalningstid för solcellssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag upplever det som att många köper solceller i tron att 2022 års elpriser är det som gäller framåt och att man räknar med att investeringen ska vara betald på 5 år. Ungefär som att man i Januari 2000 skulle säga "inom 10 år har mina 100,000kr avkastat 20 miljoner för OMX30 gick 71% gågna året".

När jag gjorde en beräkning så fick jag fram 15 år som återbetalningstid för solceller, vad blir det, typ 4,7%/år? Jag kan ju tycka att en investering med ganska stor risk, inte minst politisk, bör på ritbordet ge mer än 4,7%. Men vi tänker alla olika och har olika riskaversion.
[bild]
Nej, jag tror tvärtom. De flesta är realister, visst finns det en hög optimister men de satsar nog hellre på börsen än solceller…
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H Herr byggare skrev:
Kul! Om du kan/vill dela lite data av hur du sålt/ förbrukat och om typ av solceller och yta hade uppskattats!

Sen till indexfonder, absolut är det historiskt bra, men varför kan man inte ha både solceller och indexfonder?

”inte bara pengar man blir lycklig av, man behöver fastigheter och guld också” - (minns inte vem som myntade)
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det viktigaste är riskjusterad avkastning. Om din investering på börsen sjunker 50% år 9 och du behöver pengarna året efter är du torsk. Det händer inte med solceller eller annan lågriskinvestering. Jag ser solceller som en headge mot höga elkostnader, komplement till börsen och tex likvida medel.
Man kan ha vad som helst! TS frågade om husinvesteringar som haft hög roi. Sen kom herr nissen in dumförklarade alla som svarade på frågan och som inte (sålde allt de äger, bor på gatan?) investerade i börsen istället. För att det är ju det bästa sättet att tjäna pengar.

Nog väl.

Från mitten på Juli till och med Dec:
Köpt el för 9788kr.
Sålt el för 7702kr.

(Innan Juli hade jag månadsrörligt och abonnemanget var i frugans namn så vi har inte den historiken. Men vi betalade ingen el från april när cellerna installerades. Men med tibber timrörligt har vi tjänat mer än vattenfalls månadsrörligt.

vi har också slagit månadsrörligt med mellan 70% - 20% beroende på månad. Eftersom vi inte hade bundit så passar det oss bra.

Från mitten på Juli till och med December:
Producerad el: 4319 kwh
Såld el: 3353 kwh
Köpt el: 7369 kwh

För alla jeppar därute som undrar varför vi köper när vi kan använda egna elen är svaret för att vi köper 80% (vinter och sommar) av all el på natten när den kostar 1/4 del av det den kostar på dagen.

Och till samma jeppar: jag undanber råd och feedback. Jag svarar på en fråga. Jag bjuder inte in till dialog.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
M
V Viktorbyggahus skrev:
För alla jeppar därute som undrar varför vi köper när vi kan använda egna elen är svaret för att vi köper 80% (vinter och sommar) av all el på natten när den kostar 1/4 del av det den kostar på dagen.

Och till samma jeppar: jag undanber råd och feedback. Jag svarar på en fråga. Jag bjuder inte in till dialog.
Härlig översittarattityd! Kalla forumsdeltagare för jeppar! Moget, verkligen!
 
V Viktorbyggahus skrev:
Man kan ha vad som helst! TS frågade om husinvesteringar som haft hög roi. Sen kom herr nissen in dumförklarade alla som svarade på frågan och som inte (sålde allt de äger, bor på gatan?) investerade i börsen istället. För att det är ju det bästa sättet att tjäna pengar.

Nog väl.

Från mitten på Juli till och med Dec:
Köpt el för 9788kr.
Sålt el för 7702kr.

(Innan Juli hade jag månadsrörligt och abonnemanget var i frugans namn så vi har inte den historiken. Men vi betalade ingen el från april när cellerna installerades. Men med tibber timrörligt har vi tjänat mer än vattenfalls månadsrörligt.

vi har också slagit månadsrörligt med mellan 70% - 20% beroende på månad. Eftersom vi inte hade bundit så passar det oss bra.

Från mitten på Juli till och med December:
Producerad el: 4319 kwh
Såld el: 3353 kwh
Köpt el: 7369 kwh

För alla jeppar därute som undrar varför vi köper när vi kan använda egna elen är svaret för att vi köper 80% (vinter och sommar) av all el på natten när den kostar 1/4 del av det den kostar på dagen.

Och till samma jeppar: jag undanber råd och feedback. Jag svarar på en fråga. Jag bjuder inte in till dialog.
Tack för informationen!
 
Nu talar jag om föräldrahuset eftersom jag och sambon bor på hyra i närheten medan vi försöker skrapa hop till någonting eget. Vi samarbetar om mycket och en stor del av vår verksamhet finns hos föräldrarna.

De två överlägset största besparingarna sedan husköpet i mitten på 80-talet är:
-Vedeldning med egenproducerad ved
-Då vi renoverade gjorde pappa och jag största delen av arbetet själva.
 
  • Gilla
Avatar86 och 2 till
  • Laddar…
S Skyscraper skrev:
Mest pengar har jag sparat genom att prokrastinera all form av renovering som faktiskt kostar något.
Samma här. Spara ihop pengarna istället för att ta mer lån och panikhandla. Panel bytt, badrummen renoverade, köket renoverat, altaner byggda, fönster bytta, tak bytt, solceller installerade, allt utan lån. Medan grannen som gjort liknande investeringar (minus tak och solceller men istället mycket dyrare köksrenovering) satt med två miljoner i lån.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Vad är era bästa investeringar?
Tex. Köpte ni Bergvärme? Hur mycket sparade ni på dessa köp?
Vi installerade bergvärme 2002 och på tjugo år har den sparat in runt 30000 kWh per år.
Så 600000 kWh. Den enskilt bästa investeringen.
Annan besparing kommer från att byta ut det mesta i el och VA själv, gjort kök och badrum själv, lagt om tak samt bytt fasad själv. Där har vi nog sparat 1 - 1 ½ miljon?
Tagit in proffs vid behov.
 
  • Gilla
Avatar86
  • Laddar…
2022 installerade vi en större Täljstensugn. Gick på totalt ca 100 000 kr. Värmer hela bodelen, och i nödfall även vidbygggda garaget.
Stängde av direktelen i samband med detta
Kostnaden intjänad på 4 år.

Och nu när elen och överföringskostnaden är både svajig i pris och dyr, så blir det billig uppvärmning.

En lastbil utan släp med således en bunt björkved, går åt om året.

Sågar och klyver under några vårveckor.
Har alltid en årsved i reserv. Känns tryggt i dessa tider.

Gör bara gott i vårsolen.

Jo... Elen har vi haft på typ 10 dagar, när vi lämnade huset fler än 2-3 dagar på vintern. Då skenar elen.

Ett elverk fixar frysarna och uppumpning av vatten i stora kärl om elen skiter sig.
 
  • Gilla
Kirka75
  • Laddar…
La om taket själv...
Gick på 100 000 i material.
Firmor ville ha 250 - 300 000 kr, vilket jag inte hade lust att lägga ut.

Målat om huset ordentligt 2 ggr sen 1995. Snart dags igen på solsidorna.
Eget trevligt jobb, så bara färgkostnad.
 
Fixar allt själv inomhus. Slipning av golv, tapetsering, målning mm mm.
Installation samt service av ny FTX, och avfuktare i grunden.
 
OT.
Har lämnat bilar för kamremsbyten och hjulinställningar. Allt annat gör jag själv.
Här sist var det svetsning, spackling, slipning och lackning.
Bra att ha garage.
I går bytte jag brusten framfjäder på en av bilarna.

Så det går att spara in pengar även där.

BT.
 
Parkeringsavgifter + kontrollavgifter parkering!
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Inga alls.
 
  • Gilla
Nyatag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.