Vi ska köpa nya sängar, men det känns som en djungel.
Vi vill ha en kontinentalsäng, vi har också pratat om sängar man kan höja och sänka under huvud och fötter. Anledningen till detta är för att min sambo har en tendens att ge ifrån sig ljud på nätterna vilket gör att varken han eller jag alltid kan sova så bra (han har provat allt vad gäller hjälpmedel och op).
Så frågan är är det värt att betala 30-70tkr för två 90 sängar (alt 1st 180) eller finns det sängar för 10-15tkr som är lika bra.
Vi är beredda att betala mer om man vet att sängen håller iaf 20år men inte om den oavsett brakar om 5.

Så vad tycker ni, vad har ni för erfarenheter av olika märken och sängar?
 
Vi sover på bra skumgummimadrasser och tycker det är det bästa vi har känt. Kontinental känns alldeles för mjukt.
 
A
Är väl inte riktigt svar på eran fråga kanske men... Hur länge vill man ha en säng egentligen? Även om man tvättar allt som går så måste det ju lagras en massa otrevligheter förr eller senare? Vill man ha en säng i 20 år, eller ska man köpa en säng i medelpris (skön naturligtvis) och byta efter ett tag? Själv köpte jag den billigaste Ikeasängen, trots en jättebra säljare som rekomenderade nått annat. Har inte haft ont i ryggen eller axlarna sen dess och innan sov jag i en superskön säng från Hästen men med ömmande axlar. I erat fall verkar ju en höj och sänkbar säng vara bra ( om det hjälper) men behöver du också det eller kan ni ha olika bottnar? Svårt att hitta en botten som passar båda kanske? inte så kul att hamna i "skarven" dock! :)
 
En sak är säker, jag kommer aldrig köpa en Hästens. Detta av två skäl:

1. Man har under lång tid behandlat sina anstälda som skrutt (säkerligen är detta åtgärdat nu och jag minns inte detaljerna kring detta längre)
2. Varje år i september går dom ut med helsidesannonser och proklamerar för prishöjningar. "Kom och köp nu, 1/9 höjer vi priset". Det är den mest idiotiska reklamen jag någonsin har sett. "Köp nu för sedan blåser vi dig ännu mer".

I sommarhuset har vi en säng från Ikea med någon extra fjädermadrass på - där sover jag som en prins. Här hemma har vi en betydligt dyrare säng köpt på Mio, där sover jag också som en prins. Men inte ett dugg bättre för att den är dyrare....
 
Håller helt med Anna_Robban! Tycker det verkar vettigare att köpa en billigare säng och byta oftare än att köpa en dyr säng som liksom en billigare blir smutsig och äcklig efter ett tag. Hästens skulle jag överhuvudtaget inte släppa innanför min tröskel. Vem vill sova på tagel?
 
Hej, nedan är en länk till ett Test som gjordes för några år sedan. Det blev uppmärksammat eftersom det visade sig inte vara någon större skillnad mellan en billig och en dyr säng.
Vi kör med Ikeasängar som vi köpte för två år sedan och är nöjda med.
Kolla testet för mer information.
http://www.testfakta.se/img/2007/4/12/6840.pdf
 
Och missa inte uppföljningen.
Hur har de testade sängtillverkarna agerat sedan dess?

Observera att dessa ej är de enda sängtillverkarna. Långt ifrån. Men intressant det som står om garantin och bomull vs syntet.
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=16150
 
Jag har jobbat som säljare inom en större möbelkedja i en 4 år nånting, har jobbat mycket med sängar (har således ett antal 'sängutbildningar' i bagaget) och olika märken. Mina erfarenheter och resonemang säger att du får vad du betalar för (århundradets klyscha?). Skippa dom allra billigaste sängarna. Sen handlar allt bara om hur hög komfort du vill ha. En säng för 10-15 kommer du inte sova dåligt i. Kom bara ihåg att prova, prova och prova. Finns inget som säger att du sover bättre bara för att sängen är dyr. Mitt tips är att satsa på Jensen, dom ligger visserligen i det högre segmentet men det är det värt! Vi har Jensen ambassadörer flexi (d.v.s. ställbara) och är vansinnigt nöjda. Jensen har dessutom 5 års totalgaranti och 15 års garanti mot fjäder- och rambrott. PM:a mig om du har några frågor elelr vad som hellst.....
 
Tempur har vi haft i drygt två år och det funkar fantastiskt bra för oss!
 
man kan ju köpa en Ikea resårmadrass och lyxa med en dyrare bäddmadrass med avtagbar, tvättbar klädsel och utvalt stöppning som man kan hitta i andra butiker. Ram och fjädrar är av ungefär lika kvalitet i alla madrasser så det blir kanske inte fel och något biligare att blanda Ikeas resår och Hästens närmast kroppen
;)
gaia
 
Vi har två Dux-sängar som vi ärvt och som var ganska nya när vi fick dem 1998. Jag fick ont i ryggen efter ett tag och tyckte att vi skulle köpa nya. Maken gick med på det och 1999 köpte vi 2 st Hilding Anders Royal (lyxmodellen) på Jysk. Vi betalade ca 8000 kr för 2 st 90-sängar inkl en 180cm bred madrass. Min man fick ont i ryggen av den. Men så provade vi att lägga Jysk-madrassen på DUX-sängarna och nu sover vi båda bra. Sedan 1999 har vi fått två barn som fått Jysk-sängarna, de fick klara sig utan växa-sängar.

När maken för ett tag sedan pratade om att han ville ha en Hästen-säng påminde jag honom om att när vi var på sängjakt provade vi den billigaste 90-sängen som kostade 8000 kr och var knölig. En kompis till mig har IKEA-sängar och tycker de är jättebra.
 
Och vi har sedan 5 år varsin Kinnabädden Leo, ställbar med olika hård resårmadrass. Vi är helnöjda!
 
Vi var och provlåg en massa sängar när vi skulle köpa ny säng för ett år sedan. Det slutade med att vi köpte IKEA:s säng Sultan Svaneholm med bäddmadrassen Sultan Tuvebo. Det gav oss mest säng för pengarna.
 
Tja, detta är så svårt då vi är olika. Men om du ser till att vi tillbringar runt 30 % av vår tid i sängen och för att få vila och sömn så ska man nog lägga lite tid att hitta något man känner är rätt. Däremot så finns det kombinationer i det oändliga. Vi kör hemma med ett par 7-8år gamla Duxsängar där resårmadrassen har ett 5cm latexgummi överst och sedan tunnare bädmadrasser, där jag innan bytet hade viss ryggtrötthet på morgonen och inte kunde läsa liggandes på mage, efter byte inga problem. Men som en parallell så har vi i sommarstugan ett par 10åriga resårbottnar av enklare fabrikat där vi införskaffade ett par tjockare bäddmadrasser av bättre kvalite, även där med ett 5-7cm tjockt lager latexgummi (mins inte riktigt tjocklek), och jag sover nu faktiskt lika bra där också. Så tyvärr blev du nog inte mycket klokare av mitt svar utan det blir mera en bekräftelse på att man får leta upp det som passar sig själv och visar sig fungera.
 
Min rekommendation är att i alla fall kolla upp denna sägen:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00073826

Jag har ingen erfarenhet av just denna, men av andra IKEA-sängar (tror att det är Svaneholm). Jag tycker de känns lika bra som de som är betydligt dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.