Nu hände det, ett träd föll på huset. Försäkringsbolaget är kontaktat och vi har fått lite info från deras håll men jag har några allmänna funderingar.

Trädet ligger på taket och det är fortfarande storm så att gå upp på taket för att inspektera skadorna är uteslutet. Med lite tur kan vi få hjälp att ta bort trädet imorgon. Innertaket är helt vad vi kan se, på utsidan ser vi ett gäng trasiga takpannor men huset är i alla fall fortfarande husformat…

Med tanke på trädets storlek så utgår jag från att undertaket tagit skada och att det kommer läcka in vatten där. Eller är takpannor så starka att de kan stå emot fallande kvistar och träd?

Hur illa är det att taket är otätt i något dygn? Är det jätteilla eller är det något i stil med ”mindre bra men inget att oroa sig över”.

Oklart när vi kan få hit en takläggare som fixar taket och det ska även regna hela söndagen… Finns det några bra knep för provisoriska tätningar man kan utföra? Räcker det att köra plast och silvertejp eller borde man skämmas för att ens fundera på det?
 
T Trunk skrev:
Nu hände det, ett träd föll på huset. Försäkringsbolaget är kontaktat och vi har fått lite info från deras håll men jag har några allmänna funderingar.

Trädet ligger på taket och det är fortfarande storm så att gå upp på taket för att inspektera skadorna är uteslutet. Med lite tur kan vi få hjälp att ta bort trädet imorgon. Innertaket är helt vad vi kan se, på utsidan ser vi ett gäng trasiga takpannor men huset är i alla fall fortfarande husformat…

Med tanke på trädets storlek så utgår jag från att undertaket tagit skada och att det kommer läcka in vatten där. Eller är takpannor så starka att de kan stå emot fallande kvistar och träd?

Hur illa är det att taket är otätt i något dygn? Är det jätteilla eller är det något i stil med ”mindre bra men inget att oroa sig över”.

Oklart när vi kan få hit en takläggare som fixar taket och det ska även regna hela söndagen… Finns det några bra knep för provisoriska tätningar man kan utföra? Räcker det att köra plast och silvertejp eller borde man skämmas för att ens fundera på det?
Bilder förenklar. Du måste kolla om takpappen är hel.
 
Försäkringsbolaget sa att de utan vidare problem godkänner en kostnad på 15.000 kr för att ta bort träd samt laga takpannor. Hon ville inte fundera så mycket på eventuellt skadat undertak och dyl., skulle återkomma när någon inspekterat taket.

Går förstås inte att svara på hur mycket det kommer kosta men tycker ni 15.000 kr känns som en rimlig summa för sådant arbete?

Kändes först som ett rimligt pris men sen kom jag på att arboristen, om man ens lyckas hitta någon i helgen, säkert tar jourpris samt kanske behöver ta till extrautrustning för att få bort trädet. Vad en takläggare tar för att inspektera och laga tak har jag ingen aning om, men de är ju knappast heller överdrivet billiga.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bilder förenklar. Du måste kolla om takpappen är hel.
Svårt att få till bra bilder, speciellt inte sådana som visar skador. Jag kan/vill som sagt inte gå upp på taket som det är nu.

Och medans jag tog bilderna så såg jag ytterligare två träd falla och hörde ännu några till. Så jag gick in ganska snabbt igen :)
 
  • Stort träd har fallit över ett rött hus bland natur och grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött hus med ett stort träd som fallit över det. Nedslående, skadeinnehållande, trist väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stormfälld träd, rotsystem synligt, grå himmel, rörigt mark, potentiell stormskadad trädgård eller skogsglänta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Violina och 12 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Nu hände det, ett träd föll på huset. Försäkringsbolaget är kontaktat och vi har fått lite info från deras håll men jag har några allmänna funderingar.

Trädet ligger på taket och det är fortfarande storm så att gå upp på taket för att inspektera skadorna är uteslutet. Med lite tur kan vi få hjälp att ta bort trädet imorgon. Innertaket är helt vad vi kan se, på utsidan ser vi ett gäng trasiga takpannor men huset är i alla fall fortfarande husformat…

Med tanke på trädets storlek så utgår jag från att undertaket tagit skada och att det kommer läcka in vatten där. Eller är takpannor så starka att de kan stå emot fallande kvistar och träd?

Hur illa är det att taket är otätt i något dygn? Är det jätteilla eller är det något i stil med ”mindre bra men inget att oroa sig över”.

Oklart när vi kan få hit en takläggare som fixar taket och det ska även regna hela söndagen… Finns det några bra knep för provisoriska tätningar man kan utföra? Räcker det att köra plast och silvertejp eller borde man skämmas för att ens fundera på det?
Man kan ju alltid spänna en presenning på innertaket-innifrån och leda iväg eventuellt läckage till takfoten.
Förmodligen enkelt jämfört med att bege sig ut på taket i ur och skur.
 
T Trunk skrev:
Försäkringsbolaget sa att de utan vidare problem godkänner en kostnad på 15.000 kr för att ta bort träd samt laga takpannor. Hon ville inte fundera så mycket på eventuellt skadat undertak och dyl., skulle återkomma när någon inspekterat taket.

Går förstås inte att svara på hur mycket det kommer kosta men tycker ni 15.000 kr känns som en rimlig summa för sådant arbete?

Kändes först som ett rimligt pris men sen kom jag på att arboristen, om man ens lyckas hitta någon i helgen, säkert tar jourpris samt kanske behöver ta till extrautrustning för att få bort trädet. Vad en takläggare tar för att inspektera och laga tak har jag ingen aning om, men de är ju knappast heller överdrivet billiga.
Vad står det i försäkringsvillkoren?
 
  • Gilla
anj0
  • Laddar…
Vart i Sverige är det så där blåsigt?
 
Västra Sverige. Vaknade upp till detta i morse.

Till TS. Ser inte helt kört ut. Jag hade inte oroat mig för pappen, men tagit bort trädet, och försökt gå upp på vinden och se om några takbjälkar har fått sig en knäck. Med lite tur har grenverket dämpat fallet tillräckligt.

Stor röd ladugård med skadat tak, delar saknas, omgiven av gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Berndtan och 7 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Till TS. Ser inte helt kört ut. Jag hade inte oroat mig för pappen, men tagit bort trädet, och försökt gå upp på vinden och se om några takbjälkar har fått sig en knäck. Med lite tur har grenverket dämpat fallet tillräckligt.
Jo själv skulle jag nog inte ge mig på ett så stort träd, det behövs nog någon som jobbar med att fälla träd.
Eller en kran att lyfta bort eländet och sedan kapa. Och huset måste ju vara försäkrat....
 
P paralun skrev:
Man kan ju alltid spänna en presenning på innertaket-innifrån och leda iväg eventuellt läckage till takfoten.
Förmodligen enkelt jämfört med att bege sig ut på taket i ur och skur.
Att kalla det enkelt är att ta i, om jag inte missförstår dig. Vi har en inredd ovanvåning så att göra någonting alls med taket innebär att vi måste riva innertaket och trixa. Men det är klart, hellre det än stora vattenskador. Förhoppningsvis blir vi av med trädet imorgon och kan kolla lite närmare. Nu när de uppdaterat väderleksrapporten så verkar det vara mindre regn idag knappt mer än duggregn, så förhoppningsvis blir det inte några fuktskador under dagen i alla fall.


Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad står det i försäkringsvillkoren?
Vet inte exakt, sambon med migrän sa iaf att försäkringen ska täcka det och hon jag pratade med i telefon sa att det inte var några problem. Det handlar väl mer om att de (Folksam) inte vill att jag anlitar företag som tar ockerpriser.
M -MH- skrev:
Västra Sverige. Vaknade upp till detta i morse.

Till TS. Ser inte helt kört ut. Jag hade inte oroat mig för pappen, men tagit bort trädet, och försökt gå upp på vinden och se om några takbjälkar har fått sig en knäck. Med lite tur har grenverket dämpat fallet tillräckligt.

[bild]
Västra Sverige stämmer bra, en bit norr om Göteborg för att vara exakt. Sett till antalet fallna träd så är det här den värsta stormen sen vi flyttade hit för sex år sedan. Fullt med träd på vägarna (och ett på huset då).
P paralun skrev:
Jo själv skulle jag nog inte ge mig på ett så stort träd, det behövs nog någon som jobbar med att fälla träd.
Eller en kran att lyfta bort eländet och sedan kapa. Och huset måste ju vara försäkrat....
Precis. Efter en första kontakt med försäkringsbolaget har de gett klartecken för att betala 15.000 för bortforsling av träd och inspektion av tak samt reperation av takpannor. Vid ytterligare skador ska jag kontakta dem igen. Då jag bara har en eldriven motorsåg, som jag bara använt till mindre träd, så tänker jag inte försöka mig på en stor gran som ligger över taket.

Edit:
Pratade nyss med grannen som äger en entrepenad samt har skogsmark och han skulle försöka lirka sig in med sin kranbil och få bort trädet imorgon. Skönt att få det avklarat i alla fall.

Men nu är det dags att sova. Sov halvdåligt igår och har jobbat under natten så nu är man lagom go i huvudet

Sambon som var hemma och vaken när det hände sa att det var förvånansvärt tyst när det träffade taket. Vet inte om man ska tolka det som något positivt (att den mer la sig till rätta än att den föll fritt) eller om det helt enkelt är så att det inte låter så väldans mycket. Jag hade ju gissat på att det skulle vara en rejäl smäll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Att kalla det enkelt är att ta i, om jag inte missförstår dig. Vi har en inredd ovanvåning så att göra någonting alls med taket innebär att vi måste riva innertaket och trixa. Men det är klart, hellre det än stora vattenskador.

Edit:
Pratade nyss med grannen som äger en entrepenad samt har skogsmark och han skulle försöka lirka sig in med sin kranbil och få bort trädet imorgon. Skönt att få det avklarat i alla fall.
Ok, det framgick inte om det var inrett eller ej på övervåningen.

Sen är nog en kranbil säkraste sättet att lyfta ner trädet.
 
Troligen har det gått bra. Den där sortens smitliga granar med mjuka klena kvistar och svikt i stammen brukar falla mjukt.

Nu gäller det att försiktigt ta bort granen och få dit en presenning över eventuella hål.

Stammen ser ut att bli bra virke.

Jag skulle kapa stammen utanför takanten så stammen faller ned och sedan går att kapa upp till sågstockar på 4-5 meters längder. Toppen som ligger kvar på taket skulle jag se om den ligger stadigt ch inte glider. I så fall är det enkelt att kapa loss en kvist eller ett vedträ i gången av stammen och kasta ner. Ligger toppen inte stadigt kvar man man försiktigt dra ned den med någon vinsch eller bara 2man och ett rep tills grovändan ligger på marken så man kan börja kvista och kapa. Inga problem där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hej
Det där ser inte så farligt ut.
Jag skulle ta ner det där själv, och HEIMLAGAS metod är riktigt gångbar, men då du frågar så kanske kompetensen saknas, inget att skämmas för då det där kan bli riktigt farligt om man inte vet vad man gör.
Ta du in folk så fort som möjligt så du riskfritt kan inspektera taket och nödlaga vid behov, det är viktigt att du gör det så fort som möjligt om det finns risk för vatteninträngning.
Lycka till.

/Workingclasshero
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Jag hade inte börjat riva något på insidan, lösningen med någon form av pressening är
mer lämplig om man har en öppen konstruktion på vinden.

Är det däremot så att taket faktiskt läcker så är det en helt annan sak såklart, då kan det ju vara lämpligt att begränsa skadorna genom att riva och leda bort vatten på lämpligt sätt.


Går det på något sätt att komma åt att se undertaket inifrån? (Kattvind, vindsluckor) eller liknande?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.