Hej!

Jag har haft funderingar om ett rör som jag tidigare bara sett i källaren. Det är där anslutet till avloppsstammen och går upp vid murstocken. På övervåningen i huset fanns ibland förut en unken lukt och då samma lukt även kändes kring detta rör i källaren förstod jag att lukten på övervåningen kommer från samma. Jag har tagit bort den trasiga kopplingen med inspektionslucka i källaren och satt in en tätning i källaren för att slippa lukten.

När jag i dagarna tog bort ett inbyggnadsskåp på nedervåningen hittade jag röret. Här delas det i två och båda försvinner upp mot övervåningen.

Vad jag undrar är egentligen vad röret/rören kan vara. Jag tänkte förut att det var någon gammal avloppsluftning som går upp i i murstocken/skorstenen. Eller om det är avloppsrör. Är det avloppsrör används de inte längre. Det finns nya installationer från övervåningens badrum/toa. Blir osäker kring luftning eftersom det delar sig i två. Det finns dock två murstockar och där röret delas går dragningen mot den andra murstocken. Kan det va möjligt att ha luftat på detta sätt? Eller är det bara gamla avloppsrör safe att ta bort?

Hus från 1925. Rör installerat början av 40-talet tror jag (tätat runt hörnet med Stockholms tidining från tiden. Läste att G. Gren gjorde ett av blåvitts mål i förlusten mot Hälsingborg, 3-2).
 
  • Rör genom golv och vägg, kabel, mattor, byggavfall, träplankor, gammal källare eller grovt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla rörledningar, trasigt tak, sliten betongvägg, orenoverad källare, synlig byggnadskonstruktion, bristfälligt underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn med rör, spillror på golv, oavslutad renovering eller skadad inredning, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla tidningssidor fastklistrade på en vägg med synliga rörledningar ovanför och flagnande ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Röret som går in i murstocken lär vara avluftningen, förgreningen kan mycket väl vara gamla anslutningen till övervåningens badrum.

Avluftningen behöver du ha kvar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Röret som går in i murstocken lär vara avluftningen, förgreningen kan mycket väl vara gamla anslutningen till övervåningens badrum.

Avluftningen behöver du ha kvar.
Tusen tack för bra svar! I och med renovering av badrummet uppe sattes ny luftning in på kattvind intill badrum. Ersätter denna den gamla luftningen eller behövs båda?
 
  • Rörkonstruktion i ett hörn, med isolering på toppen, stödd av träreglar, omgiven av förvarade föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Röret som går in i murstocken lär vara avluftningen, förgreningen kan mycket väl vara gamla anslutningen till övervåningens badrum.

Avluftningen behöver du ha kvar.
Jag bifogar en ritning över avloppet i huset. Har exkluderat det gamla röret/luftningen i ritningen. Räcker det med befintlig vakuumluftning tro?
 
  • Schematisk illustration av avloppsystem i ett hus med kök, badrum och toaletter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan/bör räcka med vacuumventilen, lite beroende på var stammen går ut från huset.

Det är bättre med avluftning över taket än en vacuumventil.
Vacuumventil på kallvind kan frysa i både stängt & öppet läge, värst är om den fryser i öppet läge, för då kommer det ut varm fuktig luft på kallvinden som gör att det kan mögla på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.