Jag har hus i Upplands-Bro kommun och får vatten draget från Kalhällsjön. Två år gammal installation.

Jag spolade kökets kallvatten i 120 sekunder, sedan lade jag en termometer i en stor kastrull och fyllde den, väntade i några minuter. Termometern stod stilla på 21 grader C i fem minuter.

Det är äckligt att dricka ljummet vatten efter två minuters spolning. Jag har dessutom släkt i Rättarboda 3 Km bort och deras köksvatten är askallt.

Finns det några rikstäckande stadgar eller bestämmelser om Max/Min vattentemp som jag kan citera när jag ringer Bro kommuns VA-avdelning imorgon? 21 grader kan bara inte vara hälsosamt ur bakterieförebyggande perspektiv.

Bild på termometer:

• Wow
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Om du spolar längre, blir det kallt tillslut?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Selves skrev:
Jag har hus i Upplands-Bro kommun och får vatten draget från Kalhällsjön. Två år gammal installation.

Jag spolade kökets kallvatten i 120 sekunder, sedan lade jag en termometer i en stor kastrull och fyllde den, väntade i några minuter. Termometern stod stilla på 21 grader C i fem minuter.

Det är äckligt att dricka ljummet vatten efter två minuters spolning. Jag har dessutom släkt i Rättarboda 3 Km bort och deras köksvatten är askallt.

Finns det några rikstäckande stadgar eller bestämmelser om Max/Min vattentemp som jag kan citera när jag ringer Bro kommuns VA-avdelning imorgon? 21 grader kan bara inte vara hälsosamt ur bakterieförebyggande perspektiv.

Bild på termometer: [media]
Har du kollat med någon granne hur de upplever det?

Vad är badtemperaturen i kalhällsjön (som inte finns på Google maps).?

Ställ in vatten i kylskåpet.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Det är samma i alla kranar hemma antar jag?

Tror du behöver lösa det med kyl/frys. Finns ju en hel del modeller med kallt vatten och is.

D Dilato skrev:
Vad är badtemperaturen i kalhällsjön (som inte finns på Google maps).?
En liten utvikning... om nu vattnet tas från sjön så har de säkert ett djupintag.

Sen kan det ju vara en backventil som ställer till förtret och varmvatten går bakvägen.
Därav så bör/måste man kommunicera med sina grannar om det är samma temperatur hos dom.

(sen kan man ju rejält göra bort sig om man ringer och skäller och felet är i sitt eget hus)

• Gilla
Sernando och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

24grader är gränsen enligt Boverket

• Gilla
Selves
  • Laddar…
S Selves skrev:

Bild på termometer: [media]
Har du kollat dina egna ledningar?

Innan du ska dra lagen mot kommunen 😂

Ska du ha kallt vatten sommartid ställ in en tillbringare i kylen 😘

Svårt att trolla med vattentemperaturen. Sjövatten= sjötemp. Hos oss tas åvatten som renas i stora öppna dammar. Vatten temp blir väl ungefär dygnsmedeltemp. Kan nog bli varmare än 24 om det är extremsommar. Då kloreras vattnet så det ska vara ok när det kommer ut till konsumenterna. Ställ vatten i kylskåp om du vill ha kallare vatten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
De kan vara en backventil i blandaren, eller är de samma temp i alla blandare.

D Du och 19till skrev:
Om du spolar längre, blir det kallt tillslut?
Nej, 21 är gränsen. Jag tycker bara det är så konstigt att andra grannskap har kallare vatten.

G Genomklok skrev:
Ställ in vatten i kylskåpet.
Har två karaffer och en 1.5l petflaska i kylen varje natt. Isbitar i frysen.

S Selves skrev:
Nej, 21 är gränsen. Jag tycker bara det är så konstigt att andra grannskap har kallare vatten.
Kan det inte vara så att grannskapet tar vatten från grundvattentäkter?

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.