A
Vi har köpt hus och flyttar in 1/2 2010 och nu till mitt problem :confused:

Huset är ett lättbetongshus med tegelklädda fasader, 1 1/2 plans med källare. 110 kvm boyta och ca 60 i källaren och 30 i garaget.
Nu finns det en gammal Ctc panna från 1974 ved/olja. Nuvarande ägare har bara eldit med olja, nästan 3 kubik/året har det gått åt. Enligt energideklarationen så är huset energi snålt och enda penga besparande sak som går att göra är att kasta in en pelletsbrännare.
Huset har självdrags ventilation och jag vill ju fortsätta att elda något i källaren så att ventilationen inte försämmras.
Nu har jag lusläst hela nätet, kollat alla forum och bott framför datorn för att komma på vad jag vill göra.

1. Skall jag köra vidare på min nuvarande panna med en pelletsbrännare?
+Billigt
-Detta med sotningen och uraskningen, blir ju en hel del mer jobb.

2. Sätta in en Biomatic +20 pelletspanna (har funderat på Ctc Ecoflex och Janfire Integral med)
+Nästan självgående (förhoppningsvis),
-Dyrare, låst till pellets

3. Eller skaffa en Calmar v33 vedpanna med tankar o sånt typ detta paket : http://www.billigtvvs.se/?pid=1&prodid=6151&pcid=1514
Och sen skaffa en Ariterm px21 brännare med veckoförråd och skruv.
+Kan kombinera ved/pellets
-Skulle då vara att man måste byta kermiken, sen kommer jag inte på mer just nu

4.Eller Nibe Vedex 3300 paketet typ detta: http://www.nibe.se/Produkter/Vedpannor/Produktsortiment/VEDEX-3300/
+kan kombinera ved/pellets
-känns inte som folk gillar nibe pannan så mycket, vet inte om den är bra

Vad bör jag göra? Har funderat mycke men får bara mer idéer ju mer man läser :)
 
Redigerat av moderator:
Till att börja med, Pellets är (betydligt) dyrare än ved (minst +50% räknat på ved köpt hugget & kluvet), men ger något mindre arbete.

Så ska du köpa nytt, så börja bestäm dig för vad du ska använda och köp system efter det (en ny vedpanna + system anpassat för ved både kostar mer och är mindre effektiv än en pelletspanna för pellets).

Sen rekomenderar jag inte 40mm PUR acktanksisolering under någon som helst förutsättning. Spara hälften av de pengarna och köp vanlig isolering för resten och isolera med. Betydligt bättre resultat för halva summan.

Dessutom hade jag inte köpt acktank med vare sig intern beredare eller slingor. Det blir både billigare och bättre skicktning i tanken om du använder TVA/extern plattvärmeväxlare.

För övrigt, ska du elda ved lär du snabbt känna att 1,5m3 är lite väl lite. Kan du få plats med mer så var inte rädd för att dubbla den volymen.

Vad gäller speciellt vedpannor så finns det massor med trådar redan om vilka pannor som är bra och varför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.