Hej!
Har haft ett hus ett tag nu med en häck jag klippt rätt slarvigt men nu börjar den bli lite väl hög och stor så jag har börjat kapa av den lite mer rejält.
Vad är det för häck och vad tål den när det gäller klippning?
Vill inte ha samma stil som vissa grannar där det är 3 stora stockar och löven är 15 meter upp i luften.
Det är en äldre häck men vissa kan man klippa ned till marken vilket min granne gjorde med en annan häck och den kom upp fint igen.
Klipper just nu i midjehöjd vilket den borde klara då jag ser att något klippt den i den höjden för längesedan. Nu i oktober är väll en bra tid att klippa?
 
  • Lummig grönska, frodiga blad, dold stenmur, naturdag, klart väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön buske med lövverk, enstaka röd blomma synlig, solbelyst, skugga på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är sibirisk ärtbuske en mycket tålig häck. Du kan ta den längs marken. Jag skulle göra det när den är helt i vila t ex dec-mars. Sen slår den upp nya skott.

Om du klipper den på en viss höjd så får du kala grenar under klippningsstället och grönska ovanför. Det som dina grannar har. S. k. vaktmästarbeskärning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är sibirisk ärtbuske en mycket tålig häck. Du kan ta den längs marken. Jag skulle göra det när den är helt i vila t ex dec-mars. Sen slår den upp nya skott.

Om du klipper den på en viss höjd så får du kala grenar under klippningsstället och grönska ovanför. Det som dina grannar har. S. k. vaktmästarbeskärning.
Tack för hjälpen! Aldrig hört om det namnet förr och det förklarar även varför jag haft svårt att hitta den när jag kikat på vanliga häckar.
Ska nog ta "det värsta" som jag gjort nu, ungefär i bröst höjd så kör jag närmare marken i vinter när den somnat helt. På så sätt slipper jag slåss mot små kvistarna och dessutom slipper det ramla ned snö innanför jackan vid nacken 👍
Trodde jag var lite sent ute att beskära den å jag är nog snarare lite tidig kanske?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.