Byggahus.se
Fadai Fadai skrev:
Finns säkert någon insekt för Myskmalvan där de kommer ifrån. Eller fanns, svårt att veta i dessa dagar av massutdöende. Vet du var de kom från?
En del insekter är på den så det är väl ok. Den lyckades ju sprida sig till flera ställen i min trädgård och växer vild i Sverige så pollinerade verkar de bli. Det är mest jag som är kinkig och vill ha ett totalt toksurr av insekter kring allting annars blir jag besviken.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Maria T
Har just nu "toksurr" runt blå bolltisteln och närplanterade buddlejan, men tycker helt klart det var fler insekter i början av sommaren, eller i alla fall på bortre sidan av midsommar s a s. Men såklart har mina blåklockor, prästkragar och *annat blommat förbi och kvar är bara nävorna "Rozanne" och det jag nämnde ovan och de har inte hunnit bre ut sig tillräckligt ännu.
Har planterat solhatt, olika sorter och färger, men de har ännu inte etablerat sig riktigt bra.

Men en favorit som tål att nämnas - Blomman för dagen som jag har köpt/frösått de senaste tio åren för den är så vacker. Blommor med fina strutar likt petunior, älskar av bin och blomflugor.

Bihotellet är förresten fullbelagt :D så gott som i alla fall, kottarna för nyckelpigor är inte såååå intressanta.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Oreganon och blåklockorna blommar, något som uppskattas av fjärilar och humlor. Här syns den vackra fjärilen "Amiralen", tydligen rätt vanlig men jag har inte lagt märke till den förut. I år är det ovanligt många fjärilar, antagligen för att jag inte har tagit mig tid att rensa bort nässlor eller att skörda kryddor. Amiralen uppehöll sig vid oreganon i timmar.

En fjäril av arten Amiralen på oreganoblommor med blåklockor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Nu kommer fler och fler dahlior.

Olika färger dahlior i blom i en odlingsbädd med grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en blommande orange dahlia mot en suddig trädgårdsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange dahlia i full blom mot gröna blad i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av blommande dahlior med blekrosa kronblad och djupröda accenter i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Och dahlia nummer 4:

Närbild av en röd och vit dahlia med knoppar och andra blommor i oskärpa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som bonus fick en ensam tovsippa för sig att blomma en gång till. De blommar ju normalt sett i maj/tidigt i juni.

En ensam ljusblå tovsippa i blom bland grönskande växtlighet i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
Ros 'HC Andersen' omgiven av Höstanemon. Röda rosor av sorten 'HC Andersen' omgivna av ljusrosa höstanemoner i en blomsterträdgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Alltid lite sena, men nu blommar frilandshibiskusen
Frilandshibiskus som blommar med lila blommor och gröna blad, rotskott kan anas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Just denna har jag fått sv svärfar, han har flera ”träd” (de är 3 m höga och bollklippta :)) som sätter rotskott varje år. Oerhörd växtkraft (y)
 
  • Gilla
  • Älska
GladanS och 6 till
  • Laddar…
Maria T
KristinaRT KristinaRT skrev:
Alltid lite sena, men nu blommar frilandshibiskusen
[bild]
Just denna har jag fått sv svärfar, han har flera ”träd” (de är 3 m höga och bollklippta :)) som sätter rotskott varje år. Oerhörd växtkraft (y)
Växtzon 1 eller 2? Har en makalöst vacker Hibiskus som jag köpte som en skröplig planta för tre år sen, och ingen har riktigt kunna säga om det är en "vanlig" hibiskus eller en som trivs i trädgården (inte ens stället där jag köpte den ska jag nämna).
Jag bor i Stockholmsförort och mest växtzon 2, men har en tomt där det inte direkt går att plantera nåt i skyddat läge, utan att det då blir i skugga vilket inte är kul för Hibiskus.... ja, hade väl egentligen ingen fråga utan mer ett filosofiskt tänk för mig själv.
Hur som helst så är din Hibiskus jättevacker, så mycket djup i blommorna. Hoppas den fortsätter trivas där:heart:
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
Maria T Maria T skrev:
Växtzon 1 eller 2? Har en makalöst vacker Hibiskus som jag köpte som en skröplig planta för tre år sen, och ingen har riktigt kunna säga om det är en "vanlig" hibiskus eller en som trivs i trädgården (inte ens stället där jag köpte den ska jag nämna).
Jag bor i Stockholmsförort och mest växtzon 2, men har en tomt där det inte direkt går att plantera nåt i skyddat läge, utan att det då blir i skugga vilket inte är kul för Hibiskus.... ja, hade väl egentligen ingen fråga utan mer ett filosofiskt tänk för mig själv.
Hur som helst så är din Hibiskus jättevacker, så mycket djup i blommorna. Hoppas den fortsätter trivas där:heart:
Tror vi är zon 1, men den står i full sol, lite torrt och definitivt vindutsatt.
Du kan ju alltid sätta din i en kruka och sedan sätta krukan där du funderar på att placera den? Då vet du om det fungerar…
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Får bjuda på vår Höstsyren...
Är trött på blommklasarna som blåser runt överallt senare MEN nu njuter vi för fullt! :heart:

En blommande höstsyren framför ett hus vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GladanS och 5 till
  • Laddar…
Solhatten frodas.

Rosa solhattar med mörka mitten kammar framför grönt barrväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GladanS och 5 till
  • Laddar…
Fadai
Blommande vit och rosa dahliaplanta vid namn "Mats" i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
”Mats” blommar nu. Har två Mats, men maken är OK med det. :rofl:
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Fadai
Blommande mörkrosa dahlia i solig trädgård med krukor och redskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosa dahliablommor i full blom i en trädgård med gröna blad och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växtlighet i trädgård med blommande rosa dahlia vid ett staket, grusväg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre rosa rudbeckior i en trädgård framför ett grönt staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange rudbeckior i träkruka med trädgårdsbord och stolar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röda solhattar i full blom i en trädgård, med grönt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och lite annat smått o gott. Härlig tid nu att vara i trädgården.
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Tobbe.A
Gjorde en liten blomsteräng i år, det dyker upp nya blommor lite då och då. Denna såg jag först idag.
 
  • Nyupptäckt lila blomma med gul mitt i blomsteräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.