Ska leda om ett elementrör i källaren då det går ofödelaktigt i golvet i badrummet jag renoverar. (Elementröret kommer upp ur golv i badrummet och måste dras om i källaren, det blir golvvärme i badrummet)

I båda ändarna (innan rör går upp i badrummet och efter badrummet där röret kommer ner för att sedan gå upp igen till nästa rum) så är det följande:

Gängat rör - bussning - nippel - klämringsmutter.

Röret är idag dim. 16mm prisol och jag har endast dim. 15mm prisol hemma, vad behöver jag för att få ihop detta?

Att tillägga så är taget på muttern 26mm, så vet inte om det går att använda 15x16 halvkoppling? Har inte tagit isär detta då det fortfarande är några grader kallt så slipper hellst att bli av med värmen innan jag har grejor hemma så det går att lösa 😅

Tacksam för förslag / input.
 
  • Gängat prisolrör i källare med bussning, nippel och klämringsmutter som ska ledas om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gängat elementrör med klämringsmutter och bussning synligt i en källare mot en vitmålad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en justerbar skiftnyckel som hålls i handen, med fokus på dess mässingständer och märkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Är huvudfrågan att du vill byta ut 16mm till 15mm prisol?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Är huvudfrågan att du vill byta ut 16mm till 15mm prisol?
Det är helt korrekt, känslan jag har fått är dey kan vara M22.5 även här nere som det var i badrummet till själva radiatorn. Det sitter nu en förbi-koppling i badrummet men röret måste bort.

Antar att ända alternativet är att försöka gå ner till 15mm prisol och dra förbi rummet i källaren istället.
 
Rickard.
Vad är ytterdiametern på stålröret?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Vad är ytterdiametern på stålröret?
21mm men det är lite färg på också 😅
 
Rickard. Rickard. skrev:
Min första impuls är en [länk] och behålla muffen på stålröret, glöm då inte stödhylsan i prisolet och gängtätning.
Det var någonting i den stilen jag hade tänkt mig eller någon form av halvkoppling.

Rekommenderar man lin och smack eller gängtape? Jag har båda 😂
 
Rickard.
Thyselius Thyselius skrev:
Det var någonting i den stilen jag hade tänkt mig eller någon form av halvkoppling.

Rekommenderar man lin och smack eller gängtape? Jag har båda 😂
Skit i halvkoppling.

Lin blir bra 😉
 
Rickard. Rickard. skrev:
Skit i halvkoppling.

Lin blir bra 😉
Fint, och tack för hjälpen. Nu måste det handlas och tappa ur värmesystemet 🥳
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.