Ska leda om ett elementrör i källaren då det går ofödelaktigt i golvet i badrummet jag renoverar. (Elementröret kommer upp ur golv i badrummet och måste dras om i källaren, det blir golvvärme i badrummet)
I båda ändarna (innan rör går upp i badrummet och efter badrummet där röret kommer ner för att sedan gå upp igen till nästa rum) så är det följande:
Gängat rör - bussning - nippel - klämringsmutter.
Röret är idag dim. 16mm prisol och jag har endast dim. 15mm prisol hemma, vad behöver jag för att få ihop detta?
Att tillägga så är taget på muttern 26mm, så vet inte om det går att använda 15x16 halvkoppling? Har inte tagit isär detta då det fortfarande är några grader kallt så slipper hellst att bli av med värmen innan jag har grejor hemma så det går att lösa 😅
Tacksam för förslag / input.
I båda ändarna (innan rör går upp i badrummet och efter badrummet där röret kommer ner för att sedan gå upp igen till nästa rum) så är det följande:
Gängat rör - bussning - nippel - klämringsmutter.
Röret är idag dim. 16mm prisol och jag har endast dim. 15mm prisol hemma, vad behöver jag för att få ihop detta?
Att tillägga så är taget på muttern 26mm, så vet inte om det går att använda 15x16 halvkoppling? Har inte tagit isär detta då det fortfarande är några grader kallt så slipper hellst att bli av med värmen innan jag har grejor hemma så det går att lösa 😅
Tacksam för förslag / input.
Det är helt korrekt, känslan jag har fått är dey kan vara M22.5 även här nere som det var i badrummet till själva radiatorn. Det sitter nu en förbi-koppling i badrummet men röret måste bort.Rickard. skrev:
Antar att ända alternativet är att försöka gå ner till 15mm prisol och dra förbi rummet i källaren istället.
Bästa svaret
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 568 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 568 inlägg
Min första impuls är en https://www.bauhaus.se/klamringskoppling-vatette-rak-utvandig-dy15xg1-2 och behålla muffen på stålröret, glöm då inte stödhylsan i prisolet och gängtätning.
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 568 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 568 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byta till dimmer – vad behöver köpas in?
El -
Vad behöver jag köpa? Byta gamla vattenledningar
Vatten & Avlopp -
Flyttar till hus. Behöver klura ut höjd på golv för köpa nytt.
Golv -
Behöver köpa ask - alternativ till Calexico?
Möbelsnickeri -
Funderar på att köpa vår första villa men behöver tips, renoverings kostnader?
Köpa & Sälja hus