Hejsan. Jag har en gammal 3 fas kontakt som jag undrar kring.
Det är en "4 trådig" handske tror jag att det heter.
Jag undrar om faserna sitter i en viss ordning i en sån eller det kan tas lite "hur som helst". Färgkoderna är ju inte riktigt samma som idag... En närbild av en gammal 3-fas kontakt med otydliga färgkoder och fyra anslutna trådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det du har är ett SEMCO 17 uttag/stickpropp. Faserna sitter TROLIGEN på vänster sida och nolla samt jord (helt felaktigt) gemensamt på vänster sida.
Eftersom den typen av trefasuttag genom åren vållat personskador/dödsolyckor är dom sedan många år förbjudna att sälja och montera. men har man en befintlig anläggning får man använda dom, även om det inte är tillrådligt. Speciellt olämpligt är det om man som i ditt fall har använnt samma tråd som både fas och nolla. Den matande kabeln saknar helt enkelt en tråd, det SKA vara 5 trådar i kabeln. Jag skulle på det bestämdaste råda dig att dra fram en ny kabel och byta ut uttag/stickproppar till moderna CEE. Kostnaden för moderna uttag/stickproppar handlar om någon hundring och ny kabel kostar i storleksordning 25-30:-/ meter.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Längst till vänster står det " 0 " på porslinet det är Nollan, de tre övriga är Faserna, och Jorden sitter strax över dragavlastningen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
Klipp av kabeln, lägg de två kåphalvorna och porslinsinsatsen i tre olika soppåsar så ingen hittar och sätter ihop igen.
Kabeln om det är i gott skick går att använda som anslutningskabel till maskiner som inte behöver nollan.

Protte
 
  • Gilla
elmont och 4 till
  • Laddar…
Jo, jag har verkligen inget intresse att återanvända kontakten. Den ska bytas ut.
Nollan kunde jag se att den var "röd", men jag var mest intresserad av om resterande kom i någon särskild fas ordning typ L1 L2 L3
 
Det är inget du kan räkna med.
 
Det är jorden som är röd och sedan har man gjort en "fulnolla" av jorden.
 
Fulnolla?
Den användas väl som nolla?
 
Då man använder jord som nolla har man en "fulnolla" jord får och har aldrig varit tillåten som nolla.
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Jo, jag har verkligen inget intresse att återanvända kontakten. Den ska bytas ut.
Nollan kunde jag se att den var "röd", men jag var mest intresserad av om resterande kom i någon särskild fas ordning typ L1 L2 L3
Det enda som är intressant om var man sätter trådarna är att det är lika i båda ändar om man gör en skarvkabel.
Behöver inte ens vara fasrätt, bara det är rätt rotation.
Är det en anslutningskabel så kvittar det fullständig med färger, bara maskinen går åt rätt håll.

Färgen är ju bara färg, det är koppar inuti. Gul/grön är dock mycket helig

Protte
 
Nu är det ju så lyckligt att dessa fulnollningar avslöjas av JFB.

Protte
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Okej tack,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.