Hej, har alldeles nyligen lagt nytt parkettgolv i köket och även under spisen. Passade då på att se hur elektrikern för många år sedan kopplat min glaskeramikspis till spisuttaget efter att med intresse läst många intressanta inlägg här.
Har alltid trott att jag hade 3-fas indraget till lägenheten, eftersom jag har 3 X 16 amp säkringar till spisuttaget men det visade sig att jag endast har 1-fas med 25 amp på huvudsäkringen.
Det finns sammanlagt 5 el-kablar till spisuttaget och efter mätning har jag funnit uppifrån Grå=N, Gul=L, Grön/gul=Jord, Brun=L, Grön=L ( se bilden nedan)
Eluttag för spis med fem anslutna kablar och märkningar för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spisen (glaskeramik) som jag köpte på Elgiganten med leverans och installation blev inkopplad till dom 3 övre ledarna.
Etikett för elektrisk anslutning på spisuttag med schema för 1-fas och 3-fas kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk anslutning med tre ledningar kopplade till ett spisuttag, två oanvända i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inget att anmärka på men undrar bara varför det finns 3 stycken fasledare med 230 volt framdragen i mitt spisuttag som ändå bara har 1-fas och givetvis undrar jag hur dom kan tänkas användas??? Hade elektrikern kunnat använda dessa vid installationen eller var hans inkoppling det ända och bästa alternativet i detta fall??
Tackar på förhand för upplyssande svar från någon.
 
Man kan tänka sig att spismatningen är förberedd för en framtida konvertering av elmatningen till trefas.
Det jag inte gillar är om alla tre är pålagda på varsin fas/grupp i centralen, det kan då råka hamna en trefasbelastning på det hela som överlastar nollan.

Jag skulle göra om anslutningen av gummikabeln i plinten, ledarna är klumpigt tvinnade, det går inte att avgöra om de sitter ordentligt och dragavlastningen klämmer på ledarna. Kvällens clou i anslutning av mjuk kabel i plint är sedan att jorden är något längre, för att släppa sist om kabeln skulle ryckas bort.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tack så mycket för din förklaring och tips på ökad elsäkerhet. Det verkar logiskt som du skrev att Brf förberett min anläggning för 3-fas i framtiden. Vore bra det.
 
Det är möjligt att någon tänkt, men tvivlar på att personen tänkt rätt.
Det ser snarare ut som en gammal synd. Ytoxidationen kardelerna på PE antyder att detta inte är nygjort, att använda gul och grön som fasledare är nog ovanligt. De färgerna på FK har väl dessutom inte sålts på många år.
Och slutligen grå nolla på en anslutningsplint i elanläggningen?

Man har också infört en begränsning på 1 x 16A motsvarande 3,7kW med vald installationskabel isf 20A och 4,6kW vilket är vanligt i lägenheter med en-fas och vanlig toppeffekt på spisar för lägenheter med enfas. (Min bedömning 2,5mm2 FK).
En elektriker hade väl i så fall inte anslutit L2 och L3 i centralen då det utgör en potentiell brandfara då risken är stor att någon kan tro det är okay att ansluta spis/häll med 2-3 faser.

Vad säger gruppförteckningen?
 
Hej, tack för ditt inlägg. Huset är från 60-talet och man har dragit fram 5 ledare för spismatningen. Dom större lägenheterna (3-4 rok) fick 3-fas medans 2 rok fick endast 1-fas indraget.
Vid proppskåpet finns gruppförteckning som visar att de tre fasledarna till spisen har 16 amp. vardera. Av en ren slump råkade jag träffa elektrikern som läser av el-mätaren och det var han som upplyste mig om att jag endast hade 1-fas med 25 amp. på huvudsäkringen.
Kan tycka att man borde enbart dragit fram de 3 ledarna som ska användas vid installation av spis. Det är lätt hänt av någon misstar sig och kopplar in de 3 faserna på spisen. Jag glömde nämna att det finns jordfelsbrytare hos samtliga lägenheter, så kanske ingen brandfara hade uppstått av felkopplingen.
Nu vet jag att elektrikern gjort helt rätt när han endast använde en av fasledarna. Jag trodde att man kunde avlasta min el-anläggning genom att tex använda en fas till spisplattorna och en fas till ugnen, låta fasledarna dela på neutralledaren.
 
Problemet blir just möjligheten till överbelastning på nollededaren och den skyddas inte mot överbelastning av jordfelsbrytaren.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Problemet blir just möjligheten till överbelastning på nollededaren och den skyddas inte mot överbelastning av jordfelsbrytaren.
Okej, det visste jag inte om, då är det allvarligt isåfall. Av ren nyfikenhet undrar jag hur det hade funkat om det funnits två neutralledare i spismatningen och två fasledare samt en jordledare??? Ursäkta min okunnighet i ämnet ellära.


blackarrow blackarrow skrev:
Problemet blir just möjligheten till överbelastning på nollededaren och den skyddas inte mot överbelastning av jordfelsbrytaren.
 
Åke93 Åke93 skrev:
Okej, det visste jag inte om, då är det allvarligt isåfall. Av ren nyfikenhet undrar jag hur det hade funkat om det funnits två neutralledare i spismatningen och två fasledare samt en jordledare??? Ursäkta min okunnighet i ämnet ellära.
Det skulle fortfarande vara brandrisk, möjligen skulle det i praktiken vara OK med tre neutralledare och jordledare. Men det är inte OK att öka arean genom att dra flera parallella trådar, vid de strömmar som är aktuella här. Det går inte att säkert säga att strömmen verkligen använder alla 3 trådarna.

Detta är som sagt ett rätt grovt fel.
 
Tack för inlägget. Att jag frågade om 2 och inte 3 neutralledare är för att min spis har 2 inkopplingar för neutralledare (4 och 5 i bild) men som har bryggats. Då borde väl strömmen ledas genom bägge neutralledarna och därmed fördelas belastningen (värmeutvecklingen)... eller är jag helt ute och cyklar i djupsnö???

Elektriska anslutningar i en spis med märkta ledningar och brygga mellan två neutralledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1,2,3=L 4,5=N (6)=PE
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.