Jag har kommit över en maskin som jag först trodde var en spånsug, men efter att ha undersökt den lite så är jag inte helt säker. Jag tog lite bilder på insidan av fläktenheten eller vad man ska kalla den:

Industrifläktenhet med asynkronmotor och tandrem i verkstadsmiljö, troligtvis del av en vakuummaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Industriell fläktenhet på vagn med asynkronmotor och tandrem, potentiellt från en vakuummaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av maskin med dammsugarfläkt och asynkronmotor kopplade via tandrem, på ett stökigt verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den ser ut att bestå av en "dammsugarfläkt" driven av en asynkronmotor, via en tandrem, med ganska mycket uppväxling. Denna enhet var placerad i en ljuddämpad låda och suger luft genom en tygsäck placerad i en kraftig plåttunna. Denna och den ljuddämpade lådan har jag tyvärr inga bilder på. Vid en snabb provkörning så visade sig den har betydligt mer vakuum, men mindre flöde än en spånsug.

Vad är det för maskin jag har hittat?
 
Denr inte för asbestsanering? För att skapa undertryck? Det finns inget filter?
 
Ja, undertryck skapar den, det är en sak som är säker! Jämförbart med en riktigt kraftig industridammsugare. Tygpåsen som satt som "filter" luktade trädamm och var tämligen enkelt i uppbyggnaden. Lite som en vanlig spånsug, men byggd för en fläkt som suger istället för trycker. Så jag har svårt att tro att den använts för asbest.
 
En typ av industricentraldammsugare då kanske?
 
Skulle kunna suttit som utsug vid nån slipstation för att fånga upp luftburet damm typ som i en slöjdsal
 
2,2kW trefas, förstår att den suger. Har du plats för den så behåll ljuddämpningen, köp 6 m 75 mm-slang och gör en grym verkstaddammsugarspånsug. Tänker att det kan vara en skön känsla att dammsuga allt upp till små vedträd i storlek. Akta små barn och husdjur! :p
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jo, jag täcker också att det måste ha varit någon form av industricentraldammsugare. Planen är att ha den i verkstaden till de maskiner som vill ha lite mer vakuum och lite mindre flöde. Anledningen till att jag frågar här är att jag skulle behöva lite reservdelar. Det finns nämligen inget spår av någon märkplåt på någon av maskindelarna.

Innan jag tog över maskinen så verkar den ha gått med begränsad service så att säga. Damm hade ansamlats i fläkten vilket hade resulterat i obalans och att en av "fläktskivorna" gått sönder. Så vid min provkörning så plockade jag bara ut den trasiga skivan. Med andra ord hade den kunnat prestera ännu bättre om jag kunde få tag på denna reservdel :)
 
Låter som en utmärkt plan. Om de individuella bladen är löstagbara kan du kanske hjälpligt knacka till ett nytt blad i plåt? Även om det inte blir perfekt så får du bättre balans och mindre ljud. Gissar att reservdelar kan bli svårt att hitta.
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.