Har en brf och såg att det droppade vatten här efter att vi hade duschat.


Vad är det här för låda?
 
  • Vit plastlåda på kakelvägg ovanför mörk bänkskiva, eventuell vattenläckageindikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skvallerrör under locket. Du har inbyggd WC kanske?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skvallerrör under locket. Du har inbyggd WC kanske?
Ja, inbyggd wc och golvvärme. Så att det droppar några droppar är inget jag bör vara orolig över?
 
Läckage någonstans.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Tonten Tonten skrev:
Ja, inbyggd wc och golvvärme. Så att det droppar några droppar är inget jag bör vara orolig över?
Kanske, leta upp en lucka och öppna den och se om du har läckage där.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske, leta upp en lucka och öppna den och se om du har läckage där.
Jag öppnade den och såg minimalt med vatten runt ett av rören, några droppar i princip.
 
Om det bara droppar vid dusch kan det vara kondens. Dock risk för lokalt med mögel om det står fukt som inte vädras ur så kolla lite då och då om det är fuktigt och lukta även in i röret.
 
  • Gilla
Mattiaswinter och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Om det bara droppar vid dusch kan det vara kondens. Dock risk för lokalt med mögel om det står fukt som inte vädras ur så kolla lite då och då om det är fuktigt och lukta även in i röret.
Tack!

Min plan är att kontakta styrelsen och Hsb imorgon.

Jag har precis köpt min första brf och det är vår tredje natt.

Det hände som sagt efter att båda duschade efter varandra
 
  • Gilla
Skrutten18 och 1 till
  • Laddar…
Bör ju inte alls ha med duschen att göra utan det är kopplat till den inyggda toaletten för ifall den läcker så ska vattnet rinna ut här så man ser det och kan åtgärda problemet. :)

Den du ser på bilden är bara intryckt i ett rör för det ska se snyggare ut så mynningen är under den och den går att ta bort.

Kanske av någon anledning bara bildas kondens i den inbyggda toaletten om du säger att det bara droppar ytterst lite ur detta skvallerrör. 🤔
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 6 till
  • Laddar…
Tonten Tonten skrev:
Tack!

Min plan är att kontakta styrelsen och Hsb imorgon.

Jag har precis köpt min första brf och det är vår tredje natt.

Det hände som sagt efter att båda duschade efter varandra
Ta en bild i luckan ist. Detta är ditt ”problem” nu, inte styrelsens eller HSB. Vi hjälper dig
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
om luckan är otät kan det är det inte omöjligt att kondens ansamlas på kallvatten röret, speciellt Ifall det efter ni båda två duschade.
 
  • Gilla
Straybullet
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ta en bild i luckan ist. Detta är ditt ”problem” nu, inte styrelsens eller HSB. Vi hjälper dig
Jag uppskattar ert stöd. Du har helt rätt i att det är mitt problem. Dock, om det skulle vara något allvarligt finns det en möjlighet att det kan räknas som dolda fel.

Föreningen betalar HSB för teknisk förvaltning och det står inre reparationer osv.

Men! Jag lär mig gärna mer och jag har lärt mig mycket från alla experter på det här forumet.
Längst till vänster är det lite fuktigt när jag tar mitt finger där. På en av bilderna till skvallerröret kan ni se mitt fingeravtryck :D
 
  • Rörkopplingar och vita rör genom golv med fuktighet och fingeravtryck synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rör i en vägg med fingeravtryck som indikerar fuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå flexibla skvallerrör i hörn med fuktspår och synligt fingeravtryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktigt område med fingeravtryck vid vattenrör och flexibla slangar under en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktigt område med fingeravtryck nära skvallerrör i tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktigt område och fingeravtryck nära ett skvallerrör och rörledningar bakom tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glöm dolda fel, glöm HSB. Sitter luckan i badrummet eller motsatt vägg? Är det kallt inuti luckan , är rören kalla?
 
  • Gilla
jacke12 och 1 till
  • Laddar…
På bilderna ser man något grönt på mässingskopplingarna. Så ser det ofta ut om det finns ett litet läckage, det blir ärgning. Men det ser inte riktigt ut som det heller. Skulle kunna vara någon form av gängtötning som sticker ut. Men det finns även på kopplingarna till PEX rören, dör skall inte vara någon gängtätning. De kopplingarna tätar med kona, metall mot metall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Tonten Tonten skrev:
Jag uppskattar ert stöd. Du har helt rätt i att det är mitt problem. Dock, om det skulle vara något allvarligt finns det en möjlighet att det kan räknas som dolda fel.

Föreningen betalar HSB för teknisk förvaltning och det står inre reparationer osv.

Men! Jag lär mig gärna mer och jag har lärt mig mycket från alla experter på det här forumet.
Längst till vänster är det lite fuktigt när jag tar mitt finger där. På en av bilderna till skvallerröret kan ni se mitt fingeravtryck :D
Kollade ni i skåpet innan köp?
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.