Jag och min sambo har ett gamalt torp timmer från slutet av 17-talet som vi har som sommarstuga. Ett av rummen är en ej iorning gord uttan mera som en bod med timmerstokar som vi har tängt att göra iordning till ett ordentligt rum vi undrar lite vad som rekomenderas att sätta för skivor på vägarna? Någon som har några ider?
/
 
lera (lerklining) eller putsning (kalkputs) skulle jag använda. En snabblösning som kanske är lite kontroversiell är att sätta upp en vindpapp och OSB-board! som man målar med äggoljetempera. Annars funkar det med en enkel gipsskiva och tapeter oxå. // Micke
 
Jag har OSB i min stuga. Vi har målat direkt på, ser ut som putsat.
OSB tål ganska mycket stryk, om det råkar bli fuktigt så syns det inte efteråt (gäller inte färgen).
Mät upp hur raka väggarna är innan du sätter igång, skaffa riktiga kilar (trä, ej spån) och använd dem parvis då du skruvar fast OSB-skivan.
 
Om stockarna är fina kan man ju lämna väggarna som de är eller iallafall någon. I övrigt har det ju att göra med vad man gillar för stil. Jag har lite olika lösningar men trivs bäst med lite äldre stil och har satt pärlspont på de flesta ställena. Det är alltid mkt rörelser i ett ouppvärmt hus så tänk på sprickbildning och att sala och täta fogar mellan skivor med vävremsor etc om ni tänker tapetsera eller måla.
 
  • Smedsbo 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smedsbo 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrElliot ::: skitsnyggt kök med pärlsponten och när du tog fram stockarna. Är det pre-fabricerade spont dvs look-a-like eller "riktiga". Funderar göra det samma i vårt nya kök ;)
 
Tack :)
Nej det är "riktig" panel. Pga ojämnheten av stockarna och svårigheten att sala ut jämnt och rörelserna under året (i det ouppvärmda huset) så blev det bäst och lättast såhär. Testade gips i ett annat rum men trots glasfiberremsor etc så drar det för mkt i fogarna för att funka bra.
Ang stockarna hade jag tur, just den väggen var fin och tät. Andra har fula stockar eller för grova springor för att det ska funka bra.
Lägger upp ett par bilder till så jag får dela med mig när jag slitit så hårt och länge :D. Är lite hyllor, lister och inredning kvar att greja med i år :p

//MrE
 
  • Smedsbo 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smedsbo 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt MrElliot, speciellt med kontrasten av "nakna" timmerväggen samt pärlsponten.

Klurar lite på om jag ska ha pärlspont i tak(hela undervåning) eller endast på vägg i köksdelen.

Nackdelen med pärlspont i hela innertaket är allt jobb ovan axlar med kvistlack, målning mm, har ju pärlspont nu så man kan ju se att det skulle bli snyggt, synd bara att det inte är intakt överallt.

Vid trapputrymmet upp till ovan plan så har jag skruvat spånskiva direkt mot tidigare vägg med en lämnad springa mellan skivorna som jag fyllt med gipsbruk sedan remsa och spackel på det + rollat med tapetklister så att man mättar spånet innan tapetsering.

Man kan se tendenser att det har rört sig lik förbenat, har ej gått igenom tapeten än men är väl inte långt ifrån på vissa håll.

I sovrummet skruvade jag fast renoveringsgips mot tretex + brädor.Där är tapeterna intakt däremot..
 
Vad har du använt för tapet? Hos mig var det bubbligt på flera ställen men en riktigt tjock tapet har klarat sig fint. Sitter på tretex men övriga har varit på spån eller masonit. Kanske är det tretexen som fångar upp rörelserna?

Man får nog försöka arbeta tillsammans med huset och låta det leva sitt liv. Titta i byggnadsvårdsavdelningen om du inte gjort det. De är duktiga där men ibland lite för fokuserade på äldre metoder enligt mig.

Vad gäller tak så tycker jag de gamla slitna brädorna är vackra och målar vitt direkt på. Några små ytor har för stora springor och då blir det nog pärlspånt trots jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.