Hej !
Skall göra ett inglasat uterum 4x6m som byggs på garagetaket. (inglasning skånska byggvaror Isomax eller Isolenr S30).
Garagetak består av 200mm ytong element med takpapp idag. Det är ca 10 grader i garage på vintern och ca 20 grader i garage under sommaren. Skall gammal takpapp bort? Behövs det någon ångspärr ?
Jag tänker regla upp 45x145mm på garagetak och lösullsisolera och täcka ovansidan med ångspärr plast och sedan skruva fast nytt golv.
Golvet i uterummet blir ett obehandlat trallvike eller vattenfast golvskiva och träparkett.
Önskar råd för att undvika fuktproblem.

Bifogar bild på planerat uterum. Bottenvn3syd.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bottenvn3väster.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Takpappen, som tidigare varit yttertak är ångtät. Genom att sätta ångtät plast ovanför lösullen skapar du ett utrymme utan möjlighet för fukt att komma ut. Ångtät material brukar sättas på den varma sidan för att hindra att varm fuktig luft tränger fram till en kallare yta och kondenserar. Eftersom två ouppvärmda utrymmen kan vara växelvis kalla och varma vet jag inte om det är bäst att ha typ vindpapp (utan ångspärr) på båda sidorna eller nåt annat. Efter att ha funderat ett tag kom jag fram till att jag inte har någon aning. Skall det vara utan ångspärr på någon sida borde du riva loss takpappen, fast det känns lite jobbigt. Sammanfattning. Jag har ingen aning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.