Hej!
Har ett problem med uppsvullna hörn på våra skåpsluckor. Anledningen är att det har letat sig in fukt under färgen vilket har gjort att de har svällt. Någon som har tips på hur man kan fixa till detta? Se bild hur det ser ut.

Har funderat på om man kan fila ner lite försiktigt och sedan försöka täcka med någon vit färg, nagellack kanske?

Det enklaste vore såklart att byta ut alla luckor men vill helst undvika det just nu.
 
  • Uppsvullna hörn på vit skåpslucka orsakade av fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag målade mina köksluckor med Beckers Mood. Jag tror att du behöver lite tjocklek på det för att det inte skall komma in fukt igen. Därför tror jag mindre på nagellack. Om du så småningom kommer fram till att byta luckor kan du ju försöka få luckor som inte är gjorda av MDF.
 
Det går att skrapa bort det som är löst, spackla slipa och måla. Problemet blir nog att få rätt kulör på färgen, så det stämmer med det som är lackat.
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A
T TheMonkeyBusiessMan skrev:
Hej!
Har ett problem med uppsvullna hörn på våra skåpsluckor. Anledningen är att det har letat sig in fukt under färgen vilket har gjort att de har svällt. Någon som har tips på hur man kan fixa till detta? Se bild hur det ser ut.

Har funderat på om man kan fila ner lite försiktigt och sedan försöka täcka med någon vit färg, nagellack kanske?

Det enklaste vore såklart att byta ut alla luckor men vill helst undvika det just nu.
MDF som svällt är inte lätt att få ordning på då ytan inte blir tuff att få fin
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
MDF som svällt är inte lätt att få ordning på då ytan inte blir tuff att få fin
Om det var lätt hade TS nog inte frågat om tips
 
Fast, nästan varsomhelst ser ju bättre ut än vad det gör nu..

Du får nog slipa/fila/skära till "bulorna" och sen spackla lite.. därefter måla, kanske bara skadan, men helst hela luckan..
 
A
T Trappa skrev:
Om det var lätt hade TS nog inte frågat om tips
Min uppfattning är att TS inte hade någon som helst uppfattning om detta när tråden startades
 
electroluxaren skrev:
Min uppfattning är att TS inte hade någon som helst uppfattning om detta när tråden startades
Vad du du har för uppfattning av TS uppfattning i frågan, är bara nys. Håll dig till sakfrågan och har du inget att framföra ska du inte skriva något Är inte på något sätt relevant med det du skriver. TS frågade hur man skulle få någon stil på skadan och ev få något tips på hur.
 
Om du tar typ en Dremel eller liknande och får bort det som "sticker ut" och sen målar med valfri vit färg så har du lagt typ tio minuter på att fixa det och resultatet kan bli så bra att man inte tänker på det.
Om man tittar efter det ser man såklart direkt...
Ska det göras riktigt är det väl spackla , måla etc som skrevs här innan.
Även att bara måla det med nagellack kommer minska hur mycket det syns ordentligt.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad du du har för uppfattning av TS uppfattning i frågan, är bara nys. Håll dig till sakfrågan och har du inget att framföra ska du inte skriva något Är inte på något sätt relevant med det du skriver. är svårt att måla. frågade hur man skulle få någon stil på skadan och ev få något tips på hur.
Det finns ändå något att hämta där. Det stämmer att skadad mdf är svårt att måla. Bästa resultat tror jag man får när man skär bort mdf och spacklar. Då målar man spacklet istället. Skadad Mdf har en tendens att svälla pga fulten i grundfärgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.