Håller på att försöka få igång ett litet (än så länge) system med Ubiquiti produkter.

Än så länge består det bara av en 8-ports switch samt en inwallet ap .
Detta då jag var tvungen att förbättra Wifi signalen i Garaget.

Men tanken är att bygga vidare och då förbättra signalen även källaren.

Då det är helt nytt detta, så har försökt att läsa på med vad jag har hittat angående set up.

Varpå jag skapade ett Ubiquiti-konto samt installerade deras programvara, i en linux server.
När jag kom så långt så hittade den sedan inte några enheter, (nu använde jag firefox, sett att en del rekommenderar chrome , men har inte det installerad)

Men efter att försökt med deras android app så fick jag in Ap utan problem, däremot så hittar den inte switchen.

Switchen fungerar, men är inte konfigurerad. är detta ett problem för framtiden?

Ni som använder Ubiquiti's prrodukter i mindre nätverk, dvs 1-2 switchar och 2-3 AP,
är det smidigare att administrera det via appen eller datorn.
 
Lyser eller blinkar indikeringen på switchen vitt eller blått?

Prova att resetta switchen.

För basinställningarna så är det ungefär lika enkelt att köra webbsidan eller appen mot kontrollern.

Hur är router, switch, kontrollern (linuxsburken) & APn kopplade?

Om du loggar in i routern, ser den då switchen? Vad har den för IP? Vad ger routern (DHCP-serven) ut för IP-spann?
 
1 Skalman65 skrev:
är det smidigare att administrera det via appen eller datorn.
Eftersom man så sällan behöver göra något, tycker jag det är smidigast att göra det från datorn.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Lyser eller blinkar indikeringen på switchen vitt eller blått?

Fast Vitt Sken.

Prova att resetta switchen.

Samma resultat

För basinställningarna så är det ungefär lika enkelt att köra webbsidan eller appen mot kontrollern.

Hur är router, switch, kontrollern (linuxsburken) & APn kopplade?



Om du loggar in i routern, ser den då switchen? Vad har den för IP? Vad ger routern (DHCP-serven) ut för IP-spann?

Switchen syns inte i routern, spannet är 1-254

Nätverksschema som visar anslutningar mellan router, POE-switch, switch, server och AP.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det vara switchen som ligger mellan servern/controllern och poe switchen som ställer till det för mig.
 
Det ska inte ha någon betydelse om det är någon (annan) switch mellan.
 
  • Gilla
111111
  • Laddar…
...men i kontrollermjukvaran, ser du inte switchen i en lista över o-managerade devices? "un-adopted".
 
MathiasS MathiasS skrev:
...men i kontrollermjukvaran, ser du inte switchen i en lista över o-managerade devices? "un-adopted".
Letade runt men kan inte hitta någon "unadopted devices"

Många rekommenderade att man skulle använda chrome och dess scanner verktyg vid konfiguration.

Tog och installerade bägge och så här ser det ut efter att en scan har gjorts.

Skärmdump av Ubiquiti Device Discovery Tool som visar en upptäckt enhet med status okänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Efter att ha stoppat unifi kontrollern samt ha startat om scan verktyget så försvann felkoden.

och byttes ut mot
"device count : 1 "

Så switchen hittades fortfarande inte
 
C
1 Skalman65 skrev:
Så switchen hittades fortfarande inte
Har du testat att återställa switchen till "fabriksinställningar" som @Demmpa föreslog?
 
Jag använder aldrig scan verktyget. För att enheterna skall hitta controllern krävs bereonde på nätverket en särskilt konfigurerad DNS/DHCP.

Vet du vad enheterna har för ip adress, brukar sättas av DHCP på nya enheter, så kan du SSH in och köra manuell adopt.

https://support.hostifi.net/en/articles/3044211-unifi-cloud-adoption-ssh-method

Jag kör själv min controller i molnet så brukar göra så när jag lägger upp nya kunder i controllern.
 
Excel
Saknas inte en security gateway?
 
Behövs ingen USG för att komma igång med UniFi switch/AP.
Jag startade med en AP och kontrollermjukvaran direkt på datorn, sedan lade jag till en AP. Nu har jag fyra AP, två switchar, en CK & en USG.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Vill man att UniFi Controllerns Dash-board (websida) ska “lysa grönt” och tex visa historik över trafiken, så har man nytta av att byta ut routern mot en USG (User Securitas Gateway) och ha en CloudKey där kontrollerna mjukvaran ständigt snurrar.
 
En annan fördel med att ha allt från router till AP via switchar i UniFi är att det blir enklare att administrera allt om man kör med VLAN.
Behövs även om man vill köra gästnätverk via en/flera APn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.