D
Hej,
Stickkontakten är till varmvattenberedaren. I och med att jag behöver ny bredare blev det aktuellt att reda spänningen till beredaren. Utifrån info här i forumen ska 3 fas ha 5 st trådar. Som bild visar är det 4 trådar i mitt fall. Men det är 3 st 10A säkringar som är till beredaren. Är min nuvarande bredare kopplat på 2 eller 3 fas.
 
  • Elektrisk stickkontakt öppnad, visar anslutna ledningar, skruvar och säkerhetselement på mjuk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fairlane
Trefas utan nolla. Därav 4 ledare inte 5.
 
  • Gilla
  • Ledsen
stugan_i_skogen och 4 till
  • Laddar…
D
Tack för det snabba svaret
 
Det räcker inte att räkna ledarna. Tvåfas med nolla skulle jag säga.


Diagram över en trefas elektrisk uttag med anslutningar för noll, fas och jord samt amperebegränsningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
D
Hmm glädjen blev kortvarigt över första svaret. Ska inte färgerna ge svar om 2 eller 3 fas. Bredaren är Nibe compact 56- cu 300 liter och tillverkad 2010
lägg på minnet att 3 st säkringar på 10 A alltid suttit i
 
MultiMan
Färger är bara en vägledning, man måste verifiera genom mätning eller annat att de verkligen har den funktion man tror.

Perilexkontakten på bilden är kopplad som 2 faser med skyddsjord och nolla, precis som tidigare sagt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
2 faser är dessutom rimligt. Googla på manualen så står där 2 fasinkoppling. Stod där en äldre beredare tidigare så var den trolige 3-fas, nyare tycks vara 2-fas med lägre effekt.

Neutralledaren borde dock vara överflödig.
 
Det kan ju vara felkopplat i perliex-uttaget. Att man har satt fas där det ska vara nolla och att det faktiskt är trefas. Jag rekommenderar att mäta i uttaget.

Edit: ser ovan att manualen säger tvåfas. Då är det det rimligaste. En fas används helt enkelt inte.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag var lite snabb med mitt första svar.
Trefas utan nolla skulle vara min hypotes efter den informationen med tre säkringar etc. Det jag missade att skriva var att man måste verifiera sin hypotes, exempelvis genom att:
  • Kolla märkskylt
  • Mäta uttaget
  • Kolla om alla säkringarna används
  • Kolla manual till nuvarande produkt.
Då kan det visa sig vara en 2-fas med nolla.
Det betyder iofs inte att du måste ha 2-fad för den nya beredaren.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Tittar man noga i kontakten så kan man se vad de olika stiften har för funktion, och förutsätter vi att perilexens uttag är kopplat rätt, så är det två faser, inte tre.

Jag utgår ifrån att du har tre faser i uttaget, och stämmer detta så kan du välja vilken beredare du vill.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
D Danne lee skrev:
Hmm glädjen blev kortvarigt över första svaret. Ska inte färgerna ge svar om 2 eller 3 fas. Bredaren är Nibe compact 56- cu 300 liter och tillverkad 2010
lägg på minnet att 3 st säkringar på 10 A alltid suttit i
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det kan ju vara felkopplat i perliex-uttaget. Att man har satt fas där det ska vara nolla och att det faktiskt är trefas. Jag rekommenderar att mäta i uttaget.
Varför är 3 st säkringar tagna till varmvattenbredaren i så fall. Alldrig haft problem sedan jag flyttade in. Beredaren rostat inget fel på el. Vad är det för mätinstrument om jag ska mäta?
 

Bästa svaret

D Danne lee skrev:
Varför är 3 st säkringar tagna till varmvattenbredaren i så fall. Alldrig haft problem sedan jag flyttade in. Beredaren rostat inget fel på el. Vad är det för mätinstrument om jag ska mäta?
Antagligen har du ett fullkopplat perilexuttag, alltså tre faser+nolla+jord och då har du tre säkringar, en på varje fas. Men nuvarande beredare använder bara två av faserna.

Det enklaste sättet att se om du har ett fullkopplat uttag är att öppna det. Slå av alla säkringar till uttaget och skruva upp kåpan. Har du fem trådar in är det fullkopplat.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Uttaget är sannolikt trefas.
Ska man vara petig är beredaren enfas 400V
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Danne lee skrev:
Varför är 3 st säkringar tagna till varmvattenbredaren i så fall. Alldrig haft problem sedan jag flyttade in. Beredaren rostat inget fel på el. Vad är det för mätinstrument om jag ska mäta?
För att det sitter ett trefasuttag där. Då drar man såklart fram alla tre faser via varsin säkring till uttaget. Om sen det som ansluts till uttaget använder en, två eller tre faser spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Danne lee skrev:
Ska inte färgerna ge svar om 2 eller 3 fas.
Strömmen går i koppartrådarna innanför isoleringen. Den struntar i vilken färg plasten utanpå har.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.