Gammalt spåntak med en blottad ränndal där underbeslagsplåten tagits bort, före oljehärdad board-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag lägger oljehärdad board på ett gammalt spåntak (ska dit med tegel sen). Har rivit bort den gamla underbeslagsplåten så rotet är blottat i ränndalen. Nivåskillnaden mellan spånet och rotet gör att det blir luftspalt mellan nya underbeslagsplåten och rotet. Bör sådan luftspalt undvikas? Ska jag grunda med en papp så det blir tätt innan jag lägger i underbeslagsplåten? Det ska förstås även dit en yttre ränndal ovanpå.
 
Redigerat:
Jag löste det genom att läkta upp i dalen och sedan på med plåten direkt på. Kom gärna med ris eller ros! :)
Läktning på tak i dalen med ny plåt förberedd för installation på ett äldre tak med tegelpannor och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med nyplåtad dal på en takkonstruktion under renovering, omgiven av takpannor och råspont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Rickard.
Jag tycker du bör lägga papp eller liknande under plåten. Plåt direkt mot trä är ingen höjdare då det oundvikligen kommer bildas kondens under och då med plåt direkt mot så försvårar det torkningen.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
I mitt fall blev det så att plåten endast ligger mot trä där jag läktat samt lite på spånet i ytterkanterna. Så det blir luft under plåten också. Jag tänkte att det blir lite som på ett vanligt läktat plåtyttertak där måste ju plåten ha direktkontakt med läkten också på sina ställen. Men jag skulle kunna klä plåten med papp på undersidan innan den fästs, funderar bara på om det verkligen behövs i mitt fall. Kanske bara lägga papprensa på läkten mitt i dalen?
 
Rickard.
Hur bred är underbeslaget?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur bred är underbeslaget?
60 cm
 
Rickard.
Du skulle kunna köpa en Yep 700 (t ex Haloten 380) och bara rulla ut under plåten. Det gör inget att den hänger lite bara den kan styra ut ev vatten ovanpå boarden under.
 
Tack för förslag! Förstår jag det rätt om tanken är att kondens under plåten ska droppa ner och rinna ut på pappen?
 
Rickard.
Ja
 
  • Gilla
sir j david
  • Laddar…
S sir j david skrev:
Jag löste det genom att läkta upp i dalen och sedan på med plåten direkt på. Kom gärna med ris eller ros! :)
[bild] [bild]
Vet att jag dumpar en gammal tråd men gick det bra att skruva masonitskivorna direkt ovanpå spåntaket? Var spåntaket i sånt bra skick att de gick att skruva igenom?
 
Jag klämde fast masoniten med ströläkt. Ströläkten spikades. Spiken fäste i rotet under spånet. Där det gick spikades det även djupare in, i karveln (”takstolen”).
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.