Hej Forumet.

Har i garaget som är byggt 1992 denna central (se bild) och har en förmodligen lite dum fråga. Vad är den tredje modulen från vänster? Min egen teori är att det är någon form av kontaktor? Den ger ifrån sig ett rätt högt surrande ljud och är ganska varm. Det märkliga är att den fortsätter så även om man bryter strömmen med hjälp av trefasbrytaren längst till höger (som bryter all el i garaget). De två automatsäkringarna är från vänster en 6A som säkrar av alla uttag, 6 st lysrör och utebelysning som styrs via skymningsrelä. Den andra på 10A säkrar av ett uttag inne i garaget samt ett motorvärmaruttag på utsidan.

Min andra fråga är då varför det sitter en 6A och inte en 10A? Irriterande då den löser ut om man ska köra hjulmutterdragare eller grovdammsugare. Borde man inte kunna byta denna mot en 10A? Borde inte vara problem med ledningsarean efter vad jag läst mig till (syns i andra bilden). Övriga el installationer i garaget är en elpatron till golvvärme inkl cirkulationspump. Denna bryts endast av trefasbrytaren (höger i bild) samt ett trefasuttag.

Hoppas det gick att förstå mina frågeställningar :)

Elektrisk central i garage med automatsäkringar, kontaktorer och trefasbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äldre elektrisk central med automatsäkringar och trefasbrytare på texturerad vit vägg med svart och blå rand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en kontaktor. När det är spänning mellan anslutningarna A1 och A2är den dragen. (Och surrar). Om du följer trådarna från dessa anslutningar kanske du kan räkna ut vad som styr den. Om du följer trådarna från 2,4,6 kan du kanske räkna ut vad den styr. Elpatronen kanske?
 
Det ser ut att ha blivit lite för varmt vid anslutningarna upptill på kontaktorn. Kanske dåligt åtdragna skruvar?
 
Det bör givetvis undersökas, men jag tycker inte att det ser ut att ha varit varmt. Jag tycker att det ser ut som kontaktorer gör ibland efter några år och ett stort antal växlingar. Som ett fint pulver som lägger sig på plasten.
 
Ja, det är nog sannolikt att den i så fall är avsedd att styra elpatronen. Enligt tidigare ägare hade de tidstariff och det ska ha funnits någon tidsstyrning för vissa delar. Kan det ha suttit ett kopplingsur som slår till och från? Finns inget där idag. Finns det någon anledning att ha kvar denna kontaktor isåfall om man inte har någon tidsstyrning, dvs kan man lika gärna byta den mot en vanlig säkring?
useless useless skrev:
Det ser ut att ha blivit lite för varmt vid anslutningarna upptill på kontaktorn. Kanske dåligt åtdragna skruvar?
Var ut och kollade och ett par av skruvarna var nog lite dåligt dragna.
 
Kolla vart kablarna på A1 och A2 går någonstans så hittar du kanske det som styr kontaktorn.
 
useless useless skrev:
Kolla vart kablarna på A1 och A2 går någonstans så hittar du kanske det som styr kontaktorn.
A1 går till nollskenan och A2 (sannolikt) ut till skåpet med elmätaren och huvudsäkringar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det kan möjligen ha varit så att elleverantören med en signal indikerat hög eller låg taxa. Denna signal är det som drar kontaktorn. Används inte kontaktorn längre kan du ta bort den. En kontaktor fyller en annan funktion än en säkring. Det finns ingen orsak att ersätta den med en säkring. Man ser inte riktigt på bilden om det finns några trådar anslutna till 2, 4 och 6. Gör det det? I annat fall har den ingen funktion.
 
A Avemo skrev:
Det kan möjligen ha varit så att elleverantören med en signal indikerat hög eller låg taxa. Denna signal är det som drar kontaktorn. Används inte kontaktorn längre kan du ta bort den. En kontaktor fyller en annan funktion än en säkring. Det finns ingen orsak att ersätta den med en säkring. Man ser inte riktigt på bilden om det finns några trådar anslutna till 2, 4 och 6. Gör det det? I annat fall har den ingen funktion.
Jo, det är anslutet trådar till dessa. Tolkar det som det då mest troligt matar elpatronen. Jo jag förstår att kontaktorn har en annan funktion än en säkring. Men menar du då att det är modulen längst till höger som säkrar patronen? Den bryter iofs allt i garaget och jag ser den som ett slags huvudbrytare även om den väl rent formellt inte är en sådan? Ber verkligen om ursäkt för mina kanske korkade frågor men jag får inte riktigt ihop logiken i detta.

Ang frågan att byta 6A säkringen mot en 10A, har ni synpunkter på detta?
 
tommib
Ja, det är olämpligt att byta den utan vidare. Det kan vara så enkelt att det var en överbliven säkring som elektrikern hade men det kan också finnas någon annan anledning som inte är omedelbart uppenbar. Det kräver lite kontroller av ledararea, längd, förimpedans osv. Troligen är det lugnt, men jag skulle som sagt inte rekommendera det utan vidare.
 
tommib tommib skrev:
Ja, det är olämpligt att byta den utan vidare. Det kan vara så enkelt att det var en överbliven säkring som elektrikern hade men det kan också finnas någon annan anledning som inte är omedelbart uppenbar. Det kräver lite kontroller av ledararea, längd, förimpedans osv. Troligen är det lugnt, men jag skulle som sagt inte rekommendera det utan vidare.
Kabeln är ju utanpåliggande EKLK (heter den va?) med area 1,5mm2. Längden är ju dessutom begränsad till inne i garaget på ca 30 m2, dvs inga speciellt långa ledningar.
 
tommib
Men hur ser det ut till garaget?

Som sagt, sannolikt inga problem men jag skulle inte våga rekommendera det rakt av.
 
Eftersom vi bara kan se en del av centralen är det omöjligt att veta men det kan vara så att 6A säkringen är en manöversäkring. Det är väl i stort sett endast det som 6A används till i modernare anläggningar.
 
tommib tommib skrev:
Men hur ser det ut till garaget?

Som sagt, sannolikt inga problem men jag skulle inte våga rekommendera det rakt av.
Elskåpet med inkommande sitter på garageväggen ca 2 dm från centralen på bilden. Alltså väldigt kort kabeldragning däremellan.
 
E elmont skrev:
Eftersom vi bara kan se en del av centralen är det omöjligt att veta men det kan vara så att 6A säkringen är en manöversäkring. Det är väl i stort sett endast det som 6A används till i modernare anläggningar.
Det är hela centralen som syns på bilden, det finns inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.