D
Jag har en fundering då jag ska lägga 22mm golvspånskiva på befintligt golv, så kommer trösklarna att hamna aningen för lågt under golvnivå. Det gäller såväl ytter- som innerdörrar.

Vad kan man göra för att lösa detta bekymmer?

Kan man höja tröskeln på något bra sätt?
Och sedan korta av / hyvla dörrarna?

Tacksam för svar
 
Jag har samma problem. Höja dörrarna är det inte tal om.
Jag skall såga och hyvlaslipaputsa till ekbitar och limma på dem på befintlig tröskel.
 
D
matshermansson skrev:
Jag har samma problem. Höja dörrarna är det inte tal om.
Jag skall såga och hyvlaslipaputsa till ekbitar och limma på dem på befintlig tröskel.
Det var också en idé. Går du på med någon form av lackbets sedan eller oljar du in ekbiten?
Och då använder man nån typ av sättlim eller monteringslim?
Att höja dörrarna låter som överkurs :)
 
Mina trösklar till altandörrarna som det gäller, är lackade. Jag har köpt en vattenbaserad båtfernissa som jag lackade en innerdörrströskel som jag fick tillverka. Det blev bra. Det är ett år sedan jag gjorde tröskeln, och den är fortfarande som ny.

Nu är jag inte snickare, men trälim skall jag använda. Slipa befintlig tröskel och skruvlimma. Jag har försänkt och pluggat skruven i den tidigare tröskeln. Skitsnyggt.
 
D
Pluggar du igen försänkningen så man inte ser skruvskallen på den övre tröskeln?
 
Yes, jag har inhandlat ett set på CO.
Det består av ett koniskt borr med försänkare, och en pluggborr (tror jag det heter)
Man borrar pluggar ur samma bit som man tillverkar tilläggsbiten av, så det är samma färg på träet.
Lim, hammare och när limmet torkat så tog jag ett stämjärn och tog bort till strax ovanför tröskeln i träriktningen. Slipade och lackade. Man måste vara vaksam så att man sätter pluggen åt rätt håll , så att ådringen i pluggen följer den i tröskeln. Limmet tar fort, ingen ångervecka här.
 
D
Det låter som att jag kör på din idé.
Kommer säkert bli åtskilliga timmar av påtande med att få det färdigt, men det låter i mina öron som att det kommer bli både snyggt och riktigt ordentligt gjort.

Tack matshermansson för tips och idé !
 
Man kan ju även lägga dit en list typ kvartstav,om man nu kan leva med att trösklarna är något lägre än golvet.Lättare att städa också utan trösklar som sticker upp :)
 
D
Fishermansfriend skrev:
Man kan ju även lägga dit en list typ kvartstav,om man nu kan leva med att trösklarna är något lägre än golvet.Lättare att städa också utan trösklar som sticker upp :)
Också lättare för smuts och damm att "trilla ner!" i tröskeln :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.