Den som åker skidor i svenska fjällen har nog funderat både en och två gånger på hur mysigt det vore att ha en egen timmerstuga där uppe vid backarna. Vi inspireras och tittar närmare på tre riktiga drömtimmerhus, ett i Åre och två i Sälen.

Du kan läsa artikeln här: Tre lyxiga timmerhus i fjällen
 
"Elförbrukningen uppges till 31 000 kWh/år."

"Elkostnaderna uppges till 41 500 kWh/år."

Jag blev inte direkt sugen på att bygga ett timmerhus utan skalskydd ...
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
väldigt få av fjälstugorna som ser ut som dom där

dom flesta liknar mer kollo från 70 talet
 
M maria01 skrev:
väldigt få av fjälstugorna som ser ut som dom där

dom flesta liknar mer kollo från 70 talet
Det känns som det var länge sedan du åkte runt och såg hur det ser ut i de populära fjällanläggningarna nu.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Rickard.
D duvillno skrev:
Det känns som det var länge sedan du åkte runt och såg hur det ser ut i de populära fjällanläggningarna nu.
Precis, idag ser 9/10 ut typ såhär. Ungefär lika inspirerande som kataloghus områdena som byggs i städerna.
 
  • Ett brunt hus med snötäckt tak, omgivet av snö och vinterlandskap, skymning, upplysta fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bjor och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
väldigt få av fjälstugorna som ser ut som dom där

dom flesta liknar mer kollo från 70 talet
Nja det beror på vilket område i Sälen du är.
Runt Lindvallen, alltså nästan inne vid skidbackarna, är det väldigt många timmerhus, lika mitt mot Tandådalen på Orrliden tex Thourdsvägen (tror jag den heter) väldigt många fina från bla Lima Timmerhus.
Solhyllan i Stöten, där tror jag tom det är krav på Timmerhus med sedumtak
 
"Elkostnaderna uppges till 41 500 kWh/år. Det är oklart vilket elpris man då räknat med."

Jag gissar att det är elförbrukningen och inte elkostnaden som uppgår till 41500 utifrån hur det är skrivet, det var nog artikelförfattaren som hade lite bråttom när hen skrev texten?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D duvillno skrev:
Det känns som det var länge sedan du åkte runt och såg hur det ser ut i de populära fjällanläggningarna nu.
var uppe för några veckor sen inte ser dom ut som dom på bilderna i artikeln mer som det som rikard la upp bild på
 
nino nino skrev:
Nja det beror på vilket område i Sälen du är.
Runt Lindvallen, alltså nästan inne vid skidbackarna, är det väldigt många timmerhus, lika mitt mot Tandådalen på Orrliden tex Thourdsvägen (tror jag den heter) väldigt många fina från bla Lima Timmerhus.
Solhyllan i Stöten, där tror jag tom det är krav på Timmerhus med sedumtak
ja timmer hus finns det mängder av men många är inte sån lyx som på bilderna
 
Jag kan inte låta bli att kommentera påståendet på första sidan
hantimrat ger runt timmer o maskintimrat ger kantigt timmer, eller hur det nu var skrivet.
Om man uppenbarligen inte vet NÅGONTING om en sak skall man helst undvika att skriva defenitiva påståenden om detta, en liten skitsak, absolut men ändå vi har en bra mer än tusenårig tradition av timmerhusbygge i detta landet.
 
  • Gilla
Viktualia och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ja timmer hus finns det mängder av men många är inte sån lyx som på bilderna
Man förväntar sig nog lite lyx när man köper en stuga för 21mille. Och alla hus o Sälen kostar inte några 21. Inte ens 10 utan snarare 3-7 och det är ganska så bra standard på dessa med.
 
A atomlab skrev:
Man förväntar sig nog lite lyx när man köper en stuga för 21mille. Och alla hus o Sälen kostar inte några 21. Inte ens 10 utan snarare 3-7 och det är ganska så bra standard på dessa med.
ja kan man inte ta med det då
 
3 är det nog svårt att hitta, skulle tro att alla nyare kostar en bit över 5
 
nino nino skrev:
3 är det nog svårt att hitta, skulle tro att alla nyare kostar en bit över 5
Hus nr 3 är ju från 96. Det är dock väldigt få hus iaf uppe i Sälen som är över 200kvm. Skulle säga att nästan alla runt där jag har hus är under 200 och så det är ett mer nytänk att bygga så stora hus då vi bor i ett "gammalt" område.

Runt Lindvallen ligger det ett gäng stora hus men enligt mig ligger helt värdelöst. Långt till backen även fast man ser den. Långt till skoter och skidspår och inget söderläge. Det är ju generelt något som kommer på alla nyare hus. Som huset för 21mil i reportaget. Det ligger ju 30m från stora huvudvägen. Och där emellan ligger en stor skoterled och man kan dessutom inte ta sig till backen utan att sätta sig i bilen.
 
Nej jag har för mig att det finns en maxgräns på storlek på husen, om det är 150kvm
Finns ett stort hus borta vid Tandådalen Orrliden men det är byggt i 3 våningar

Rykten säger att Michael Schumacher ville bygga i Sälen men detaljplanen satte stopp så det blev Trysil istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.