Hej!

Har en tomt där den största delen är sjö.
Sjödelen tillkom på 70-talet men tomten det skiftades ut från behöll fiskerätten.

Toppenhärligt med sjötomt så klart!

Men, har man någon praktisk nytta av att äga sjö om man inte har fiskerätt?

Jag får inte fiska med nät och inte fiska kräftor.
Försökt hitta mer information om detta men hittar typ inget utöver att jag kan använda sjövatten till att vattna med.

Någon som vet mer eller var man kan hitta mer information?
 
Brygga möjligtvis
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Brygga möjligtvis
Har två. Misstänker jag måste be om lov om jag vill bygga ut eller göra fler.
 
Är det avstyckat från en stamfastighet av äldre modell, så gjordes det förr för att säkerställa att den hade tillgång för matfisk. Du har nog ingen möjlighet att på laglig väg, få tillgång till det du frågar om. Brukar skrivas in vid styckning och antecknas i gravationsbeviset. Handfiske går nog. Och bygga brygga. I övrigt är det nog bara att fråga stamfastighetsägaren om det går att ordna.
 
Borde väl gå att ta i näven på att fiska upp Max x kilo kräftor/ år och betala y kronor för rätten?
 
Jag har ett par fastigheter vid Östersjön, och vattenområde och fiskerätt är helt olika saker för oss. Är medlem i flera fs (fiskesamfäldheter) där jag får fiska, men på vattenområden jag själv äger har jag ingen fiskerätt. Köpte en avstyckning från en gammal huvudfastighet för några år sedan, och fick nya fiske och jaktområden IOM det (andelen från huvudfastigheten delades 50/50). Så kolla om du har andel i ngn fs i sjön.
 
Tack för era tankar!
Larsa Larsa skrev:
Så kolla om du har andel i ngn fs i sjön.
Bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.