Hallå!
Köpte en ny induktionshäll och passar på att byta bänkskivor samtidigt, noterar att måtten för hålet i bänkskivan skrivs 490(+1) mm samt 680(+1), där ettan enligt försäljaren av hällen innebär att man inte får gå över måtten med mer än 1 mm.

Jag är helt ok med sticksåg men detta känns jäkligt tight, förstår inte riktigt hur man ska kunna såga så exakt utan riktiga proffsgrejer?

Är det bara jag som är kass eller behöver man inte vara så nervös för att missa toleranserna?
 
Det brukar normalt vara ca 10 mm spelrum på hålbilden.
 
Där är ju 30 mm glas kvar totalt i båda riktningarna så inga problem om hålet blir något större. Dra strecken på angivet mått och såga så bra du kan så kommer det passa.
Glöm inte att silikona snittytan om det är en laminatskiva. Ibland följer det med folie också.
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
A
1mm är vad fjädrarna som håller hällen klarar av med säkerhet. Mäter Du på hällen ser du att den är betydligt mindre än hålet du förväntas göra
För stort hål gör att hällen kan sitta löst och flytta sig. Använd inte silikon om det inte står i monteringsanvisningen.
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
Skulle du klanta till och hålet blir för stort, får du använda någon form av passbitar så att hällen kan "nypa" fast. Ingen katastrof.
 
  • Gilla
AlfaHannes
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
1mm är vad fjädrarna som håller hällen klarar av med säkerhet. Mäter Du på hällen ser du att den är betydligt mindre än hålet du förväntas göra
För stort hål gör att hällen kan sitta löst och flytta sig. Använd inte silikon om det inte står i monteringsanvisningen.
Mycket bra tips! Jag såg att Hornbach hade sågservice också, kan bli att jag lämnar in den där istället då jag inte har någon lust att sabba garantin på min nya fina häll.det skulle kos
 
Fulkemisten
Vad är det för bänkskivor? Både limträ och laminat blir ömtåligt och svårtransporterat efter att man tagit hål. Lätt att den knäcks. Jag hade sågat den i princip på plats hemma, ett enklare lyft ett par meter känns riskfritt.
 
A
Mät och markera hålet med maskeringstejp
Borra i hörnorna
Kör raksträckorna med sticksåg
 
electroluxaren skrev:
Mät och markera hålet med maskeringstejp
Borra i hörnorna
Kör raksträckorna med sticksåg
Japp jag gjorde så, blev bra men tveksamt om jag fixade max 1 mm diff hela vägen som Husqvarna ville, men tänkte vadfan...
 
Mitt tips är att skita i fjädrarna också. På en stenbänkskiva används de ändå inte. Betydligt svårare att få upp och rengöra kanterna med de ditsatta sen riskerar man alltid att riva sönder folie/silikon om man ska ha upp den.
 
A
För att garantin skall gälla måste såväl bruksanvisningen som installationsanvisningen följas så vill en tekniker inte ta det på garanti så har den rätt.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.