Hej, Vilka tjocklekar har ni på er isolering, väggar respektive tak?

Mvh Ingvar
 
17 cm väggar,44 cm tak,22 cm bjälklag.
 
20 cm cellplast på väggar
50 cm i taket
25 cm i bjälklaget
 
Hej,
Vi är på väg att äntligen bestämma oss för hustyp/leverantör. Vi har tänkt att bygga 1 1/2 och funderar på varför det är så stor skillnad på isoleringstjockleken på takbjälklaget jämfört med hanbjälklaget?
Våra siffror:
Hanbjälklag: 45cm
Takbjälklag: 25cm
Väggar: 2x12cm

/Edvin
 
Jaha, var det inte konstigare än så. Jag som trodde det berodde på nå'n konstig teknisk värmeöverförings abrovink

Tack JC
 
>:(

Jag har 1 plans med vindsloft alltså
tak 400
mellan 220
botten 195

och tro det eller ej, jag har lyckats skaffa mig det sämsta materialet, kutterträ, enligt en rapport i Råd och Rön på nedanstående länk
hälsar
Helena med den
dåliga Sverige Stugan
:(
http://www.radron.se/templates/common____3275.asp
 
Helena, släng ut kutterträ och lägg i ordentligt isolering, det kommer du att tjäna igen i sparade värmekostnader!
Det kostar ca 90kr/m2 ink moms för 20cm rockwool.
 
;D

Gnägg, gnägg, har hört att det tacksamt tas emot i vissa stallar! Och mina hästkrafter börjar ta slut, så det var en bra idé
hälsar Helena med....

;D
 
Kutterspån har används länge som isolering och är beprövat och miljövänligt. Isoleringsvärdet är hyggligt bra. Nackdelen är ju när man isolerar väggar eftersom det sjunker ihop med tiden. På taket kan man ju lägga lite extra för att kompensera det lite sämre isoleringsvärdet.
Glas- och stenull är dominerande på marknaden, men för dem som tycker om att läsa innehållsdeklarationer och är hemma i den kemiska världen så är det ingen munter läsning.
 
Råd och Röns test är lite för laboratoriemässig.

De tar ingen hänsyn till att kutterspånen är den överlägset tyngsta isoleringen. Tyngden gör att den får bra värmeackumulerande egenskaper.

Sprider glödbrand...jaha. Har de testat i riktig isoleringsförläggning eller på en bänk? Brinner reglarna ned före isoleringen börjar glöda?

Och till sist: 5 poäng för mögelbeständighet på glas- och stenull. :surprised: Där försvann ju mitt förtroende för det här testet. Med tanke på det jag själv sett vad gäller mögel i gullfiber + alla kända mögelkåkar så tänker jag definitivt ta detta test med en stor nypa salt...

Nädu Helena. Behåll du isoleringen du redan har , om den inte är förstörd av läckorna. Du kommer aldrig att kunna spara in en omisolering av hela huset.
 
Prova återanvänd frigolit... i pärlstorlek.
Fyller och isolerar jämförbart med andra fibrer.
MEN halva priset...
 
???
Kutterspån är ju en gammal beprövad isolering som ju påpekats i inläggen. Nu behöver jag ju inte omisolera eftersom väggarna bara är fylld till cirka 70% och golv, mellanbjälklag och tak får jag fylla själv. För det har jag 360 st "anonyma" plastbalar på tomten. Det står varken artikelnr, VDN-fakta, produktnamn eller leverantör på dem!! Skäms dom för något?

Helena..med den......
fortfarande fuktiga Sverige Stugan
:(
 
Hej MAJO
Var finner man "pärl-frigoliten då? 8)

Helena
Undrande Sverige Stugan ägarinna
 
Hej på er!

Jag undrar om det finns någon bra hemsida där man kan se olika U- , K- värden eller vad det idag heter ;) för isolerings material. Har letat runt lite utan resultat.
Mest fundersam kring Ekofiber och minerull om man ställer dem mot varandra....
Och jag har läst många argument här, men jag är nu nyfiken på värdena...
Någon?

/ MVH sabina
 
Isoleringsmaterial från A till W:
https://byggnadsvard.se/isoleringsmaterial-fran-a-till-w/

Lambdavärde kallas det, och 0,037 eller "37" innebär att en meter tjock isolering släpper igenom 0,037 watt om det är en grads skillnad mellan innervägg och yttervägg, inte så praktiska siffror. Men med 20 graders skillnad och 20 cm isolering (1/5 m) blir det 100 gånger mer, alltså 3,7 watt som smiter igenom isoleringen per kvadratmeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.