Önskar ha tips på en ambitiös, kunnig, insatt och gärna lite nitisk kontrollansvarig inför ett nybygge. Med tanke på avstånd så bör denne finnas i Sörmland i trakterna av Vagnhärad. Vill känna mig trygg med att denne KA är kompetent och står på min sida i detta arbete.
Mottager tacksamt tips, samt även varningar från de som haft mindre goda erfarenheter.
 
Har tyvärr inget tips för ditt område, men tänkte bara informera om att en KA aldrig kommer att stå på din sida. En KA finns för samhällets skull och ska se till att alla krav uppfylls. Givetvis kommer du få hjälp av denne, men det kommer aldrig vara dina intressen som står i fokus.
 
Jo, men det är skillnad på en som möjligtvis är neutral men som ändå tillvaratar mina intressen av att allt uppfyller gällande krav, gentemot att acceptera en som byggentreprenören känner bra och vill anlita för detta. Är dom kompisar så är det ju inte helt otroligt att dom vill underlätta varandras arbete. Har hört talas om sådana situationer där KA godkänt sådant som senare visat sig vara felaktigt.
 
Finns det verkligen inte någon på detta forum som har erfarenheter av någon KA i Sörmland? Eller som känner någon som haft bra eller dåliga erfarenheter?
 
N
M Maxirati skrev:
Önskar ha tips på en ambitiös, kunnig, insatt och gärna lite nitisk kontrollansvarig inför ett nybygge. Med tanke på avstånd så bör denne finnas i Sörmland i trakterna av Vagnhärad. Vill känna mig trygg med att denne KA är kompetent och står på min sida i detta arbete.
Mottager tacksamt tips, samt även varningar från de som haft mindre goda erfarenheter.
Hej
Om du vill kan du söka själv på Boverket.
Här är en länk dit du kan söka fram vilka som finns i dina trakter.
https://www.boverket.se/sv/om-boverket/tjanster/hitta-certifierade/
 
Tack för tipset! Jag har via kommunen fått en lista, men där framgår ju inget om hur bra eller dåliga dom är. Kommunen själva får av förklarliga skäl inte uttala sig om sådant. Därför vore det intressant att höra av dem som haft erfarenhet av någon, bra eller dåligt.
 
N
M Maxirati skrev:
Tack för tipset! Jag har via kommunen fått en lista, men där framgår ju inget om hur bra eller dåliga dom är. Kommunen själva får av förklarliga skäl inte uttala sig om sådant. Därför vore det intressant att höra av dem som haft erfarenhet av någon, bra eller dåligt.
Hej
Har du egna kontakter i byggbranschen. Om du redan har ett bygglov och en kontakt med en arkitekt så samarbetar han eller hon med någon som det fungerar bra med. Vi önskar alla människor i vår omgivning som vi fungerar bra med och har förtroende för, jag hoppas du finner en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.