Vi ska bygga om en garderob till ett badrum, i vårt timrade hus utanför Gnesta. Efter lite research inser jag att vi vill försöka bygga i lera, utan traditionellt tätskikt. Enligt några av dessa principer:

https://byggnadsvard.se/lita-pa-leran/

Är det någon som kan tipsa om hantverkare vi kan vända oss till nånstans i Sörmlands-området? Det verkar inte vara helt lätt att hitta hantverkare som jobbar i alternativa material som lerklining, tadelakt eller betong i badrum...

Tacksam för alla eventuella tips!

Kul! Kan bli riktigt bra. Ett tips är att kolla med svenska lerbyggeföreningen, de förmedlar gärna kontakter.

Microkatten
Bra beslut! :D Lergurun Johannes Riesterer lade väl ner Svenska Jordhus för ett par år sedan, men verkar fortsätta verksamheten i nya firman Johannes Eld och Lera i Södertälje. Annars kanske ni kan kontakta Lerbyggeföreningen som kan leda er vidare. En av deras kontaktpersoner, Ulf Henningsson, arbetar med lera på västkusten, se hans hemsida Eko-Ulf.

• Gilla
Metafor
  • Laddar…
K Karl P skrev:
[länk]

Ler-Ulf flyttar gärna in ngn vecka o kör på. Kanonduktig och sympatisk
Kan också rekommendera Ulf, väldigt duktig och trevlig!

Tack för fina tips, kul! LerUlf och föreningen ska jag kolla in pronto!

• Gilla
evalouise och 1 till
  • Laddar…
Grattis till ett bra materialval :) inte ofta msn hör någon som vill byggs i lera. Jag ska själv göra att badrum i lera. Men håller nu på med väggar och tag i lerklining och sen en utbyggnad i kubb som badrummet ska bli i.

Berätta gärna sen hur det gick.

N Nilzie skrev:
Tack för fina tips, kul! LerUlf och föreningen ska jag kolla in pronto!
Hur har det gått med ler-projektet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.