En fråga om Bygglov och preskriptionstider.
Och konsekvenser..
Jag förvärvade 2007 en fastighet, byggd 1930 med ett ganska stort boningshus.
Fastigheten ligger i tättbebyggt område men det saknas detaljplan.

På både våning 1 och på vån 2 fanns kompletta kök och badrum när vi förvärvade fastigheten. Övervåningen var kontor/övernattning.
Dessutom finns en källare och tre sovloft på vinden (185cm i takhöjd i mitten. Sadeltak…;-) )
Jag ansökte 2010 om , och fick bygglov för att bygga till en vinterträdgård med en trappa som förbinder de båda planen och en takterass med en dörr in på våning 2.
under åren som gått har våning 2 använts som barnrum, ungomshäng, kontor, boende för anställda och de senaste åren som korttidsuthyrning via Airbnb.

För 2 månader sedan fick vi en tillsyn av både Räddningstjänst och Stadsbyggnadsinspektörer.

De hade fått tips om vår uthyrning och kom därför för att följa upp hur vi hade det med allt från brandvarnare, hur tvättstugan i källaren delades till brandceller och utrymningsvägar.
Väldigt professionella, sakliga och bra på alla sätt och vis.

Nu har jag fått beslut om att våning 2 inte får hyras ut till boende innan:
1) jag har fått bygglov , och slutbesked som flerfamiljshus av stadsbyggnads.
2) jag har gjort vån till egen brandcell EI60. ( vilket det till 90% redan är)
3) jag har monterat seriekopplade och fast anslutna rökdetektorer,( istället för vanliga med batterier)
4) att vinterträdgården inte innehåller något brännbart då den ses som en hall, trapphus, som förbinder våningarna.

Vad tänker ni med juridisk kompetens om detta?

- får Räddningstjänsten villkora att det skall finnas bygglov?

- måste det till brandcell för korttidsuthyrning?

- kan de kräva att vinterträdgården blir trapphus för att de anser att dörren dit behövs av utrymmningsskäl?

- kan statsbygg neka bygglov när det sett ut så här i många år och att de dessutom tillåtit bygglov för tillbyggnader där vi tydligt visat att kök o badrummet finns?

- kan stadsbygg hindra att jag hyr ut vån 2 till kortidsboende?

Andra viktiga aspekter att ta hänsyn till?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Du verkar ha fått problem, det är en sak att inte ha bygglov men att missa brandregler kan vara dödligt tyvärr…

kontakta en brandkonsult och en duktig byggare så får ni hitta smarta lösningar tillsammans.
 
  • Gilla
Lillekitte och 7 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Du verkar ha fått problem, det är en sak att inte ha bygglov men att missa brandregler kan vara dödligt tyvärr…

kontakta en brandkonsult och en duktig byggare så får ni hitta smarta lösningar tillsammans.
Som du ser i tråden är brandskyddskraven inte så annorlunda än vad vi har uppfyllt.
Min fråga rör ett antal juridiska aspekter..
 
  • Gilla
Svenerik_p
  • Laddar…
Flerbostadshus antyder att det är mer än två bostäder. Är det det, eller är det (på riktigt) ett tvåbostadshus? Det gör stor skillnad på vilka regler du behöver följa. Reglerna för en- och tvåbostadshus är mycket enklare.
 
  • Gilla
lassab999 och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Flerbostadshus antyder att det är mer än två bostäder. Är det det, eller är det (på riktigt) ett tvåbostadshus? Det gör stor skillnad på vilka regler du behöver följa. Reglerna för en- och tvåbostadshus är mycket enklare.
Det har varit separata boenden på ”bottenplan” resp ”vindsplan” sedan 1955…
Det har inte funnits branddörrar el dyligt men tydligt på ritningarna redan då (kompletta kök på båda våningarna)
Sedan har toaletter och annat tillkommit..(fanns bara i källaren -55)
 
  • Gammal arkitektritning av hus med markerade kök på bottenplan och vindsplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal ritning av våningsplan i en byggnad med markerade rum som kök och hall, samt balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, jag förstår att det alltid varit minst två lägenheter. Att huset byggdes så för 70 år sedan säger dock ganska lite om nuläget. Har du byggt om det till något som närmast liknar hotellrum eller i alla fall separata uthyrningsrum med delat kök så är nog läget ett annat idag.

Så den första frågan är alltjämt: är det ett tvåbostadshus eller ett flerbostadshus?
 
  • Gilla
lassab999 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag förstår att det alltid varit minst två lägenheter. Att huset byggdes så för 70 år sedan säger dock ganska lite om nuläget. Har du byggt om det till något som närmast liknar hotellrum eller i alla fall separata uthyrningsrum med delat kök så är nog läget ett annat idag.

Så den första frågan är alltjämt: är det ett tvåbostadshus eller ett flerbostadshu
Tvåbostadshus
 
Då svarar du på p. 1 att det inte är ett flerbostadshus utan ett tvåbostadshus och att övriga punkter därmed faller.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då svarar du på p. 1 att det inte är ett flerbostadshus utan ett tvåbostadshus och att övriga punkter därmed faller.
Så då kan de inte kräva något bygglov eller några övriga krav?
 
Du har ändrat verksamhet när du började bedriva korttidsuthyrning i byggnaden, vilket kräver lov. Airbnb har i vissa rättsliga prövningar klassats som hotellverksamhet vilket har ännu tuffare brandkrav än ett vanligt flerbostadshus.

Hur vill du använda huset? Och drivs verksamheten som/i bolag?
 
  • Gilla
LaszloToth och 5 till
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Det är dock skillnad på korttidsboende och att hyra ut det som ett tvåbostadshus.

Du har en annan verksamhetsklass enligt brandskyddsreglerna.

[länk]
Var är de största skillnaderna?
H Hans G2 skrev:
Du har ändrat verksamhet när du började bedriva korttidsuthyrning i byggnaden, vilket kräver lov. Airbnb har i vissa rättsliga prövningar klassats som hotellverksamhet vilket har ännu tuffare brandkrav än ett vanligt flerbostadshus.

Hur vill du använda huset? Och drivs verksamheten som/i bolag?
Jag är inte så intresserad av korttidshyra så det är väl då bättre att jag hyr ut det långsiktigt isf..
;-)

Verksamheten, uthyrningen, drivs i ett bolag som hyr del av fastigheten av mig som äger fastigheten privat.
 
Fattar inte vad du vill... Ska vi sitta här och klyva hår för att hjälpa dig hitta nåt kryphål i brandskyddsreglerna? Vem vill bidra med det? Inte jag.

Du har fått brister påtalade och de borde du fixa. Det värsta som kan hända är att du får lite för bra brandskydd..... Ta ansvar för dina gäster....🤔👎
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
helrob och 23 till
  • Laddar…
Det kan ju även hända att du åker på VA anslutningsavgift när du söker
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fattar inte vad du vill... Ska vi sitta här och klyva hår för att hjälpa dig hitta nåt kryphål i brandskyddsreglerna? Vem vill bidra med det? Inte jag.

Du har fått brister påtalade och de borde du fixa. Det värsta som kan hända är att du får lite för bra brandskydd..... Ta ansvar för dina gäster....🤔👎
Nä, jag vill veta vad som gäller.
Har du problem med att det finns lagar och förordningar?
Det e din hjärna som lägger till att det skulle vara kryphål..
 
  • Gilla
Namnethär och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.