Nu när vi ändå håller på att rusta upp gillestugan och entrehallen tänkte jag se över vad som kan göras för att minska uppvärmingsbehovet därnere. Jag försöker hitta och åtgärda allt som gör det kallt därnere.

Rummen (ett enda stort rum egentligen) upptar det mesta av souterängdelen och har två ytterväggar ovan mark. Murade med hålstensbetong. Innanför detta är det uppreglat och isolerat med 70 mm. Gipsvägg på det. På utsidan är det luftspalt och lockpanel. De andra väggarna är inneväggar mot förråd och tvättstuga.

För mig låter 70 mm isolering + hålsten lite och med tanke på att det är en 70-tals kåk så är det ju inte helt otroligt.

Nu har jag ändå behövt öppnat det mesta av väggen (för att omplacera eluttag osv) och funderar på om det är värt att tilläggsisolera 45 mm på insidan?

Framförallt om det finns några risker med det? Kan det påverka ytterväggen negativt.

Tänkte i så fall behålla diff.spärren och komplettera med ett liggande regelverk där elen dras.
 
  • IMG_2324a.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett litet förtydligande: Det är alltså framförallt om det är någon enorm risk med att öka på isoleringen invändigt.

Jag har läst här och där om frostsprängningar och andra fenomen som kan uppstå. I detta fall har jag ju lockpanel och luftspalt på utsidan som ventilerar och skyddar mot direktregn.

Synpunkter?
 
Låter som en förträfflig ide att isolera merd^_^bKan ej se något negativt med detta.
Frostsprängning kan ju bara uppstå om väggen är fuktskadad på utsidan:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.