Roligt att Jotuns Lady färg vann. Målade med den en gång och det blev skit. Nu har jag lärt mig tekniken och använder enbart den med bra resultat. Flyter ut bättre än oljefärg om man är nogrann med förarbetet.

Förstår fortfarande inte varför jag igår köpte oljebaserad färg till mitt skrivbord, tar ju tre dygn innan det blir färdigt. Dock så är oljefärgen mycket enklare att använda för amatören.
 
JLAINE skrev:
Roligt att Jotuns Lady färg vann. Målade med den en gång och det blev skit. Nu har jag lärt mig tekniken och använder enbart den med bra resultat. Flyter ut bättre än oljefärg om man är nogrann med förarbetet.
Får man fråga vad som är speciellt med tekniken man ska använda för att få bra resultat med Jotun Lady? På vilket sätt skiljer det sig jämfört med att måla med andra vattenbaserade snickerifärger? Och vilken del av förarbetet anser du vara kritiskt för att färgen ska flyta ut bra?

Sen tog testet vad jag förstår mest hänsyn till färgens tålighet (mot slitage, fläckar etc), och inte hur det är att måla med färgen eller hur lätt det är att få ett jämt och fint resultat. Men jag antar att sådana faktorer är svårare att mäta.
 
Synd att dom inte tog med beckers snickerifinish. Hade varit kul att se hur den stod sig i konkurrensen.
 
5.2 racing skrev:
Synd att dom inte tog med beckers snickerifinish. Hade varit kul att se hur den stod sig i konkurrensen.
Den kommer inte jättehögt på den listan då det inte blir en hård yta på den, blir ju mest bara snygg finish. Den är dessutom termoplastisk så den rekommenderas ju inte på innerdörrar och övriga ytor där slitage kommer att uppstå.
 
För att måla med vattenbaserade snickerifärger krävs en viss teknik. Man måste vara snabb och inte dutta för mycket i färgen. Redan en dörrkarm är svår att måla för nybörjaren. Färgen torkar oerhört snabbt.

Fick själv bäst resultat med grundligt förarbete. Mellanslipning är viktigt.
 
Jag återupptar den här tråden igen. Testet de gjorde tog upp reptålighet och motståndskraft mot fläckar. Dock testades inte ett par viktiga egenskaper såsom täckförmåga, utflytning och glansvärde. Att färgen täcker och flyter ut bra är ju två väldigt viktiga egenskaper för att få ett "superduper" slutresultat.
Nog för att det är bra med en hård och motståndskraftig yta, men om man inte har en jämn och slät finish på ytan spelar ju inte den motståndskraften någon roll alls. Här nedan kan ni läsa ett test av vattenburna lackfärger där just dom här egenskaperna tas upp.

http://www.klikk.no/bolig/hus/article439435.ece
 
tycker väll personligen att det där är ett riktigt skittest... man testar lackfärger mot färdigstrykningsfärger. är ju som att testa en 4wd bil mot en fwd bil i framkomlighet i djupsnö........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.