Hej alla i detta suveräna forum!

Har nu fått hem alla grejer inför pannbytet, däribland min Calmar V33.
Men jag behöver lite råd kring kylslingan........

Jag kommer att köra med öppet expansionskärl och undrar vad som då gäller med den termiska ventilen och kylslingan.
Jag har här på forumet bara hittat information att den termiska ventilen endast är nödvändig om man kör med tryck-expansionskärl, jag ringde därför till Trebema och ställde frågan till dem.
De hävdade dock att man alltid skall ha denna ventil, oavsett typ av system...........

Jag vet att Boverket säger att det skall finnas 3 st skyddsanordningar vid "tryckbärande system" men visste inte att detta tydligen (enligt Trebema) även gäller system med öppet expansionskärl.

Tappar man inte i verkningsgrad om man använder denna eftersom den öppnar vid 95 grader????

Tacksam för tips och råd!
 
Om du kopplar in kylslingan kan pannan koka... Det bubblar och låter, kanske rinner över i överströmningsröret på expansionskärlet. Men det är ingen fara.

Jag skulle vilja säga att du inte tappar verkningsgrad om du kopplar in den. För inte värmer du tankarna till mer än 80-90 grC?

Har du grejjerna skulle jag koppla in dom annars inte.

Kör själv vedpanna med öppet expansionskärl utan kylslinga. Värmer tankar till 80-85 grC utan problem. Som säkerhet stryper luftspjället min panna luften när den är uppe i 95-100 grC.
 
Jag skulle inte ha kopplat på den. När man eldar så vill man ju få in så mycket energi som möjligt i tankarna.Alltså runt 100 grader.
Eldar jag upp tankarna till typ 85 grader så får jag elda en dag tidigare än när jag maxar dom.
Dessutom så är det väl rätt skönt att slippa en möjlig fel källa i systemet.
Jag har varken kylslinga eller någon termisk ventil
 
En sådan ventil verkar kräva en del underhåll. Vi fick insatt en SYR 3065 för två år sen i samband med byte till slutet expansionskärl och jag hade inte testat den på ett halvår och nu funkar den inte. Förmodligen skräp eller att den kalkat igen. Man måste tömma systemet för att göra ren den. Kommer nog att göra en checklista som jag använder varje gång jag sotar pannan där test av ventilen ingår som en punkt samt vrida runt alla kranar i systemet mm mm.

Ventilen kan vara bra att ha om t ex cirkulationspumpen till acktankarna lägger av och man inte är i pannrummet vid det tillfället. Dock lär man märka att det börjar koka i pannan om man är i huset och kan då vidta åtgärder. Vet inte om pannan mår så jättebra av att det kokar, det blir trots allt en hel del skakningar. Kanske inte är nån fara dock.
 
när jag pratade med trebema angående min v65 så sa dom att det inte behövdes någon termisk ventil, sotaren sa samma- det räcker med laddomat21 + övertrycksventil+fläktstopp=3 av varandra oberoende system. om jag eldar tankarna för fulla så stannar bara fläkten och pannan brinner långsammare utan kokning. jag har satt en kulventil i serie med kylslingan ifall det nu skulle behöva nödkylas någon gång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.