Jag har börjat bygga på en bod 4,8*3 m som kommer att ha egengjort sedumtak, ungefär som https://kristinasoas.com/2014/10/10/hur-vi-fixade-ett-gront-tak-sjalva/

I bifogad skiss planerar jag för cc-mått 60 med en underarm som vilar på väggarna (95*45 reglar). Underarmen av takstolarna är 195*45 och resten 170*45. Det känns som det skulle kunna bära upp mycket mer än vad jag avser, men någon med erfarenhet får gärna ge lite input på om jag är rätt ute eller inte.
 
  • Skiss av en pågående konstruktion för en bod med trästomme och tydliga måttangivelser, bredvid en digital figur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wildeside
Bara att räkna på det, modernt sedumtak väger 50kg/kvm vattenmättad
 
wildeside wildeside skrev:
Bara att räkna på det, modernt sedumtak väger 50kg/kvm vattenmättad
Jag har letat efter någon förenklad formel för att beräkna vad konstruktionen tål, men inte hittat någon. Svenskt trä har ju exempel i sin dimensioneringsguide, men det är inget av dem är jämförbart med den bod jag bygger.

Har du något förslag på var hur/var jag kan söka för att få ett "mellan tummen och pekfingret" svar?
 
wildeside
Jag byggde bod häromåret med sedumtak med ungefär samma mått som du och även om jag förvisso har ett pulpettak så körde jag efter lite kollade på tråguiden med 45x145 cc-600. Uppfattar det som riktigt stabilt och ser man till dina dimensioner på takstolarna borde inte vara något problem. Böckerna som nämnts innan tillsammans med träguiden rekommenderas dock och vissa av deras bodar borde vara liknande vad du tänker dig så du kan se att du är rätt ute.

Då jag isolerade körde jag dock 120x45 som väggregel för att få in antingen tjockare isolering
 
M myrstack skrev:
Jag byggde bod häromåret med sedumtak med ungefär samma mått som du och även om jag förvisso har ett pulpettak så körde jag efter lite kollade på tråguiden med 45x145 cc-600. Uppfattar det som riktigt stabilt och ser man till dina dimensioner på takstolarna borde inte vara något problem. Böckerna som nämnts innan tillsammans med träguiden rekommenderas dock och vissa av deras bodar borde vara liknande vad du tänker dig så du kan se att du är rätt ute.

Då jag isolerade körde jag dock 120x45 som väggregel för att få in antingen tjockare isolering
Tack, vad bra. Då låter det som mina dimensioner har en del marginal (och det kan de gott få ha).

I mycket utgår jag från träguidens garage, men lite nedskalat. Har tidigare fått stöttning kring virkesdimensioner på bjälklag och stomme, så där känner jag mig också trygg. Jag har lagt isolering i golvet men planerar väl egentligen inte att isolera resten, så 95x45 får räcka.

Vilken dimension av råspont(eller skiva) körde du på taket?
 
45x145 räcker till takstolarna, ja det gör 45x95 med.
Fundera på om det inte kan se lite klumpigt ut med så kraftiga takstolar?
Ser det ut som du vill ha det, kör på :)

Lycka till
/W
 
E Elitost skrev:
Tack, vad bra. Då låter det som mina dimensioner har en del marginal (och det kan de gott få ha).

I mycket utgår jag från träguidens garage, men lite nedskalat. Har tidigare fått stöttning kring virkesdimensioner på bjälklag och stomme, så där känner jag mig också trygg. Jag har lagt isolering i golvet men planerar väl egentligen inte att isolera resten, så 95x45 får räcka.

Vilken dimension av råspont(eller skiva) körde du på taket?
jag körde 20mm om jag minns rätt och sedan underlagspapp på det och en mediumkvalitet av dammduk innan den våthållande filten som sedummattorna lades på. Har bara runt 7 grader lutning så i mitt fall ligger sedumen kvar utan några lister vid takfoten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.