Har köpt 2st ack tankar som är isolerade med 40mm pur. Isoleringen är avtagbar och i 3 delar, dvs 3 skarvar som är ca 3-10mm springa. Bör jag täta detta eller blir värme läckaget så lite att det inte gör nått. Det är 2 750 liters tankar från strömsnäspannan.

MVH Anders
 
det skadar väl inte att täta om det inte går att dra ihop isoleringen med tex några spännband? borde väl gå att dreva med gulfiber?
 
Med 40 mm isolering på 2750 liters tankar behöver du inte bry dig om att täppa till skarvarna. Förlusterna blir tillräckligt stora ändå. Överväg i stället kompletterande isolering till "norm"-måttet 40 cm.

//Per
 
40 mm PUR motsvarar drygt 80 mm mineralull (beroende på mineralullens lambdavärde). Inte för att han når ditt angivna normmått ändå men det är i allafall bättre än 40 mm mineralull. Själv har jag 80 mm PUR men den tanken står i uppvärmt bostadsutrymme så (de små) förluster som blir begränsar sig till varmvattenförluster sommartid.

Men jag hålle rmed av att nära 3 kubik och 40 mm PUR är i minsta laget, särskilt om man inte kan dra nytta av spillvärmen från tanken.
 
Kasch skrev:
40 mm PUR motsvarar drygt 80 mm mineralull (beroende på mineralullens lambdavärde). Inte för att han når ditt angivna normmått ändå men det är i allafall bättre än 40 mm mineralull. Själv har jag 80 mm PUR men den tanken står i uppvärmt bostadsutrymme så (de små) förluster som blir begränsar sig till varmvattenförluster sommartid.

Men jag hålle rmed av att nära 3 kubik och 40 mm PUR är i minsta laget, särskilt om man inte kan dra nytta av spillvärmen från tanken.
Håller med, men ville ställa frågan lite mer på sin spets.

//Per
 
kanske prövar att dreva lite med ull då. Men lite spill värme gör inget i källaren för då slipper jag kanske köra elementen där.
Och så var det ju 2st 750 liters tankar inte 3000 liter.

MVH Anders
 
abel48 skrev:
kanske prövar att dreva lite med ull då. Men lite spill värme gör inget i källaren för då slipper jag kanske köra elementen där.
Och så var det ju 2st 750 liters tankar inte 3000 liter.

MVH Anders
:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.