Hej!

Hittar ingen tråd som behandlar detta ämne, så jag hoppas att någon med erfarenhet kan hjälpa mig med hur man bäst hanterar detta.

Jag har ett isolerat källarutrymme som jag vill inreda som ett basturum med dusch därför ett våtrum. Jag har spräckt berg och grävt ur för att gjuta en isolerad platta på en singelbädd. Här tänker jag ha golvvärme. Eftersom det är omöjligt att få bort allt berg (då huset är byggt på torpargrund ovanpå berget) vill jag gjuta in berget och låta det vara en vägg i duschen som en fin detalj.

Med synligt/blottat berg i ett rum finns ju risk för fuktgenomträngning men eftersom detta är ett våtrum borde det inte vara ett stort problem? Eller har har jag fel?

Är detta ens möjligt eller en helkorkad idé? Vad ska man göra för att få till det?

Tack på förhand!
 
  • Pågående byggarbete i källare med uppmärkta områden för bastu, dusch och gångväg, blottat berg och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T
Hade du inte tänkt köra något tätskikt på det? För då är det nog risk att du får problem då fukten kan kommer kunna komma under övriga ytor som har tätskikt (om dom nu ska ha det).

Hade du tänkt föra tätskikt på det så är det ju samma risk som att ha tätskikt på övriga källarväggar?
 
Jag har sett det, kan inte minnas var eller hur, men det var synligt berg i ett badrum, dock inte i duschen tror jag...
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
Det går nog bra, om du bara använder fuktsäkra o-organiska material, åtminstone överlag. Inser att en bastu bör ha träväggar... Det är ju många-jag inkluderad som inte har satt tätskikt i källarbadrum med framgång...
Blir kanon!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag gillar idén!
Nu är jag ingen expert på detta, men endel berggrund kan ju avge en hel del radon. Så, om du inte redan gjort det skulle jag nog föreslå att börja med att mäta radonhalten i utrymmet först. Utan något mellan er och berget tänker jag att det kan bli högre halter ifall ni har ”fel” bergart. Själv använder jag Airthings Wave för att mäta radon i huset.
 
L Lilllen skrev:
Jag gillar idén!
Nu är jag ingen expert på detta, men endel berggrund kan ju avge en hel del radon. Så, om du inte redan gjort det skulle jag nog föreslå att börja med att mäta radonhalten i utrymmet först. Utan något mellan er och berget tänker jag att det kan bli högre halter ifall ni har ”fel” bergart. Själv använder jag Airthings Wave för att mäta radon i huset.
Jo, fast om man har mekanisk frånluft 24/7 (vilket man bör ha om man har källarbadrum) så sugs det mesta radon ut, så det kan ju vara något att planera in med...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Solbjorn skrev:
Hej!

Hittar ingen tråd som behandlar detta ämne, så jag hoppas att någon med erfarenhet kan hjälpa mig med hur man bäst hanterar detta.

Jag har ett isolerat källarutrymme som jag vill inreda som ett basturum med dusch därför ett våtrum. Jag har spräckt berg och grävt ur för att gjuta en isolerad platta på en singelbädd. Här tänker jag ha golvvärme. Eftersom det är omöjligt att få bort allt berg (då huset är byggt på torpargrund ovanpå berget) vill jag gjuta in berget och låta det vara en vägg i duschen som en fin detalj.

Med synligt/blottat berg i ett rum finns ju risk för fuktgenomträngning men eftersom detta är ett våtrum borde det inte vara ett stort problem? Eller har har jag fel?

Är detta ens möjligt eller en helkorkad idé? Vad ska man göra för att få till det?

Tack på förhand!
Kommer säkert att bli kanon.

Du kan väl bedöma om det kommer in mycket vatten mellan Berg och gjutning redan nu? Om det inte gör det är det väl bara att köra på. Om det forsar in vatten när det regnar kanske du måste tänka noga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Hade du inte tänkt köra något tätskikt på det? För då är det nog risk att du får problem då fukten kan kommer kunna komma under övriga ytor som har tätskikt (om dom nu ska ha det).

Hade du tänkt föra tätskikt på det så är det ju samma risk som att ha tätskikt på övriga källarväggar?
Detta är en bra poäng. Kan man komma runt detta på ett rimligt sätt? Spontant tänker jag att man kan "måla" berget med en våtrumsgummi från roten (vid singel) upp till duschen och att det andra våtrumsskiktet ansluter till detta. Skulle det fungera?
 
  • Handritad skiss av badrumskonstruktion med våtrumsskikt, klinker och berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
perlanperra och 1 till
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
Jo, fast om man har mekanisk frånluft 24/7 (vilket man bör ha om man har källarbadrum) så sugs det mesta radon ut, så det kan ju vara något att planera in med...
Absolut, det räcker säkert bra i normalfallet. Har dock några vänner som säger att de har ett par tusen i radonhalt i källaren som verkar komma från marken. Råkar man ha huset på en potentiell urangruva så tänker jag att det ändå kan vara bra att kolla innan man spikar planen för hur en rejäl ombyggnad av källaren ska utföras. Men är redan radon uppmätt så vet man ju.
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Absolut, det räcker säkert bra i normalfallet. Har dock några vänner som säger att de har ett par tusen i radonhalt i källaren som verkar komma från marken. Råkar man ha huset på en potentiell urangruva så tänker jag att det ändå kan vara bra att kolla innan man spikar planen för hur en rejäl ombyggnad av källaren ska utföras. Men är redan radon uppmätt så vet man ju.
Det är ingen hög nivå av radon i berget. God tanke.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
JonasZent JonasZent skrev:
Det finns en tråd här nånstans om en som byggde bastu i källaren med synligt berg i. Skulle du kunna byta plats på dusch och bastu så att du också får berget i bastun? Mindre bekymmer med tätskikt osv då, tänker jag.

Här hittade jag tråden jag tänkte på;

[länk]
Stort tack för tipset! Ser ut att ha blivit fint! Jag ska skissa på en lösning med lavarna längs bergsidan - det kan bli minst lika ballt. Drömmen hade varit att få till ett svalkningsbad längst in med duschen... :)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S Solbjorn skrev:
Det är ingen hög nivå av radon i berget. God tanke.
Ok, vad bra! Hoppas på att detta fortsätter och blir en projekttråd!
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
S Solbjorn skrev:
Detta är en bra poäng. Kan man komma runt detta på ett rimligt sätt? Spontant tänker jag att man kan "måla" berget med en våtrumsgummi från roten (vid singel) upp till duschen och att det andra våtrumsskiktet ansluter till detta. Skulle det fungera?
Måste du verkligen ha tätskikt i det här fallet då? Du kommer inte ha något organiskt material under klinkern.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Måste du verkligen ha tätskikt i det här fallet då? Du kommer inte ha något organiskt material under klinkern.
Nej det är sant, och eftersom det är berg på ena väggen och glas på andra så kommer det inte vara ett fuktproblem. Bra tanke.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.