M morr skrev:
Några spontana tankar om saker som kanske behöver tänkas på: Det är tydligen skillnad på ”droppslang” och ”fuktslang/svettslang”. Vi har den senare där hela slangen ”svettas”. Blir det hål på den eller om nån koppling läcker så sjunker trycket snabbt så att det inte kommer fram nåt vatten längst bort på slingan. Så med vårt system vet jag inte om det går att ha punktbevattning. Isf får man ha punktbevattning i form av fuktslang lagd i en cirkel innan slangen fortsätter.
Det är droppslang jag tänker mig, alternativt punktbevattning med "nipplar" eller vad det kallas
 
  • Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du markerar hela huset med allt om det nu inte redan är en grupp eller komponent, och så snurrar du det med snurrverktyget.
Är det på riktigt med 220 kr? eller har du glömt några nollor?
Sorry för supersent svar - men ja, dt stämmer. 220kr
 
Jag slutsäljer mina resterande fågelskrämmor an den typen som sixtter på NKT's tak på Verkö. PM vid intresse.
 
Har varit tyst kring projekt från mitt håll ett tag men det har inte på något sätt stått still.
Tidigare i vår drogs projektet igång att bygga ny trappa till altanen, kläs i granit, ny trall på altanen (Bitus grå 145x28), nyläggning plattor uppfart och gång. Byggde även i samband med detta om trappan så den blev av med nedersta steget och jämnade ut gräsnivåerna på respektive sida om gången. Puh… snart klart.
Före-bilder
Trädgård under arbeten med ny stenlagd gång, byggmaterial och verktyg utspridda på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste ju förbereda så kabeln till roboten kan ta sig under de nya plattorna sen - eftersom nya plattorna inte är så flyttvänliga med sina 60+ kg vikt per platta...
Renoverad trappa till altan i granit och ny trall, med omgivande plattlagd uppfart och jämnat gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd granittrappa till en altan med grå trall, och en gång av plattor i en trädgård nära en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående byggnation av en altantrappa klädd i granit med ny trall och nivåjusterad mark vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående förändring av utomhusmiljö med ny grusgång, lastbil som tippar grus och material för altanbygge synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny trappa till altan i granit och ny grå trall syns framför vitt hus med solpaneler och uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverksstolthet och över alla förväntningar. Härligt att ha med proffs att göra!
Nyinstallerad grå trall på altan och granitstenskant vid början av nygjuten uppfart med plattor i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd granittrappa till en altan, ny grå trall och nylagda plattor längs en uppfart, med jämnad gräsmatta och en minigrävare i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Blev även en liten plattsatt hörna på ena sidan om trappan - frun har hittat nån bänk som ska stå där. Hörn av hus med stuprör, trappa och plattlagd gångväg nära en sjö på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stranddäcket blev med ett trappsteg
Pågående bygge av trätrall på en sandig strand med hus och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


inte klart - men det är på gång... Längtar efter att kunna köra in bilarna snart.
En vit carport bredvid ett tvåvåningshus med solpaneler på taket, mot en bakgrund av gröna träd och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Återanslutning av gräsrobotens slinga igårkväll... aldrig har man väl blivit så glad över en grön liten lampa...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Förstår känslan, hittade bara tre avbrott på pappas slinga efter fällning av 10 träd med hjälp av stora skogsmaskiner De var oroliga för gräsmattan, men det är stenhård lerjord under, så det gick jättebra. En enda halvmeterdjup grop efter den gigantiska fällda björken bara, men maskinernas larvfötter gav inga märken alls till deras stora förvåning.

Närbild på en smutsig Husqvarna gräsklipparhus över stenig och lerig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Och då undrar jag för tusendste gången varför HQ har placerad lampan där under där man måste böja ned sig för att se. Jag vill ha lampan på topp så att man kan se den även på distans!!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Spännande med trappa i granit, byggd av trä under? Hur är det dimensionerat?
 
M -MH- skrev:
Spännande med trappa i granit, byggd av trä under? Hur är det dimensionerat?
Det är granithällar som är 2cm tjocka bara, så även om det såklart är tyngre än trä, så är det inte supertungt. Men för säkerhets skull så är träkonstruktionen under ordentligt förstärkt.
 
Att bygga med sten på trä hade inte slagit mig innan, nu får jag lite idéer. 🙂 Är det polerad granit, blev det halt?
 
rampante rampante skrev:
Blev även en liten plattsatt hörna på ena sidan om trappan - frun har hittat nån bänk som ska stå där.[bild]

Stranddäcket blev med ett trappsteg
[bild]

inte klart - men det är på gång... Längtar efter att kunna köra in bilarna snart.
[bild]
Hej!
Fastnade för carporten, Mycket fint CARPORT,
Är på vägg att ge mig att bygga Carport, undrar om det är möjligt att få fram uppgifter över carporten så som mått på carporten och grad på takvinkeln? Hur högt är den från marken?
Tack på förhand.
Mvh.
Dimche
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och då undrar jag för tusendste gången varför HQ har placerad lampan där under där man måste böja ned sig för att se. Jag vill ha lampan på topp så att man kan se den även på distans!!
Har en 430x Nera. Den har grönlampa på ovansidan. Så HQ har lärt sig
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Att bygga med sten på trä hade inte slagit mig innan, nu får jag lite idéer. 🙂 Är det polerad granit, blev det halt?
Inte polerad så snarare roffligt. Halt eller ej vet jag i vinter. :)
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.