Om det blir en bra produkt kan man befara att tillverkningen tyvärr att hamnar utomlands.
 
Är det speciellt relevant för någonting kort om rymdfart att den är tunnare än ett hårstrå?

Får mig också att le lite, för jag såg för ett tag sedan en annons där de annonserade om solceller med 300% verkningsgrad (vilket, som alla borde förstå, är omöjligt). Det är sådana annonser som gör att man inte lite på solcellsföretagen.
 
T Troberg skrev:
Är det speciellt relevant för någonting kort om rymdfart att den är tunnare än ett hårstrå?

Får mig också att le lite, för jag såg för ett tag sedan en annons där de annonserade om solceller med 300% verkningsgrad (vilket, som alla borde förstå, är omöjligt). Det är sådana annonser som gör att man inte lite på solcellsföretagen.
Det lär väl inte vara ett hårstrå tunt i praktisk användning, men utan då snarare som artikel talar om ett flertal olika hårstrånstunna lager som tar upp olika våglängder som sätts samman för ännu högre verkningsgrad.

Sen att de är tunna gör ju olika applikationer likt vågiga paneler enklare att ta fram.
https://www.elinstallatoren.se/2020/09/gamla-takpannor-klas-med-vagiga-solceller/
 
Det tråkiga i detta är att de med prototyp rekordcellen för tunnfilm, nästan når upp i samma verkningsgrad som de kisel celler som säljs som standard och volym idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.