Hej,

Jag har köpt en tomt och eventuellt ska jag anlägga en gemensam infiltration på 75 kvm.
Eftersom jag har tillgång till grävmaskin och har kontakter som kan köra hem grus så känns det dumt att ta in en entreprenör som ska göra jobbet för ett mycket högre pris.

Det som är viktigt får jag ju reda på av diverse aktörer.
Kommunen:
Hur stor ska den vara, vart ska den ligga, hur djup ska den vara, hur tjocka ska grus/sandlagren vara.


Naturvårdsverket:
Informera om hur man bygger rent allmänt och ställer upp vilka krav som finns på grus/sanden.
Hur mycket grus/sand det måste vara för varje kvm infiltration.


Leverantör av fördelningsbrunn och spridarrör:
Informerar från sitt håll hur deras utrustning ska läggas ner och monteras.


Konsult:
Vid eventuella frågor skulle man kunna fråga en erfaren infiltrationsbyggare om råd.


Jag tycker att med detta informationsunderlag kan man omöjligt göra fel. Det är ju inte direkt kärnfysik.


Bekräfta/dementera gärna.
Är det svårare än vad jag föreställer mig? Har jag glömt något viktigt?
 
Det viktiga verkar vara att ha en bra dialog med kommunen från början. Infiltration brukar kräva bygglov och då vill kommunen ha ritningar, komma och kolla på provgrop, godkänna innan du får fylla igen mm.
Prata med kommunen och kolla hur deras process ser ut och följ den så ska det inte vara några problem. Det är ju inte kärnfysik som du säger.
Slutbesktningen är viktig för att du ska få anläggningen godkänd och den måste göras innan bygglovet går ut.
 
Det är inga problem att gör den själv. Finns mycket info här och på nätet om hur man kan gå tillväga.
Men som redan är sagt, ta allt med kommunen från början, innan du börjar med nåt annat
 
Tack för era svar.

Det är klart med kommunen, de har informerat om vad som gäller.

Orsaken till att jag ville få min bedömning bekräftad var att det är en gemensamhetsanläggning som ska byggas så det är tre parter med i "bygget". Jag vill och kan bygga den själv för att hålla nere kostnaderna. De övriga kanske tycker att man ska ta in en dyr entreprenör som "kan" jobbet, vilket ur min synvinkel skulle vara som att stå i duschen och riva sönder tusenlappar.
 
om du nu e så duktig på att göra infiltrationer ,varför frågar du här då,,rimmer lite dåligt kanske säkrast ändå att ta in nån som "kan"
 
renoverarn skrev:
om du nu e så duktig på att göra infiltrationer ,varför frågar du här då,,rimmer lite dåligt kanske säkrast ändå att ta in nån som "kan"
Läs TS inlägg omedlebart före ditt eget.

Jag tycker ämnet var både relevant och lärorikt.
 
Detta fixar du. Gräva ett dike med minimalt fall. Lite material sen är du hemma.
 
Om det är en gemensam anläggning för flera hushåll kanske du/ni också bör fundera på de juridiska bitarna kring anläggningen. Behövs sevitut? Hur ska framtida underhållskostnader fördelas mm. Alltid trist om det blir tjafs i efterhand t ex när någon fastighet byter ägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.