Byggahus.se

Hur svårt kan det vara att rita och bygga hus? - Husdrömmar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 360 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. vcx
    Byggnovis · Göteborg och Bohus län · 209 inlägg

vcx

Byggnovis
    Ett väldigt spännande avsnitt. Uppenbart vem som bestämde i den familjen (happy wife, happy life, etc.), men det gick förvånansvärt bra ändå. Att dom aldrig skulle bli klara till jul förstod dom flesta, men att det inte gick mer över budget var en överraskning.

Jag är definitivt imponerad över det färdiga huset, och läget var inte dåligt heller (strandskydd, vad är det?). Ser fram emot resten av säsongen.

• Laddar…
  3. T
    Lösvirkesbyggare · Stockholm · 4 040 inlägg

twoody

Lösvirkesbyggare
    Snyggt hus med otroligt läge, fasaden är häftig med färgskiftningarna.
    Budgeten är ju helt missvisande då tid är pengar.
    Sen är det lite för dålig resultat på vissa detaljer inomhus, pengar och orken tröt väl på slutet.
    Och underbart att träden får stå kvar framför huset.

4. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 394 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Strandskyddet var redan borta pga den gamla stugan, så det var inget konstigt. Men en sån kund som i det här fallet är en mardröm för snickare (och andra entreprenörer)

5. P
    Medlem · Halland · 28 inlägg

Pankow

Medlem
    Trevligt hus och ett mycket fint läge. Finish på inredning och väggar var inget vidare. Kudos för att de höll ihop familjen och tog sig igenom. Man undrar ju vad det var som strulade med byggarna?

6. Keiller
    Husägare · T-län · 960 inlägg

Keiller

Husägare
    Jag gillade det här huset, även om jag hade inrett det på ett annat vis.
    Läget är ju fantastiskt, det är bara att gratulera till att paret hittade den sommarstugan och tomten att kunna bygga på.

Ett driftigt par dessutom, som gjorde lite mer i bygget än att bara välja ytskikt.

Sen märktes det tydligt att bygget även påverkades av Coronaepidemin, då Gerts snaskiga kindpussande glädjande nog upphörde efter två tredjedelar av programmet.

Kul också att det gick att rita ett hus utan arkitekt, det enda Gert hade synpunkter på var en toadörr, vilket han tjatade om in absurdum.

Kort sagt, det var ett bra avsnitt av Husdrömmar.

7. A
    Medlem · 67 inlägg
    Ska vi vara lite ärliga så fanns det ju en hel del uppenbara grejer som Gert skulle kunna klaga på och antagligen sänkt dom totalt, vilket väl knappast är hans roll i programmet...

8. Fällebyggarn
    Medlem · Skåne · 482 inlägg

Fällebyggarn

Medlem
    Köksö i massiv plyfa, en befrielse!
    Tröttsamt med all sten..

9. A
    Medlem · 250 inlägg
    Ett av de sämre avsnitten, saknar ett helhetstänk i bygget. Känns lite som de försökt maximera yta och fönster, till lägsta möjliga budget. Ytfinish, val av armaturer, badkar matchar inte huset. Synd också att de inte tänkte igenom planlösningen mer innan bygget startade. Men jag är ändå sjukt imponerad att de lyckades få ihop det och kul att de blev nöjda.

• Laddar…
  10. B
    Medlem · Västra Götaland · 66 inlägg

Brotorpet

Medlem
    Imponerande arbete! Läget såg jättefint ut i de flesta filmsekvenserna men inte i helikopterperspektivet. Oavsett häftigt att de klarade sig igen det. Det blir också tydligt att man behöver vara tydlig åt båda håll när det gäller att anlita hantverkare. Att göra vissa moment kräver ju än mer tydlighet. Man måste ge och ta i uppdragsbeskrivningarna. Kvalitetsbrister måste ju återkopplas om det inte uppfyller fackmannamässigt utförande.

Redigerat 8 feb 22:34
    • Laddar…
  11. A
    Medlem · 7 inlägg

arpearp

Medlem
    Ojojoj...ojojo..oj. Vad ska man säga om detta.

Kudos till att dom höll ihop genom detta, kändes som killen fick dra ett stort lass och vara extremt flexibel.

Läget är guld, jag gillar grundtanken med H formen (blir sällan dåliga hus). Finishen under all kritik men förstår att pengarna tog slut (och orken).

Dom får ju aldrig ett sådant läge igen, annars hade de nog varit läge att sälja och bygga nytt vis av erfarenheten dom fått under bygget.

• Laddar…
  12. K
    Medlem · 461 inlägg

kortis

Medlem
    Ett av de bästa byggena i hela serien, bra gjort av paret vilket driv o framför allt med ett leende, asgarv, o självdistans, och leva som de gjorde under byggtiden är något av ett privilegium att få göra, det glömmer de aldrig. De där jönsarna som bygger för 7-15?mille hur svårt kan det vara o ändå så blir det ofta skit och de orkar inte ens att peka hur de vill ha det utan att de skiljer sig.

13. joakim_j
    Renoveringsnovis · Stockholm · 707 inlägg

joakim_j

Renoveringsnovis
    Fasen vad synd att de inte frågade dig först, speciellt med badkaret ;)

14. A
    Medlem · 250 inlägg
    Visst är det härligt att kunna tycka :) , det får dem tåla om de väljer vara med på tv. Men det är ju så sjukt fin utsikt, varför köper man då ett av de billigaste badkaren? Hade ju kunnat bli så bra.

15. M
    Självbyggare · Älvsborgs län · 5 inlägg

Magnusalsjon

Självbyggare
    Intressant husprojekt! Det jag undrar är ju varför dom blivit osams med 2 st byggare? En kanske, men 2st? Att man som tittare kunde fått lite mer detaljer om det hade varit kul, men det är väl inget underhållsvärde i det. Jag undrar ändå varför...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.