Jag har lite trassel med svajande spänning på en av faserna och vet inte riktigt hur jag ska komma vidare eller vad som orsakar det.

VP larmar på MB1 motorskydd och jag kan se att i samband med att kompressorn drar igång så sjunker spänningen stundvis rätt rejält på L2, ner mot 150-160V har jag sett kortsiktigt och pumpen larmar då. Jag kan få igång VP att köra på kompressor men jag undviker det då den går "hackigt" och verkar inte gilla den svajande spänningen. Går just nu på elpatron enbart. L2 försvinner ibland ur elmätarens display när jag drar igång kompressorn.

Såhär ser det ut (och låter) när VP går.


Har nyligen servat värmepumpen med en ny expansionsventil och problemet uppstod i samband med det (eller kort efter det) men det är en del som tyder på att problemet ligger utanför den tror jag? Eller har min kompressor havererat och att det får den här effekten på resten av huset?

Det som jag tycker talar mot trasig VP är att även när VP är helt avslagen så ser jag att en lampa nere i pannrummet blinkar (även en på övervåningen) och när jag tittar på displayen så ser jag att spänningen på L2 känns "orolig". Den hoppar mellan 210-220V ungefär upp och ner medan L1 och L3 ligger helt stabila.

Jag har (så långt jag törs) kollat så att allt är åtdraget men det jag inte kommer åt att kika på är ju det plomberade som sitter innan mina huvudsäkringar (har bytt säkring på L2 utan framgång) så om det sitter en lös fasledare där kan jag ju inte kontrollera eller om det är något innan mitt hus.

En liten parantes är att laddning av elbil (eller använda spis/ugn osv) går hur bra som helst och dom använder ju alla faserna och inget av dom har larmat/varnat eller så vilket gör det hela ännu mer förvirrande..

Tips? Tankar? 🤷‍♂️
 
Redigerat:
Vad gäller elbilen, om det är en "riktig" elbil så använder den troligen faktiskt alla 3 faserna. Men de flesta laddhybrider använderr bara en, eller möjligen två faser.


På beskrivningen låter det ju som det finns ett glapp någonstans. Man skulle även kunna tänka sig att en fas är hekt borta, men att den bakmatas av de andra faserna igenom någon äkta trefasbelastning. Att du bytt säkringen utan resultat motsäger detta.

Det låter långsökt att byte av expansionsventil skulle ha något med detta att göra.

Som jag ser det så är det enda du kan göra själv, möjligen att titta på säkringshållaren för L2 säkringen, om bottenkontakten kan vara bränd. Om elmätaren visar låg spänning, så bör felet finnas före din elmätare, alltså i elnätet, eller möjligen i din huvudsäkring, som du har bytt.
 
  • Gilla
Makjer och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad gäller elbilen, om det är en "riktig" elbil så använder den troligen faktiskt alla 3 faserna. Men de flesta laddhybrider använderr bara en, eller möjligen två faser.


På beskrivningen låter det ju som det finns ett glapp någonstans. Man skulle även kunna tänka sig att en fas är hekt borta, men att den bakmatas av de andra faserna igenom någon äkta trefasbelastning. Att du bytt säkringen utan resultat motsäger detta.

Det låter långsökt att byte av expansionsventil skulle ha något med detta att göra.

Som jag ser det så är det enda du kan göra själv, möjligen att titta på säkringshållaren för L2 säkringen, om bottenkontakten kan vara bränd. Om elmätaren visar låg spänning, så bör felet finnas före din elmätare, alltså i elnätet, eller möjligen i din huvudsäkring, som du har bytt.
Tack för svar!

När det gäller elbilen så är det en hybrid som laddas med två faser. Den belastar L1/L2 och verkar gå bra utan problem men jag vet inte om den är mindre känslig för spänningsfall jämfört med en kompressor? Det syns ju även där att L2 ligger lägre än de andra men inget som sticker ut tror jag, verkar inte fall nämnvärt när man drar igång laddning heller.

Har kikat på bottendelarna för huvudsäkringarna och jag ser inget konstigt där. Bytt ut L1/L2, L3 har jag inte bytt men verkar inte vara något problem med den.

Ringde nätägaren men dom hävdade absolut att det inte fanns något fel i nätet för då hade flera hört av sig, men kan det inte vara något i själva kopplingspunkten mot mitt hus?
 
  • Display visar elanvändning fördelat över tre faser; två aktiva, en inaktiv. Total effekt är 4,6 kW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
berisen berisen skrev:
men kan det inte vara något i själva kopplingspunkten mot mitt hus?
Jo det kan det absolut.

Bara en kointrollfråga. Spänningsvärdena som du visar, de är alltså uppmätta av elmätaren?

Är spänningen ibland på normal nivå, även med 10A ström? Hur hög är spänningen om du har lägre belastning?
 
H hempularen skrev:
Jo det kan det absolut.

Bara en kointrollfråga. Spänningsvärdena som du visar, de är alltså uppmätta av elmätaren?

Är spänningen ibland på normal nivå, även med 10A ström? Hur hög är spänningen om du har lägre belastning?
Yes, dom är uppmätta vid elmätaren.

Jag stod och kikade på den i igår i samband med att kompressorn på VP drog igång och spänningen på L2 sjönk till ca 160V och L2 föll då bort ur displayen. Efter det så törs jag inte köra kompressor något tills dess att jag rett ut det här, oavsett om problemet ligger i VP eller i nätet/huset. När jag slog av VP igen så kom L2 tillbaka igen i displayen och spänningen var normal igen.

Försöker bara förstår hur jag kan felsöka mig framåt. Spänningen är för det mesta på normal nivå på L2 men den känns "orolig". Den pendlar mellan 210-222 ungefär och liksom hoppar upp och ner. Detta alltså när jag kikar i displayen på elmätaren, dom andra två faserna ligger helt still.
 
  • Gilla
CxxxxxxO
  • Laddar…
Kör absolut inte kompressorn i bergvärmepumpen om det är bara 2 faser aktiv och den 3 kommer med bakmatning - väldigt lätt att du bränner kompressorn i det läget om inte motorskydden gör jobbet som de skall.

Att du har exakt 0,0 A i ström på L3 enligt elmätaren tyder på att en fas inte matar in någon ström alls i anläggningen av någon orsak.

Går det inte att finna ut med säkringsbyte så blir det att ta in en elektriker för felsökning då någon kabel från kopplingsplint i huvudcentralen kan ha släppt etc.


Om laddstolpen för elbilen är uppsatt nyligen så skulle jag gissa på att elarbetet som gjordes i samband med detta är en större misstänkt orsak till problemet än det som finns befintligt sedan gammalt i fastigheten
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Kör absolut inte kompressorn i bergvärmepumpen om det är bara 2 faser aktiv och den 3 kommer med bakmatning - väldigt lätt att du bränner kompressorn i det läget om inte motorskydden gör jobbet som de skall.

Att du har exakt 0,0 A i ström på L3 enligt elmätaren tyder på att en fas inte matar in någon ström alls i anläggningen av någon orsak.

Går det inte att finna ut med säkringsbyte så blir det att ta in en elektriker för felsökning då någon kabel från kopplingsplint i huvudcentralen kan ha släppt etc.


Om laddstolpen för elbilen är uppsatt nyligen så skulle jag gissa på att elarbetet som gjordes i samband med detta är en större misstänkt orsak till problemet än det som finns befintligt sedan gammalt i fastigheten
Hej,
0,0 på L3 är på elbilsladdaren och den går som sagt endast på 2 faser och den har varit igång ett par år utan problem. Har en egen matning direkt från central ut till garaget.

Tittar jag på hela centralen ser det istället ut såhär just nu vid en ögonblicksbild. Inget jättekonstigt dvs så det är väldigt svårt att felsöka det hela. Det som hela tiden är konstant är att L2 ligger lägre i spänning än övriga faser hela tiden.
 
  • Grafisk visning av belastning per fas, trefasig elektrisk system, lika spänning, olik ström per fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om L2 försvinner från displayen på mätaren så är det väldigt nära nätägarens problem.
Kan du mäta spänningen i mäthålet på mätarsäkringen för L2? Om den sjunker där vid belastning så tycker jag du är säker på att det är nätägaren problem, och att de då bör åka ut och fixa.

Edit: Elbilen tarvar dock en förklaring... Går det att lita på vad appen säger?
 
  • Gilla
S_lund och 3 till
  • Laddar…
Vad händer om du kör igång ett par vattenkokare på fas3?
 
berisen berisen skrev:
Yes, dom är uppmätta vid elmätaren.

Jag stod och kikade på den i igår i samband med att kompressorn på VP drog igång och spänningen på L2 sjönk till ca 160V och L2 föll då bort ur displayen. Efter det så törs jag inte köra kompressor något tills dess att jag rett ut det här, oavsett om problemet ligger i VP eller i nätet/huset. När jag slog av VP igen så kom L2 tillbaka igen i displayen och spänningen var normal igen.

Försöker bara förstår hur jag kan felsöka mig framåt. Spänningen är för det mesta på normal nivå på L2 men den känns "orolig". Den pendlar mellan 210-222 ungefär och liksom hoppar upp och ner. Detta alltså när jag kikar i displayen på elmätaren, dom andra två faserna ligger helt still.
Om L2 ibland faller bort i elmätaren skulle jag felanmäla hos nätägaren.

Sedan är det inte säkert att fasordningen i laddboxen är densamma som i mätaren. L3 i laddboxen kan mycket väl vara L2 i verkligheten. Så är det hos mig vilket ställer till det med effektvakten (ska fixas nästa gång jag har installatör här).
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Har testat lite mer nu. Tycker mer och mer pekar på något vajsing i nätet eller glappkontakt? Tror jag nästan törs utesluta VP nu..

VP avstängd och inga övriga förbrukare på = flimmerfritt och stabil spänning på L2
Vattenkokare + ledlampa på L2 = flimmer
Billaddning (L1/L2) = flimmer
VP på (elpatron) = flimmer

Kör jag vattenkokare och ledlampan på L1 eller L3 är det helt stabilt och inget flimmer. Helt klart belastning på L2 som orsakar spänningsfall.

Hur mycket drar en kompressor initialt när den drar igång? Känns som att belastningen då blir betydligt högre och det är då någonting inte pallar med. Vanliga grejer upp till 20-25A verkar gå bra även om det flimrar men jag såg aldrig att spänningen dök under 210V.

Har nu även bytt alla tre huvudsäkringarna bara för att vara säker, ingen skillnad.

Jag fick en ny elmätare installerad för ett år sedan eller något sånt, kan en dåligt åtdragen fasledare i samband med det orsaka något sånt här? Har dragit det jag kan efter huvudsäkringarna och där var det inga problem med glapp men just under det blomberade vet jag ju inte..
 
Redigerat:
berisen berisen skrev:
Har dragit det jag kan efter huvudsäkringarna och där var det inga problem med glapp men just under det blomberade vet jag ju inte..
Det är därför jag föreslog att du mäter spänningen i mäthålet på mätarsäkringen för L2. Då är du före elmätaren och så nära nätägarens anslutningspunkt som möjligt. Det är endast säkringen och dess passdel som är före, och dessa har du kontrollerat. Det bör räcka för att få nätägaren på fötter. Annars får du ringa en elfirma som i sin tur ringer in nätägaren.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Du bör givetvis ha ett bra instrument för att mäta spänningen där. Tumregelmässigt minst CAT IV 600 V. Du är dock efter mätarsäkringen så man kanske kan gå ned ett snäpp om du är tjockhudad ;)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är därför jag föreslog att du mäter spänningen i mäthålet på mätarsäkringen för L2. Då är du före elmätaren och så nära nätägarens anslutningspunkt som möjligt. Det är endast säkringen och dess passdel som är före, och dessa har du kontrollerat. Det bör räcka för att få nätägaren på fötter. Annars får du ringa en elfirma som i sin tur ringer in nätägaren.
Jag har tyvärr inget som når in så långt och jag är osäker på om jag vill stoppa in min UT132-E från Classe där även om den verkar fungera bra att mäta 400V med. Ledarna sitter en bit in så mina ”mätstickor” saknar typ 2-3 cm ser det ut som.
 
  • Fyra brandvarnare monterade på vägg, en med en underhållsetikett; grå bakgrund, lite dammiga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sysk167
  • Laddar…
MultiMan
Jag har haft liknande problem när huvudströmbrytaren glappade internt. Bara en fas drabbades då.

Det uppstod efter elmätarbyte men felet var brytaren, pga att den gamla brytaren då användes för första gången på typ 10 år.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.