Priset på fjärrvärme kommer på många håll att stiga ganska rejält tills nästa år. En av anledningarna är mycket kraftigt stigande priser på restprodukter från skogen som används som bränsle i många fjärrvärmeverk. De verk som eldar mest hushålls-avfall kanske klarar sig något bättre? https://sverigesradio.se/artikel/darfor-hojs-priserna-pa-fjarrvarme
 
Jag fick brev i dagarna från Adven, de aviserar att de ska höja priset men de hade ingen prisuppgift att ge idag...
Jag har fjärrvärme och vår kommun får värmen ifrån pappersbruket som ligger här, då jag också jobbar på pappersbruket så vet jag att värmen kommer ifrån vårt överskott på varmvatten, så denna värme är inte alls belastad med någon typ av inköpt bränsle men ändå aviserar de höjningen?!
Jag börjar bli lite smått irriterad pga detta, jag har dock inte satt mig in i prissättning och vilka procentsatser de avser.
 
Kanske pappersbruket fått ökade inköpskostnader för råvarorna och tycker att fjärrvärmebolaget ska betala mer för restvärmen de får? Blir först en förhandling mellan dem i så fall.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kanske pappersbruket fått ökade inköpskostnader för råvarorna och tycker att fjärrvärmebolaget ska betala mer för restvärmen de får? Blir först en förhandling mellan dem i så fall.
Ja, min uppfattning är att pappersbruk generellt inte gått direkt strålande senaste decenniet.

Räcker dessutom med att alternativkostnaden går upp i pris för att påverka priset, även om kostnaden för bruket gått ner.
 
D
Marknadsekonomi.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Beror en del på vilka ägardirektiv som gäller för fjärrvärmebolaget. Vissa bolag ska alltid maximera vinsten och skicka överskottet till ägarna utomlands. Andra fjärrvärmebolag ska t.ex. prioritera en rimlig, stabil långsiktig kostnadsutveckling och miljönytta för ägarna inom kommunen.
 
skenande bränslepriser är den största delen av sanningen, många bolag prissätter delvis mot alternativet. Och med stigande räntor, elpriser, elnätskostnader etc. så har alternativet också blivit dyrare. Då är det flera energibolag som inte får täckning för de ökade kostnaderna även efterökningen, men man kan inte öka mer pga man då blir dyrare än alternativet.

Bränslepriserna har skenat efter att man slutade handla med Ryssland och Vitryssland både direkt skogsråvaror men också gasen. Det blir en typ av kaskadeffekt som intuitivt är svår att förstå med ringar på vattnet på de flesta bränslen.

Så svaret ligger i att många energibolag har det riktigt tungt just nu och man måste höja kraftigt för att existera nästa år. Förhoppningsvis så lugnar läget ner sig eller stagnerar och då upphör höjningarna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Josth skrev:
Beror en del på vilka ägardirektiv som gäller för fjärrvärmebolaget. Vissa bolag ska alltid maximera vinsten och skicka överskottet till ägarna utomlands. Andra fjärrvärmebolag ska t.ex. prioritera en rimlig, stabil långsiktig kostnadsutveckling och miljönytta för ägarna inom kommunen.
De få kommunala energibolag som medvetet pressar ner sina fjärrvärmeprisökningsr nu gör ju det på bekostnad av andra. Vill man hårdra det så kan man säga att andra invånare i kommunen betalar för att fjärrvärmekundernas ska få billig värme. Det är inte rätt heller enligt mig. Ett bolag ska drivas med ett vinstintresse, vinsten behöver inte vara enorm eller ens stor. Men att driva ett bolag i kommunal regi som går back är lika oansvarigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
Fick precis mail från mälarenergi att de höjer med 12,57% 2024, börjar kännas lite dyrt.
 
Allt är relativt:
Set till inflationen på 2 år är 12% rimligt förutsatt att det inte är 12% varje år.
Sett till förra höstens elpris är det billigt.
I vinter verkar ju elpriserna bli lägre men vad ligger 1 år bundet elavtal på, för fjärrvärme är väl fastpris?
Sen avgör ju vad 12% ger i kronor, när jag hade fjärrvärme kostade energin under 10000 per år så 12% hade gett 100kr i månaden.
 
K
Jo det är ju elpriset som avgör huruvida det är prisvärt eller ej. Man var ju glad att ha fjärrvärme förra vintern. Jag sitter i en sits nu att jag kanske behöver investera i en ny värmeväxlare för att den gamla börjar bete sig konstigt så det är därför jag börjar fundera på det hela.

Så här blir de nya priserna:
Rörligt pris - Villa
Jan - Feb, Dec850 kr/MWh (85,0 öre/kWh)
Mar - Maj, Sep - nov695 kr/MWh (69,5 öre/kWh)
Jun - Aug235 kr/MWh (23,5 öre/kWh)
Fast avgift villa - 465 kr/månad

Det är ju rätt saftiga fasta kostnader som man måste betala även på sommaren som man måste ta med i beräkningarna med.
 
C
K Kyrkbåten skrev:
Fick precis mail från mälarenergi att de höjer med 12,57% 2024, börjar kännas lite dyrt.
Är inte själv fjärrvärmekund, men från vad jag hört är att de knaprade på sina bränslelager förra säsongen istället för att anpassa sig till rådande marknadspris. Så det är nog lite av en ketchupeffekt.
 
Här är priserna för Adven.
På 20.000kWh så ca 4700:- dyrare
Prisinformation för 2023: Fast del 6685 kronor per år, energipris 78,5 öre per kWh. Moms inkluderad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prisinformationstabell, energikostnader för år 2024 med fasta priser och energipris per kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Priserna finns på Adven.se
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Det där är mycket! Blir ju drygt 20 % på både rörligt och fast.
 
K
Ja det där var sjuka höjningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.