Tjena!
Jag har nyss gått ut gymnasiet (naturvetenskap), men vill jobba inom skog. Jag skulle helst vilja starta ett eget företag och bedriva skogsbruk vilket kan tyckas som idiotiskt då jag gått ett teoretiskt program, men vidareutbilda sig kan man alltid göra senare. Jag vill prova det här nu, och är säker på min idé. Frågan är hur jag kan gå tillväga? Jag har grönt körkort och kan röja bra. Kort sagt, vad kan jag starta för företag? Jag har 720 000 att använda.
 
Just detta att starta företag är ju busenkelt. Det svåra är att komma fram till en fungerande affärsidé. Mig veterligen så är det extremt dålig lönsamhet för de (oftast enmansföretag) som arbetar med avverkning gallring osv. Bättre för företag som värderar, lägger upp skogsvårdslager osv. Men då behöver du (minst) gå en skogsmästarutbildning.
 
  • Gilla
Carl Andersson2
  • Laddar…
Fråga ett är alltid.
Vem ska betala dima fakturor?
Varför ska de betala dem?
Vad gör du bättre än andra som erbjuder samma?
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
Mig veterligen så är det extremt dålig lönsamhet för de (oftast enmansföretag) som arbetar med avverkning gallring osv.
Varför skulle lönsamheten vara särskilt dålig där?
Här (Mälardalen) är de små skogshuggarna fullbelagda, tar betalt i paritet med andra yrkesgrupper och har inte direkt några stora omkostnader om de inte har egna maskiner. Extremvädret ger väldigt mycket skador.
Däremot är det väl inte någon jättehöjdare att köpa egen skog och bruka.
 
C cpalm skrev:
Däremot är det väl inte någon jättehöjdare att köpa egen skog och bruka.
Men att köpa egen skog att förvalta har varit ett lyckokast ty det tillverkas inte mer mark och en kubikmeter rotstående tenderar att vara mer värt än nettot efter en avverkning.
 
Just efter gymnasiet låter som en utmärkt tidpunkt att prova på tycker jag. Då har man ju knappast hunnit dra på sig några stora kostnader son kräver ett högt och kontinuerligt inflöde av pengar i privatekonomin.

Skaffa grundläggande kunskaper om att driva en enkel verksamhet och ge dig ut och ragga kunder. Kan ju dessutom fungera som sommarjobb när du sen ska plugga vidare.

Går det inte tillräckligt bra är det ju bara att lägga ner. Nästa gång i livet som det dyker upp en möjlighet att starta en verksamhet kommer startsträckan att vara kortare.
 
  • Gilla
Carl Andersson2
  • Laddar…
Mitt bästa tips är
Skaffa kunder innan du investerar massa kapital
 
  • Gilla
buffyin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.