Husqvarna220Ac skrev:
Tycker vi har billig nätavgift, samt billig el, och 99.99% tillgänglighet, utan tjafs, rent och miljövänligt, enkelt.

Har du siffror på vad ni betalar? Och jag bortser gärna från det där med "rent och miljövänligt".

Men för själva elenergin betalar ni väl samma som vi andra, med elskatter, elcertifikat och moms.
Om du tycker att det är billigt får stå för dig ;)
 
Mikael_L
Husqvarna220Ac skrev:
Tycker vi har billig nätavgift, samt billig el, och 99.99% tillgänglighet, utan tjafs, rent och miljövänligt, enkelt.
Visst är det mycket bra med elen. Annars skulle ju inte 100% av Svenskarna anslutit sig. :)
(Men numera muttras det alltmer om att gå off-grid).


Det som jag tycker stör är att det är kraftiga avgiftshöjningar på för landet viktig infrastruktur, avgiftshöjningar som endast är till för att göda ägarna med ännu fler miljarder i vinster, rakt ner i fickan.

Tänk vilken drömsits att få äga lidingöbron och kunna ta valfritt betalt för överfart, helt utan koppling till kostnaden för driften.
Och dessutom ha skydd i lagen att ingen annan får bygga en annan bro eller sätta upp en färja.
Och dessutom ha äganderätten garanterad för all framtid.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi har billigare elskatt i Norrland, samt har vi bland landets billigaste nätavgift, visst är elen vi har 100% miljören, vind/vatten/sol.

Men får ge mig en aning, när som föregående nämner att mycket pengar drar utomlands mm, och ej gynnar nätet som pengarna kommer ifrån..
 
Häftigt, här har vi att göra med en kriminell person och diskuterar huruvida det är rimligt att ta betalt för eventuell förbrukad el eller inte och i så fall hur mycket.
För farao, om du själv hade blivit utsatt för att någon slangat bränsle ur din bil, snott potatisen ur ditt land eller knyckt pengar från ditt konto, skulle du då tycka det viktigaste vore att diskutera hur mycket tjuven rimligen skulle betala.
Personligen tycker jag att karlfan skulle få gå runt och be alla andra kunder om ursäkt för sitt kriminella beteende, lova att inte göra om det och sedan få arbeta av stölden genom att få gräva diken eller röja sly några veckor.
 
Ganska omöjligt att säga hur länge detta pågått, han kan ha stulit el i 26år, eller 2.6mån, men får endast beräknas och backa 3mån...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.