Ja sprickor nedåt hade vi mycket problem med, då duger ju varken snigamit eller krut om man har otur, kraften pyser ner i backen. Det enda vi fick göra var att gå in med kilar och spräcka del för del horisontellt. Till slut hade vi lirkat loss berget så pass att det gick att dra upp med liten grävmaskin och remmar samt nån som hjälpte till med ett spett.

Hydraulspräckare är också riktigt bra, för vissa delar hyrde jag in en snubbe för 800 plus moms i timmen som tog bort några rejält jobbiga block som hade kilat sig fast.

/S
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Har spräckt en hel del sten med kil, köpte en Makita 5212c som har vart helt underbar att jobba med (20 mm borr o kil), har även kört en del med sådant tryckluftsborr som du har, 34mm kil men gillade inte hur borrandet kändes i kroppen efteråt ;-)
Vad jag har upplevt är att det blir segare när det är blandningar av olika bergslag och det ser ut som du har röd och grå granit blandat i varann och kanske även strängar/områden med "katt" i ditt berg, kan vara en av anledningarna till att det går segt . Hade både röd och grå granit men separerat i olika områden och då tror jag det spricker på ett bättre sätt, när jag träffade på "katt" strängar så gick det långsammare och då bilade jag med Makita'n, så din plan på att bila är nog bra. Vill man kunna borra på ett enklare sätt i vissa delar som inte lossnar och kila/bila lite då och då så rekommenderar jag en liknande maskin (den slår med 20J) och efter 2-3 års tungt arbete så fungerar den fortfarande bra, Hikoki har en liknande men tror den är dyrare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Det gick väl sisådär måste jag erkänna. Hann inte på långa vägar borra klart de 200 hålen, delvis för att jag planerat för dåligt. För mycket tid gick till fundera, som vanligt för mig :D

Tyvärr började jag borra på det svåraste stället, brant och halt. Och den enda borrkronan jag hade käkade berg till en början, men efter 40 hål gick det väldigt långsamt.
Jag har iofs fått en bra kontakt i närheten som säljer såna här grejer, men jag hade börjat ledsna lite vid det laget.

Måste säga att det var tyngre jobb än jag trodde. På och av med vikten hela tiden för varje hål. Det hade nog underlättat lite att vara två.
Sen klantade jag mig med att när jag var nära gropens kant, så blåste hammarens utblås ner massa jord i hålen. Och min grovdammsugare är så kass att slangen sattes igen med sörjan.

I söndags eftermiddag bestämde jag mig för att skita i allt och ta in nån som tar bort berget, men vi får se om jag kanske hittar nya krafter. Nu har jag ju iaf lite erfarenhet.

Ska jag nämna nåt positivt så tyckte ingen, varken grannar jag pratat med eller familjen, att det lät särskilt illa. Inte dammade särskilt farligt heller.

Som tack för hjälpen till alla som gett tips bjuder jag på en drill action video :)

[video]
Rekommenderar stoftavskiljare kopplad till damask när man borrar (hyres billigt på Cramo mfl), alternativt en bättre andningsmask typ Sundström.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag har använt en plaststrumpa på 35 mm, som man knyter i botten. Har över 350 m om du är intresserad?
 
  • Gilla
Bergakungen och 4 till
  • Laddar…
Tack för ytterligare tips.

Trots att snigeln rann ut i berget, så att jag inte kunde fylla hålen helt, har det spruckit på rätt bra ändå.
Det är ganska stora sjok på sina håll, så en del bitar måste jag dela på för att ensam kunna flytta dem åt sidan.

Stenigt byggprojekt med splittrade bergstycken och borrutrustning på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev för omständligt att hyra borrhammare för kilarna, så jag köpte en Meec 1800W 9J. Man ska ju låta borren göra jobbet, men då händer det inte så mycket.
Behöver lägga på lite tryck, men jag märker att borrarna slits fortare...så har börjat växla borr var 2/3 hål.
Den feta Makitan jag hyrde var lite effektivare kan man säga.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T Tomasharrysson skrev:
Jag har använt en plaststrumpa på 35 mm, som man knyter i botten. Har över 350 m om du är intresserad?
Ja en sån strumpa hade varit perfekt. Men nu tror jag att jag är klar med snigeldynamiten (hoppas jag). Tack ändå (y)

Nu har visserligen nån som inte gett sig tillkänna ställt några hinkar snigel på min garageuppfart. Ett annat märke än jag använt, så inte typ nån leveranskomplettering.
 
7ender 7ender skrev:
Tack för ytterligare tips.

Trots att snigeln rann ut i berget, så att jag inte kunde fylla hålen helt, har det spruckit på rätt bra ändå.
Det är ganska stora sjok på sina håll, så en del bitar måste jag dela på för att ensam kunna flytta dem åt sidan.

[bild]

Det blev för omständligt att hyra borrhammare för kilarna, så jag köpte en Meec 1800W 9J. Man ska ju låta borren göra jobbet, men då händer det inte så mycket.
Behöver lägga på lite tryck, men jag märker att borrarna slits fortare...så har börjat växla borr var 2/3 hål.
Den feta Makitan jag hyrde var lite effektivare kan man säga.
Testa med sds max borrar från Biltema för tycker det är stor skillnad när jag jämför med andra borrar jag kört med och så är dom billiga med om man jämför med andra.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Testa med sds max borrar från Biltema för tycker det är stor skillnad när jag jämför med andra borrar jag kört med och så är dom billiga med om man jämför med andra.
Har kört Julas, men ska testa Biltemas när det är dags nästa gång.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Har kört Julas, men ska testa Biltemas när det är dags nästa gång.
Vete tusan vad vad dom har belagt deras borrar med men dom går som tåget. 179 kr för 24mm har jag betalat för dom:D
 
M
Jag "lånade" Hiltiborr från jobbet, avsevärd skillnad mot t.ex. Julas. Just borr stämmer nog epitetet in "man får vad man betalar för" ganska väl:D.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Kämpar på.

En byggarbetsplats med sprängda stenblock och skyddsdukar blandat med snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Fogsvans och 8 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Kämpar på.

[bild]
Bra jobbat!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Mycke sten blire...
Har kommit så pass långt att det är dags a boka upp grävare för att bort det. Gropen blev 2m bredare än nödvändigt när jag velade lite ang. berget, så där kan en hel del sten läggas.
Längtar till jag kan starta en pooltråd istället :)

Grävd grop med stora stenblock, täckta med presenning vid en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Fogsvans och 7 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Testa med sds max borrar från Biltema för tycker det är stor skillnad när jag jämför med andra borrar jag kört med och så är dom billiga med om man jämför med andra.
Testade Biltemas nu och det stämmer verkligen. Har borrat kanske 80 hål i helgen och borrarna ser knappt slitna ut :ok:
Lite dyrare än Julas men klart värt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Berget är helt borta sen några veckor:
Uppgrävd grop i marken för teknikrum, omgiven av berg och sten med byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade en grävare här och bad honom gräva för teknikrum på gaveln. Naturligtvis var det en liten häll där som jag fick ta bort med kilar:
Grävd grop i marken där ett bergstycke har tagits bort, med sprängkilar och rasmassor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tackar för all hjälp jag fått. Nu går jag över till att bygga pool.

https://www.byggahus.se/forum/threads/thermopool-3-5x7-sjaelvbygge-2022.447177/
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.