I familjens fritidshus, byggt i slutet av -80 och början av 90-talet, så sitter en spisfläkt från Elektro-Helios i köket. Nu när föräldrarna börjar lämna över ansvaret för huset mer och mer börjar jag sätta mig in i alla detaljer och funderar nu på följande.

Pappa berättade att huset byggdes så hade 'sotaren' sagt att det var okay att låta spisfläkten mynna ut på vinden, eftersom det är ett fritidshus och inte skulle användas dagligen, utan bara emellanåt.

Bakgrunden till att jag upptäckte detta är att jag gick runt huset och såg att det fanns inget utlopp från köket utan enbart från braskaminen, något jag inte riktigt förstod. (Braskaminen används och kontrolleras av sotare regelbundet. Den har en egen "tegel-skorsten")

Vad säger ni, är det ok och är det lämpligt att ha en sådan konstruktion som vi har?
Tack på förhand! 😊
 
Jag skulle säga att det är mycket olämpligt. Blir det fettbrand så blir huset totalförstört.
Vill man inte dra ut röret genom taket är att dra ut det genom väggen ett fullgott alternativ.
Röret ska oavsett isoleras hela vägen ut.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 8 till
  • Laddar…
Dessutom leder du all fukt från matlagningen direkt upp på vinden med den konstruktion du har nu
 
  • Gilla
NoiseMaker och 5 till
  • Laddar…
Jag tänker att röret som går ut från köksfläkten är 150mm. Om jag bygger om, så att ett rör går ut på sidan av huset istället för att sluta inne på vindan, kan man fortsätta med rör 150mm eller bör det vara kraftigare dimension?

Har dessutom en känsla av att jag borde ha någonting som ev. kallas brandspjäll eller liknande...som sitter högt upp i köket, som förhindrar/fördröjer ev. brand?
 
salomo salomo skrev:
Jag tänker att röret som går ut från köksfläkten är 150mm. Om jag bygger om, så att ett rör går ut på sidan av huset istället för att sluta inne på vindan, kan man fortsätta med rör 150mm eller bör det vara kraftigare dimension?

Har dessutom en känsla av att jag borde ha någonting som ev. kallas brandspjäll eller liknande...som sitter högt upp i köket, som förhindrar/fördröjer ev. brand?
Normalt går man ut genom vägg/tak med samma dimension.

Brandspjäll och kallrasskydd är två bra grejer.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Sök efter vad som gäller för "imkanal", brandisolering osv. Gå ut genom vägg blir i praktiken krångligt.

Släppa det på vinden begriper jag inte, helt galet.
 
  • Gilla
salomo och 1 till
  • Laddar…
Förutom allt klokt som sagts hittills om dårskapen i ett sådant arrangemang, så är det också en veritabel motorväg in för råttor och möss, när det börjar kylna i höst. Man kan lika gärna skicka inbjudningskort till vartenda skadedjur i sju socknar.

Bygg om och bygg rätt och bygg tätt. Nu.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
C
Jag hade en spisfläkt som mynnade rakt ut i överskåpet. Så när man startade fläkten slog skåpsdörren upp en decimeter. Idioti! 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Sök efter vad som gäller för "imkanal", brandisolering osv. Gå ut genom vägg blir i praktiken krångligt.

Släppa det på vinden begriper jag inte, helt galet.
Vad blir krångligt med att gå ut genom vägg?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Brandskydd, väggen ovanför utloppet och ev takutsprång.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
En kontrollfråga till TS, har du varit uppe på vinden och sett detta utlopp? Det hela låter så dumt att det nästan måste vara ett missförstånd.

Vad som dock kan vara fallet är att vi pratar om en kolfilterfläkt som helt saknar imkanal, väldigt vanligt i äldre lägenheter och fritidshus.
 
  • Gilla
Installation och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
En kontrollfråga till TS, har du varit uppe på vinden och sett detta utlopp? Det hela låter så dumt att det nästan måste vara ett missförstånd.

Vad som dock kan vara fallet är att vi pratar om en kolfilterfläkt som helt saknar imkanal, väldigt vanligt i äldre lägenheter och fritidshus.
Säg inte det du. Vi bodde en period i en lägenhet som någon hemmasnickrare med för stor entusiasm i förhållande till kunskapsnivå hade inrymt i en gammal lada. Där hade vederbörande också dragit fläktkanalen upp på vinden, bland bråte och bös, upptäckte jag sen. (Det är så jag vet det där med skadedjuren. Om man säger så.)

Så det finns nu åtminstone två dokumenterade fall av monumentala hjärnsläpp på det området.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
En kontrollfråga till TS, har du varit uppe på vinden och sett detta utlopp? Det hela låter så dumt att det nästan måste vara ett missförstånd.

Vad som dock kan vara fallet är att vi pratar om en kolfilterfläkt som helt saknar imkanal, väldigt vanligt i äldre lägenheter och fritidshus.
Jag har inte varit ut på vinden på 25år, så kan inte bekräfta. Det är inte möjligt just nu att göra en kontroll där uppe. Däremot så kan jag visa hur det ser ut i köket, se bild. Detta är ingen kolfilterfläkt.

Sedan vill jag ju såklart inte hänga ut min far för detta. Dels så tillfrågade han en "expert" vid den tidpunkten, dels ökar kunskapen kring saker och ting, med tiden. Men detta fall har, tror jag, helt klart potential att byggas om på ett bättre sätt...
 
  • Öppet skåp med matförvaring, köksartiklar, oorganiserat, blandade föremål, termos, konservburk, kryddburk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
En kontrollfråga till TS, har du varit uppe på vinden och sett detta utlopp? Det hela låter så dumt att det nästan måste vara ett missförstånd.

Vad som dock kan vara fallet är att vi pratar om en kolfilterfläkt som helt saknar imkanal, väldigt vanligt i äldre lägenheter och fritidshus.
Jag har inte varit ut på vinden på 25år, så kan inte bekräfta. Det är inte möjligt just nu att göra en kontroll där uppe. Däremot så kan jag visa hur det ser ut i köket, se bild. Detta är ingen kolfilterfläkt.

Sedan vill jag ju såklart inte hänga ut min far för detta. Dels så tillfrågade han en "expert" vid den tidpunkten, dels ökar kunskapen kring saker och ting, med tiden. Men detta fall har, tror jag, helt klart potential att byggas om på ett bättre sätt...
 
  • Öppet skåp med köksartiklar, behållare, stearinljus och kryddburkar, oorganiserat och trångt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är olämpligt ur brandsynpunkt då du kommer få en väldigt svårsläkt brand på din vind.

Det är olämpligt ur funktsynpunkt då du trycker ut väldigt fuktig luft på kallvinden.

IM-kanal på vind bör vara brandisolerad.

IM-kanal bör dras ut genom tak, i händelse av att det inte går: genom fasad.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.